ezt írja a geek

Nincs megjeleníthető elem

boardgame news

Nincs megjeleníthető elem

tengersam wh40k

Nincs megjeleníthető elem

professzionális tántorgás

2008.03.11. 21:00 | geistwald | Szólj hozzá!

Címkék: taktika blood bowl specialist games games workshop undead necromantic

Az utóbbi időben nagyon elmentünk a low budget horror irányába, ebbe pedig jól illeszkedik a fajokat bemutató Blood Bowl taktika első része. Ami mindjárt kettő, mert az undead és a necromantic csapatokról lesz szó. A két roster sokban hasonlít egymásra, úgyhogy össze is csomagolom őket. A Vérfociban az élőhalottak képviselik a denial típusú felfogást: semmiben sem igazán jók, bizonyos értelemben kifejezetten bénák, de félelmetesen szívós társaság, tele aljas trükkökkel. Ha az ellenfél erősebb, akkor nyugottan ütheti őket, amíg el nem fárad a keze. Ha ügyesebb vagy gyorsabb, akkor a BB egyik legjobb védelmével találja magát szemben. Minden esetben arra kell felkészülnie, hogy nagyon nehéz lesz a saját játékát játszania; mégis erre kell törekednie, mert ha belemegy a félpályánál zajló adok-kapokba, annak nem lesz jó vége. (Sőt a pechesebb játékosok számára egyáltalán nem lesz vége, lásd alább.) Az új szabálygyűjtemények, így a Living Rulebook 4, de különösen az LRB5, jelentősen meggyengítették a korábbi idők legerősebb csapatát. Ez jó hír a rajongóknak, mert az élőhalottak ugyanolyan stílusban fociznak, viszont edzőiket már kevésbé nyomasztja az esélyesség terhe.

Mindkét roster alapembere a zombi, ami szerintem a legjobb lineman az egész Vérfociban. Ha valaki imádja az AG4 + block + dodge elfeket vagy az AV9 +guard + mighty blow orkokat, az valószínűleg ebben a pillanatban nyilvánította komolytalannak, amit írok, és már megy is lakkbőr fürdőnadrágokat nézegetni a Vaterára. Aki még itt van, annak elmagyarázom, mire gondolok. A zombi régebben 30 ezer aranyba került, igaz, hála az utóbbi időben sajnálatosan inkompetens Jervis Johnsonnak, újbban már 40 ezer az ára. A lényeg, hogy még így sem túl drága.
Ha így is megéri az árát, akkor ebben a konkrét esetben speciel pont nem kell prof. JJ szellemi képességeit firtatni, mert a döntés jó volt - más kérdés, hogy például a törpe és ork csapat környékén ennél sokkal radikálisabb változások sem ártottak volna, miközben ott nem történt semmi... - Tartótisz
Négyet mozog, ami lehetővé teszi, hogy felállás után ingyen blitzeljen. Nyolcas a páncélja, ami már elég ahhoz, hogy megbízhatóan viselje a strapát. Kettes az ügyessége, de kit érdekel: az a feladata, hogy 16 körön át a sarat dagassza. Regenerál, ami azt jelenti, hogy az újabb kirúgáskor megleszünk 11-en. Na EZ az, amit én linemannek nevezek. Nem húzza fel a roster értékét, gond nélkül odatesszük bárhová, és ha egy szabálytalanság után kiállítják, fele annyi pontot/ pénzt bukunk, mint egy elf linóval. Az élőhalottak taktikája éppen ezekre az erényekre épül; amíg nem a saját fegyvereivel akarjuk megverni az ellenfelünket, addig jók vagyunk.

