ezt írja a geek

Nincs megjeleníthető elem

boardgame news

Nincs megjeleníthető elem

tengersam wh40k

Nincs megjeleníthető elem

lieutenant allister caine

2008.01.07. 23:18 | geistwald | 5 komment

Címkék: taktika warmachine privateer press cygnar

A kétes elő- és utóéletű Caine hadnagy a Cygnar frakció egyik legjobban specializált figurája. Mindenki úgy tartja számon, mint aki bekötött szemmel, kilométerekről lábon lő egy baktériumot, és általában véve egy idegesítő jampec. Ami persze igaz is, de csak két kiegészítéssel. Az egyik, hogy valóban jól (tehát j.ó.l.) kezeli a két darab pisztolyát, és földre vinni sem egyszerű feladat, mindez azonban kevés a legtöbb meccs megnyeréséhez. A fel-alá szaladgáló és össze-vissza lövöldöző Caine nagy károkat okozhat bárkinek, viszont a saját embereit annál kevésbé támogatja. Ha a felkészült ellenfél nem őt kezdi el hajkurászni, hanem szép sorban agyonüti a Cygnar egységeket, akkor behozhatatlan előnybe kerülhet. A másik kiegészítés, hogy egyesek szerint – és szerintem is – Caine az egyik legjobb support caster az egész játékban, így nem muszáj rögtön pisztolyhőst játszatni vele. Arra is költheti minden fókuszát, hogy a katonái/ jackjei alá dolgozzon, és csak akkor vesse magát a harcba, amikor rögtön el is döntheti azt, mondjuk egy caster kill akcióval.

Tulajdonságok
Caine gyors, ezen kívül embertelenül magas a védelme (DEF) és a távolsági harc (RAT) értéke. Közelharcban ügyetlenebb, mint egy akármilyen ágyútöltelék katona, és a páncélja is csak jelképes, amit a viszonylag kevés hitbox tovább súlyosbít. Mindenképpen el kell kerülnie, hogy mozgásképtelenné tegyék vagy bárhogy lekössék, mert egyetlen, jól eltalált ütés hidegre teszi. (A knock downról ne is beszéljünk.) Kedvenc warcasterünk összesen hat fókuszból gazdálkodik, ami papíron nem marad el az átlagtól – praktikusan mégis kevés, mert gyakran költ saját magára a kelleténél többet. A nyolcas command érték szódával elmegy. Mivel Caine gyakran változtatja a helyét, erre a nyolcasra nem mindig számíthatunk; szerencsére a gun mage captain adept, ami nem hiányozhat egy magára valamit is adó Caine-listáról, szintén rendelkezik a commander képességgel.

Fegyverzet
A hadnagynak van egy kardja, amit rögtön felejtsünk is el. Beszéljünk inkább a spellstorm pisztolyokról, melyek tulajdonképpen a hand cannon megfelelői, apró különbségekkel. A ROF 2 nem szorul különösebb magyarázatra: Caine összesen négy darab POW 12-t küldhet el körönként, ami álomszerűen ritkítja a gyalogságot, de boostolva gond nélkül leszedheti akár az ellenfél warcasterét is. A crack shot még tovább növeli a fegyverek hatékonyságát, amennyiben nem engedi screenelni a célpontokat. A pisztolyok range amplifier tulajdonsága 5 hüvelykkel növeli Caine varázslatainak a hatótávolságát, ami lehetővé teszi, hogy kihagyjuk a listánkról a lancer light jacket. (Ez Cygnar egyetlen arc node-os jackje – más castereknél nélkülözhetetlen, itt egyszerűen csak hasznos.)