A zombik úgynevezett tarpit (fordítsuk légypapírnak) egységet alkotnak, amibe ha valaki beleragad, akkor csak nehezen szabadul. Ha az összeset leütik, felkelnek megint. Ha az ellenfél kerül a földre, már megy is a gangfoul, vagyis a csoportos szabálytalanság. A zombikat ideig-óráig könnyű felülmúlni, de hosszabb távon a túlerő győz. Neveljünk ki pár blokkos példányt, és állítsuk őket a vonalra, mellettük pedig legyen a listánkon két-három dirty player. Az undead palettán csontvázakat is találunk, ők kevésbé népszerűek. Igaz, hogy eggyel többet mozoghatnak, de csak hetes a páncéljuk, ami óriási hendikep a zombikkal szemben. Az LRB5 úgy próbálja meg visszacsempészni őket a pályára, hogy megemelte a zombik árát, míg a csontvázak továbbra is csak 30 ezer aranyba kerülnek. Ezután egyet-kettőt beválogathatunk, ha úgy jövünk ki a pénzből, de a zombik így is jobbak. A probléma persze nem vonatkozik a nekromanta csapatokra, azokban amúgy sincsenek csontvázak. Akinek bejön a zombikra épülő, passzív agresszív játékstílus, az szerintem ne erőltesse a csontikat. Ha mindenképpen velük akar játszani, próbálja ki a Khemrit, és nem fog csalódni.

Az alapemberek után jöjjenek a specialisták. A wight (lidérc) tulajdonképpen nem más, mint egy ember lineman, ami majdnem dupla annyiba kerül, de blokkol és regenerál. Régebben négyet is beválogathattunk a csapatba, de a limit időközben kettőre csökkent. Több is veszett Mohácsnál. A wight a maga módján a zombikhoz hasonló igásló: kicsit gyorsabb és ügyesebb, de a general skill hozzáférés miatt nem hivatott valami sokra. Adhatunk neki szerelést (tackle), kirúgást (kick), esetleg próbálkozhatunk a pass block vagy a sure hands jártasságokkal is, és tekintsünk rá úgy, mint egy jóravaló jack-of-all-trade szakmunkásra. Kisegít itt-ott, aztán a végén beírják neki a közepes osztályzatot. Ha kell, cipeli a labdát, ha kell, söpröget, ha pedig arra van szükség, ő is beáll a zombik közé, és tartja a frontot a nevetségesen erős ork támadókkal szemben. Fontos megjegyezni, hogy az LRB5-ben a necromantic roster lidércei erő-hozzáférést is kaptak, amitől rögtön más a leányzó fekvése. Az élőhalott csapatokban a guard aranyat ér, ha pedig olyanunk van, szereljük fel mighty blow-val is kedvenc wightunkat.

A múmia az undead legénység reklámarca, egy lassú, ügyetlen verőember. Az ötös erő és a szériafelszerelés mighty blow valóban tiszteletet parancsol, ám egy pillanatig se felejtsünk el az ellenfél fejével gondolkodni: vidd le a múmiákat, rúgdosd ki őket a francba, aztán nyerd meg a meccset. Ennek megfelelően, akárhol olvassuk is az ellenkezőjét, védelemben soha ne állítsuk a múmiákat a vonalra. A meccs később mindenképpen úgy alakul majd, hogy be kell küldeni őket a sűrűjébe, és bízni kell benne, hogy kitart az AV9. Rögtön az elején viszont felesleges elveszíteni a legerősebb játékosainkat, ha nem muszáj. A skillekről annyit, hogy a legtöbben elsőre blockot, másodjára guardot adnak nekik, aztán választanak egyet a multiblock és a break tackle közül. Én egyre inkább hajlok rá, hogy érdemes megfordítani a sorrendet, vagyis kezdjünk guarddal, és csak aztán vegyük fel a blockot.
A guard első választásnak nem hülyeség, de inkább a védekező stílust kedvelő játékosoknak ajánlott, akik nem éreznek késztetést arra, hogy minden körben meglengessék a múmiával a láncos koponyacsontot. Ha jól védekezünk, a guard segítségével nagyon ritkán kerül olyan helyzetbe az ellenfél, hogy bepróbálkozzon egy óriásdöntéssel, így a block hiánya nem annyira vészes. Támadóbb szemléletnél viszont rengeteget számít, hogy van-e blockunk. - Tartótiszt
Ugyanez a nekromanta gólemekre is igaz, mint a múmiák wannabe megfelelőire. Velük kapcsolatban további két dolgot érdemes megjegyezni. Egyrészt a négyes erő jó, de nem annyira jó: a gólemek kevésbé támadó felfogású játékosok, sokkal inkább a denial vonalat erősítik. ST4, AV9, stand firm, thick skull. Na ezt rakja ki valaki a pályáról. Állítsuk a szélekre, és nézzük, ahogy hiába próbálják félretolni és elfutni mellette. Állítsuk oda a legocsmányabb gyilkológépek elé, és dőljünk elégedetten hátra. Cselezzünk be vele öt zónába, és ha sikerül, nézzünk nagy kék szemekkel a habzó szájú ellenfélre. Ha duplát dobunk, adjunk cselezést (dodge) a gólemnek, amitől Végképp Idegesítő Lesz. Gondoljunk rá úgy, mint egy különösen nagy, különösen szívós zombira, és hamar a kedvenc játékosunkká válik.