Feat - Maelstrom
Egyszerű és nagyszerű: Caine a control zónáján belül egy ingyenes, boostolható lövést ereszthet meg minden modellre, amelyet éppen lát (LOS), és még +2 támadást is kap rájuk, ha kör elején feladja a mozgását. Az egészben a legjobb, hogyha leterít valakit, és így LOS-t szerez egy újabb figurára, akkor azt is célba veheti. A maelstrom a kevés hitboxos vagy gyengébben páncélozott ellenséggel szemben (főleg gyalogság) nagyon szőrös dolog, és a feat arra is jó, hogy Caine a caster kill érdekében kipucolja maga előtt a lővonalat – a feat kijátszása után ugyanis a hadnagy a rendes távolsági támadásait is végrehajthatja. A maelstrom olyan, mint maga lieutenant Cé: iszonyatosan hatékony, de meglehetősen specializált képesség.

Varázslatok
Az arcane blastet mindenki ismerheti, alapvető eleme Cygnar fegyvertárának. Jó, ha van, bár Caine-nel senki sem fogja túl gyakran használni. Emberünk jellemző trükkje a thunder strike: lényege, hogy casterünk a saját hatótávolságán – vagyis 12+5=17 hüvelyken – belül kioszthat egy slam támadást, ami elég szépen hanyatt vág bárkit. A sebzése is csinos, de gondoljunk csak bele, mennyire praktikus egy rossz helyen álló warjacket/ warbeastet a saját warcasterére/ warlockjára borítani. Drága varázslatról beszélünk, sokmindenre már nem marad fókuszunk, ha kihasználjuk; ezzel együtt ne habozzunk vele, már csak a játék kedvéért sem. Caine másik emblematikus képessége a flash, ami egy apró időugrással minden kör végén biztos távolba juttatja a harc sűrűjétől. Életmentő trükk, ezért nem árt minden körben elkülöníteni rá a két nyamvadt fókuszpontot – hacsak nem vagyunk teljesen biztosak benne, hogy a hadnagy jó helyen fejezi be a mozgást. Sok helyen kiemelik, én is ezt teszem: a sportszerűség azt diktálja, hogy Caine soha ne flash-eljen olyan helyre, ahová magától nem juthatna el.

Ennyit arról, amit a hadnagy "egyszemélyes hadseregként" produkál – a másik három varázslata olyasmi, amivel saját magát is felpumpálhatja ugyan, de amitől egyben a Warmachine legjobb support casterei közé emelkedik. A blur az általában távolról hatékony Caine-listák távolsági védelmét teszi hatékonyabbá, ennyi elég is róla. Azt, hogy mennyire hasznos, nagyban befolyásolja az ellenfél játéka is. A deadeye ezzel szemben mindig félelmetesen jó, hiszen plusz kockát ad a célpont távolsági támadásaira. A beásott trencherek például átlagos dobásokkal lövik át vele a DEF 17-et, a jackek támadása pedig még tovább boostolható, ami már RAT+4d lövéseket jelent. A deadeye nem upkeep varázslat, így egy hangyányit drága. A harmadik csoda a snipe, ami fókusz×1 hüvelykkel növeli meg a célpont lőtávolságát, és körönként 1 fókuszért fenn is tartható. Ez akár RNG 20-as long gunnereket, RNG 18 gun mage-eket vagy RNG 16 trenchereket is jelenthet, a defender jack pedig 22 hüvelykre lőhet. Jól hangzik? Jól hangzik. Sajnos a maelstrom hatósugarát nem növeli meg, de annyi baj legyen.

Gyakorlat
Úgy vettem észre, hogy Caine-nel nagyon könnyen elragadtatja magát az ember: a halálpontos, boostolt lövések gyakran túlságosan is csábítóak, pedig a fókuszoknak jobb helye lenne a jackeken vagy az egységeket támogató varázslatokban. A flash sem életbiztosítás, és ha nem figyelünk oda, könnyű dolog meglehetősen szar helyrekre ugrani vele. Abban biztosak lehetünk, hogy ellenfelünk szívből utálja Caine hadnagyot; alig várja, hogy hibázzunk, és örömmel próbára teszi kedvenc casterünk ARM 13-as páncélját egy slam attack keretei között. Mindezek ellenére Caine jól kezelhető és hatékony warcaster, bár kevésbé megengedő egy inkompetens játékossal szemben, mint a keményebb fából faragott társai.