A ghoulokat gyakran kritizálják, amiért átlagos erő és ügyesség mellett zavarba ejtően törékenyek. Van, aki csak labdacipelésre használja, és olyan is van, aki teljesen kihagyja őket a listájából. Ne hallgassunk rájuk, fogalmuk sincs a Vérfociról. A ghoulnak valóban csak hetes a páncélja, nem regenerál, és emiatt gyakran válik elsődleges célponttá. Nem valami erős, a hármas ügyességet pedig minden valamire való gutter runner kiröhögi. Ezzel szemben. Hetet mozog, és sebességet ad a csapatnak. Mindössze 6 sztárjátékos pontra van szükség – vagyis két gólra –, hogy legyen egy block/dodge játékosunk. Pakoljunk rá minderre egy side stepet vagy egy diving tackle-t. Tökéletes. És ha eltörik, akkor mi van. 70 ezer aranyért veszünk egy újat. Mindezek alapján a ghoul remek labdacipelő, de ne legyünk megilletődve, és használjuk ki az adottságait mind a támadásban, mind a védekezésben. Vigyázzunk rá, ha tehetjük, de élőhalott edzőként nem a mi feladatunk, hogy a játékosoknak békés öregkort biztosítsunk. Az undead és a nekró csapat a bevállalós játékról szól, a szociális háló rései miatt aggódjanak az elfek. A ghoul nyerőember, és minél több van belőle, annál jobb.

Az undead roster négy ghoult is engedélyez, ne habozzunk kihasználni a lehetőséget. A nekróknál csak kettőre számíthatunk, azonban bejön a képbe további két darab werewolf is. Velük kapcsolatban meglehetősen kétlelkű vagyok. Lenyűgöző játékosok: gyorsak, kicsivel keményebbek a ghouloknál, a frenzy pedig nagyon hatásos kiegészítése a taktikai fegyvertárunknak. Az LRB5 szerint már regenerálnak is, amivel sok edző álma vált valóra. Ezzel szemben veszett drágák, és amennyire hasznosak, annyira be is korlátozzák a játékot. A farkast a blitz akcióra teremtették – ha ezt nem használjuk ki, akkor nem éri meg a 120 ezer aranyát. Viszont milyen már, hogy minden körben azon kell görcsölni, hogyan teremtsük meg ennek a lehetőségét. Az egészet ahhoz tudnám hasonlítani, mint amikor SPP-t gyűjtünk egy játékosnak, és mindenképpen vele akarjuk bevinni a gólt. Erre gyakran rámegy az egész támadásunk, nem ritkán mega a meccs is. Anélkül, hogy elvitatnám a werewolf érdemeit, mindenkinek azt javaslom: először ne használjon belőle egynél többet, és csak akkor vegye meg a másodikat, amikor már amúgy is szépen kifejlődött a csapata.
Megerősítve, az elején bőségesen elég egy farkasra vigyáznunk. - Tartótiszt
Ennyit a játékosokról, most jöjjön néhány gondolat az undead/nekró alakulatok játékáról. A csapatépítést érdemes a stabil alapoknál kezdeni. Két múmia, illetve két gólem, plusz rengeteg zombi. Jöhet egy-két wight is, mert általános szabály, hogy a kezdőcsapatokba igyekezzünk legalább egy blockos játékost bepréselni. Mivel az elején a block még ritka skill, ezt a figurát védelemben söprögetőnek használhatjuk, támadásban pedig az aktuális blitz akciónkat teszi hatékonyabbá (nem beszélve az újradobásokról). A labdát cipelje egy ghoul, hogy minél hamarabb blockot szerezzen, és elkezdhessük egy második ghoul beépítését. A legelején werewolfot senkinek sem javaslok, de ismerek olyan, nálam jobb edzőt, aki mindjárt kettővel indít, úgyhogy ízlések és pofonok. Érdekes undead kezdő tizenegy a wight nélküli, négy ghoulos felállás; ez arra épít, hogy a blockkal gyengén ellátott ellenfél nehezen tud kezelni négy darab hetes mozgású, dodge-os játékost. A re-rollokra ne sajnáljuk a pénzt, mert később nagyon drágán mérik őket.