A hadnagyhoz értelemszerűen az olyan egységek passzolnak, amelyek rendelkeznek valamilyen távolsági támadással, hiszen ezeket tudja a legjobban segíteni. A gun mage-ek és a gun mage captain adept már csak a hangulat miatt is kötelezőek (Caine is közülük való), a trencherek és a long gunnerek pedig szintén hasznot húzhatnak a varázslataiból. Ugyanez a lőfegyverrel felszerelt jackekre is igaz, szerencsére Cygnar seregében számtalan ilyen akad. Általánosságban elmondható, hogy Caine-re nem jó ötlet egynél több jacket rábízni, és kettőre már végképp nem marad elég fókusza. Ő az egyetlen caster, aki jól elvan lancer nélkül is, viszont szintén ő az egyetlen, aki egy lépést sem tehet a journeyman warcaster nélkül. A JMWC elvállalhatja egy warjack irányítását, de pótolhatja Caine hiányosságát is, miszerint kibővíti repertoárunkat az arcane shielddel. Az arcane shield +3 ARM-ja nemcsak Caine-nek hasznos, de az egyetlen lehetőségünk, hogy javítsuk csapataink esélyeit a közelharcban vagy minden olyan támadás esetében, amikor a blur nem használ.

Az ellenfél egyébként pár kör alatt úgyis ideér, és akkor – melee specialisták hiányában – csúnya verést kaphatunk. Jó, ha rendelkezünk egy olyan egységgel, amelyet bátran beküldhetünk a darálóba. Caine a közelharcban legfeljebb drukkolni tud az embereinek, ezért érdemes olyan katonákat vagy jacket választani, amelyek önmagukban is elboldogulnak. A trencherek jelenthetnek egyfajta hibrid megoldást erre a problémára is, de a figuránként minimum 13 pontos csapat kissé drága ahhoz, hogy ágyútölteléknek használjuk – velük érdemes vagy szélsőségesen agresszívan játszani, vagy pedig felvenni a legocsmányabb denial stílust, ami csak létezik. A sereg összeállításánál vegyük figyelembe, hogy Caine nehezen boldogul a magas ARM értékekkel, ezért nem árt, ha van egy-két szakemberünk (például a hunter light jack), aki nem jön zavarba a vastag páncélzattól.

 Lt. Allister Caine Cygnaran warcaster
• közelharc 1
• távolsági harc 5
• speciális képesség 5
• rugalmasság 4
• ár/érték arány 5
• figura 3
értékelés 4

A bejegyzés trackback címe:

https://geistwald.blog.hu/api/trackback/id/tr9288170

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tengersam (törölt) 2008.01.08. 07:24:46

Na ez szenzációsan jó ismertető volt, gratula! Érthető és kövehető az olyan fajta warmachine-ban járatlak fószerek számára is, mint én. :)
Még sok ilyet kérünk!

schimiczkay 2008.01.08. 07:59:09

Öcsém elkezdett érdeklődni a Warmachine iránt, és lehet, hogy Cygnar serege lesz majd a közeljövőben (mondjuk még csak 12 éves lesz tavasszal...) szóval különösen jól jönnek az ismertetők. :)

Mondjuk a Cygnaron kívül a Protectorate tetszik neki az Exemplarok és a "minél többünket ölsz meg, annál jobbak vagyunk" mentalitás miatt...

És ahogy tengersam is mondta, így tovább az ismertetőkkel! Esetleg az összes frakcióról lehetne írni egy rövid összefoglalót a laikusok kedvéért :)

jclayton · http://zelet.blogspot.com 2008.01.08. 09:20:30

Ismeretlenként és laikusként is frakcióösszefoglalókat kérnék :)

geistwald · http://geistwald.blog.hu/ 2008.01.08. 14:21:16

Na, köszi. A frakciós ötlet jogos, meg is csináljuk első körben a Cygnart meg a Circle-t. Meg a Menothot, természetesen :)
süti beállítások módosítása