Vegyük figyelembe, hogy az undead és a nekró csapatok – egyedüliként a Blood Bowlban – képesek minden meccsen feléleszteni egy elpusztult focistát, aki zombiként csatlakozik hozzánk. Ez a mérkőzés közben is hasznos, mivel segít elkerülni az emberhátrányos helyzetet, és hosszú távon sem rossz egy ingyen zombi. Éppen ezért ne kíméljük az ellenfelet, üssük darabokra és szabálytalankodjunk, amikor csak tudunk. Amúgy is az a siker kulcsa, hogy mielőbb létszámfölényt alakítsunk ki, mert az egyéni képességeket tekintve biztos, hogy mi vagyunk az esélytelenebbek. Támadásban koncentráljunk az egyik szélre, és próbálkozzunk zárt vagy rövidpasszos játékkal (erről bővebben itt). A zombikat állítsuk rá bátran az ellenfélre, hadd küszködjenek velük. Az egyik múmiát irányítsuk középre, hogy feltartsa az erőembereket, a másik pedig kísérje a támadást: ha kell, töri az utat, ha kell, a ketrec (cage) legerősebb sarkát képzi. Ha van farkasunk, tartsuk fent a crowdpush (kitolás) fenyegetést, és ha alkalmunk adódik, lökjünk mindenkit a nézők közé. Ne siessünk, lehetőleg nyolc kör alatt vigyünk gólt. Mindez a védekezésre is igaz: a zombik tartják a frontot, a múmiák ütnek vagy területet védenek, a gyors emberek pedig az elkóborolt bárányokra vadásznak. Csábító gondolat, hogy a múmiákkal lezárjuk a széleket, de a játék általában a pálya egyik oldalára koncentrálódik, és ilyenkor félő, hogy az ellenkező oldalra állított múmiánk az életben nem ér akcióközelbe. Ez a gólemeket kevésbé fenyegeti, de – hacsak nem elfek vagy skavenek ellen játszunk – őket is inkább középre helyezzük, szigorúan a második vonalba.

Ha valaki szereti a sztárjátékosokat, akkor az undead és nekró csapatokhoz kedvére válogathat. Egyik személyes kedvencem Drakenborg gróf, a vámpír (iszonyat drága, de nagyon-nagyon erős, és a hypnotic gaze félelmetesen haszos), a másik Hack Enslash (zombi láncfűrésszel, no comment). Az extrák közül a wizard (varázsló) érdemel még külön szót: mi nem vehetünk ilyet, de az ellenfél valószínűleg igen, és nagyon csúnyán megszivathat vele. Az LRB5 egyik okossága, hogy vásárolhatunk magunknak Igort, aki tűvel és cérnával szolgálja sötét céljainkat; egy újradobott regeneráció adott esetben a győzelem és a vereség közötti különbséget jelentheti. Végül egy javaslat: ha ligában játszunk, a vicc kedvéért kettőzött erőfeszítéssel utazzunk a többiek kedvenc játékosaira. Alap, hogy ezeket le kell vadászni, de mi fel is tudjuk éleszteni őket. Emlékszel a kedvenc gutteredre? Na, most ő fogja bénára taposni a rat ogrédat. Köszöntem!

Egyelőre ennyi, a posztot a szokott módon frissítem majd. Igen, képekkel is. Megjegyzések a szerkesztőségbe.

A bejegyzés trackback címe:

https://geistwald.blog.hu/api/trackback/id/tr34374568

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása