ezt írja a geek

Nincs megjeleníthető elem

boardgame news

Nincs megjeleníthető elem

tengersam wh40k

Nincs megjeleníthető elem

ez meg az a trencherekről

2008.05.18. 21:08 | geistwald | 1 komment

Címkék: taktika warmachine privateer press cygnar

Az elit egységekre építő Cygnar seregben nyilván ágyútölteléknek sem alkalmaznak akárkit. A trencherek (trench = lövészárok) a háttértörténet szerint a legelső vonalban harcoló katonák. Legfontosabb szerepük, hogy lekössék az ellenséget, illetve hősiesen elpusztuljanak a latyakban. Általában mindkét feladatot hibátlanul megoldják, méghozzá figuránként 13 pontért; ha ehhez azt is hozzáteszem, hogy a játék egyik legdrágább unit attachmentjével (UA) rendelkeznek, akkor némi magyarázatra szorul a beválogatásuk a listánkra. Mivel alig néhány Warmachine meccset játszottam velük, és azokat is csak egyetlen warcasterrel, csak egy általános kiskátét írok, nem térek ki olyasmire, amiről csak olvastam, de még nem próbáltam ki. Viszont remélem, hogy meghozom a kedvét néhány olyan kollégának, aki még nem gondolt arra, hogy a barbár söpredék ellen trenchereket vezessen harcba.

A PP fórumokon svájci bicskának nevezik őket, arra utalva, hogy a világon mindenre alkalmasak, azonban semmiben sem a legjobbak. Azok a játékosok kedvelik őket, akik a többi, túlspecializált Cygnar figura mellé valamilyen rugalmasabb egységet keresnek. Ez tényleg ízlés dolga, mert van, aki szereti, ha a legtöbb junit minden helyzetben feltalálja magát, mások viszont akkor érzik jól magukat, ha az adott alakulat a lehető legmesszebbre lő/ leggyorsabban halad/ legnagyobb pofonokat tudja kiosztani, és mást nem is várnak el tőle. A trencherekre egyébként nagyon ocsmány listákat lehet alapozni (ezekről később), de most maradjunk a svájci bicskás hasonlatnál. Azonban ne a hagyományos piros modellt képzeljük el a kis kereszttel a közepén, hanem egy olyat, amelyen mérgezett a dugóhúzó, képes gond nélkül kinyitni egy kazánlemezből hajlított albán halkonzervet, és bármikor átalakítható egyszer használatos medvecsapdává.

Tulajdonságok
A trencher legények az alap Cygnar statokkal rendelkeznek, ami azt jelenti, hogy semmiben sem túl rosszak. A kombinált távolsági támadásuk (CRA) az UA-val együtt már kifejezetten combos, mivel a hadnagy és a mesterlövész is RAT7 értékkel büszkélkedhet. (Itt jegyezném meg, hogy nemrég vitába keveredtem valakivel, aki azt állította: a sniper nem vehet részt CRA-ban, mert másféle fegyvere van. Nos az igazság az, hogy részt vehet benne, sőt vezetheti is a támadást, csak nem használhatja a fegyver speciális képességét és nagyobb hatótávolságát. Illetve az utóbbi esetben – mivel a puskája POW10-es, a többi trencheré pedig POW11-es – gyakorlatilag elvész a saját személyéből adódó +1 sebzés, tehát effektíve csak a +1 RAT látszik majd az eredményen.) A trenchereknek a mozgáson és a korrekt commandon kívül egyébként nem nagyon van olyan tulajdonságuk, amelyet érdemes lenne önmagában értelmezni, mert az egység a támadás és a védekezés minden formájában olyan speciális képességekkel rendelkezik, amelyek nagyban befolyásolják az alapértékeket.


Fegyverzet
A katonáknál puska van, annak a végén meg bajonett. Előbbi tisztességes károkat tud okozni az egy hitboxos ellenségben (főleg a hasonló troopokról beszélek), utóbbit pedig a roham által biztosított +1 kocka teszi hasznossá. A már említett CRA nem vicc, mert a párba állított trencherek a mozgás feladása nélkül is pontosan céloznak, és átlagos dobásokkal egy huszast pumpálnak bárkibe. Ezen persze a bokáig páncélozott heavy jackek vagy a fókuszhalmokon gubbasztó – focus camping – warcasterek csak nevetnek, de velük úgyis a megfelelő szakembereink fognak tárgyalni, a trenchereknek semmi dolguk arrafelé. (Egyébként még ez sem igaz, mert ideális esetben a kimaxolt, 13 fős trencher banda akár 11+13+7=31 átlagos sebzést okozhat. Vagyis instant jelleggel hidegre tesz egy castert, és a legkeményebb warjackről is leszed két oszlopot.) A puska egyetlen hátránya a közepes lőtávolság, amin csak egy snipe varázslattal rendelkező warcaster tud segíteni (Caine, Stryker).

A weapon attachment (WA) nem fegyver, de tulajdonképpen az. Esetünkben a gránátosról (grenade porter) van szó, aki nemcsak tovább duzzasztja a létszámot, hanem lehetővé teszi, hogy AoE lövésekkel szórjuk meg a velünk szemben állókat. Én még sohasem használtam, és papíron halál feleslegesnek tűnik, de nálam okosabb emberek kezében biztosan arannyá válik, franc se tudja. Az UA viszont a felszereltség szempontjából is remek, mert a sniper pontosan és messzire lő, a garantált sebzésnek köszönhetően pedig le tudja szedni a tiszteket az ellenfél egységeiben. Mindez persze apróság; a lényeg, hogy a tulajdonságokhoz hasonlóan a trencherek fegyverzetét sem érdemes a speciális képességek nélkül értelmezni, úgyhogy jöjjön az érdekes rész.

Speciális
Hol is kezdjük, hol is kezdjük. Ott van ugye a CRA, ezt megbeszéltük. Aztán jönnek a füstgránátok, a trencherek legjellemzőbb és egyik leghasznosabb extrája. Minden figura minden körben elhajíthat egyet, blokkolva ezzel az ellenség lővonalait (line of sight) és a roham útját (charging line). Vannak ugyan, akik ettől nem jönnek zavarba – pl. Everblight bísztek –, de a legtöbb veszélyes elem nem rendelkezik semmilyen eszközzel, hogy átlásson a füstfelhőkön. A beásott (dug in) trencherek gyakorlatilag immunisak a távolsági támadásokra, beleértve a területre ható (AoE) lövéseket is, amelyek az egy hitboxszal rendelkező gyalogságra nézve a legveszélyesebbek. Ehhez jön az advance deployment (AD), vagyis hogy a játék kezdetekor 12 hüvelykkel mélyebbre helyezhetjük el őket: máris van egy rohadtul idegesítő egységünk, amit nehéz kipiszkálni a helyéről, és ami az első egy-két körben büntetlenül lövöldözheti az előrenyomuló ellenséget.

A szuronyroham (bayonet charge) szintén olyasmi, ami a csapat rugalmasságát növeli: a fel-alá szaladgáló vagy a lövészárokban kuporgó trencherek egy pillanat alatt átmehetnek támadásba, méghozzá úgy, hogy elsöprik a gyengén vagy közepesen páncélozott ellenfeleket. Persze sok múlik azon, hogy a terepasztal túlsó felén ácsorgó, hideg, rovarszerű intelligencia hajlandó-e beleszaladni a késbe, ezért a bayonet charge-tól ne várjunk túl sokat; ezzel szemben ha kifizettük a 41 pontot a hadnagyért és a sniperért, akkor úgy is megizzaszthatjuk az illetőt, hogy még csak hibáznia sem kell különösebben nagyot. Mindezt a hadnagy parancsai teszik lehetővé: a lövés, a futás, a roham vagy a füstdobálás sorrendjének kombinációi megsokszorozzák a katonák mozgékonyságát és a csapat rugalmasságát, az óvatos előrenyomulás (careful advance) speciális utasítással pedig az egész egységet új helyre áshatjuk be, és közben arról sem kell lemondanunk, hogy a lapátoláson kívül más értelmes dolgot csináljanak. Értsd: lövöldözzenek.

Ide kívánkozik három további figura is, amelyek nem tartoznak ugyan az egységhez, de maguk is a trencher téma részei. A chain gun crew egy géppuskából és a loaderből álló banda. Nagyon szép minik, ezért a trencher-kedvelők polcán ott a helyük. A sereglistán kevésbé, mert hangulat ide vagy oda, egyszerűen nem éri meg beválogatni őket. Maxwell Finn kapitány egy trencher solo, aki érdekes bónuszokat ad az embereinek, és borzalmas dolgokat tesz a gyengébben páncélozott ellenséges gyalogsággal. A grenadier light warjack szintén a trencherek mellett működik jól, nélkülük nem hogy 68, de 28 pontot sem ér. (Nem ritka párosítás a chain gun, Finn, plusz a grenadier, hagyományos trencherek nélkül. Jegyezzük meg, és ne hagyjuk magunkat megvezetni: Finn és a chainerek trencherek, vagyis képesek lőszert adagolni a grenadiernek; Finn ezen kívül a chainereknek is adhat plusz támadást. Ha az ellenfél ezt nem fogadja el, akkor őt cseréljük le, ne a listánkat.) Mindennek fényében elmondhatjuk, hogy egy maximalizált, trencher témájú modul ára alsó hangon 223 pont, de ha mindent megveszünk, akkor már 319-nél járunk, és még nem is beszéltünk a többszörös field allowance-ről (FA). Nem olcsó.

Gyakorlat
Úgy vettem észre, hogy a trenchereket nagyon könnyű rosszul használni. Az ember hajlamos arra, hogy nagyon vigyázzon a méregdrága egységekre. Ezekről a katonákról viszont nyugodtan elmondhatjuk, hogyha túlélik a partit, akkor eléggé elrontottunk valamit. A trencherek kivételesen mozgékony és hasznos egység, amely alkalmas rá, hogy fedezze (screen) a többi figurát, feltartóztassa vagy elterelje az ellenséget, és adott esetben komoly károkat okozzon neki. Erre azonban nem képes, ha beássa magát egy dombon, és saját magát védi. A Privateer Forumon valaki úgy fogalmazott, hogy Cygnarral az játszik jól, aki képes pontosan felmérni, melyik pillanatban kell hirtelen az ellenfél torkának ugrani, és egy kör alatt eldönteni a meccset. Ami vagy igaz, vagy nem (szerintem igen), de mindenképpen jól illik a trencherekre. A füstgránátok, a lövészárok és a változatos parancsok kiválóak arra, hogy a megfelelő irányba tereljük a csata menetét. Azonban ha mindez nem a végzetes csapás, például egy caster kill előkészítésére irányul, akkor a rosseb megette az egészet, mert a legtöbb frakció gond nélkül ledarál.

A PP fórumon "sucker punch"-nak (illetve "trencher rush"-nak, ami nem teljesen ugyanaz) nevezik a trencherekre épülő, halálosan hatékony taktikát. Ennek lényege, hogy telerakjuk a listát AD egységekkel. (Trencherek, Finn kapitány, AD kliensre szerelt ogrun bokur, Eiryss, mifene.) Az egész terv a kezdésre épül, így nagy kockázattal jár: a cél, hogy a snipe és deadeye varázslatok, a mozgás és a careful advance parancs segítségével már a legelső körben mindennel rálőjünk az ellenségre, vagyis már a saját deployment zónájában olyan kárt okozzunk neki, amit képtelen lesz kiheverni. Gondoljuk végig: a trencherek képesek fejenként leszedni egy gyalogost, vagyis egység szinten leradírozni egy másik egységet; emellett Eiryss a disruptor bolttal nyomul. Ha minden összejön, akkor az ellenfél úgy kezdi meg a legelső körét, hogy elvesztett jópár figurát, amit még nem is mozgatott, a warcastere pedig nulla fókusszal ácsorog. Persze a sucker punch olyan taktika, ami jó, ha működik, ám ha nem jön össze az első körös atomcsapás, akkor csomagolhatunk, hátha még elérjük hazafelé az eggyel korábbi vonatot. Mindenesetre jó példa arra, hogy mi mindnre képesek Cygnar ágyútöltelékei.

A trencherek nagyon jópofa egység, ám drágák, és képtelenek arra, hogy egymagukban kiharcolják a győzelmet. Közelharcban, távolsági harcban vagy éppen a board control szempontjából is rendelkezésünkre állnak olcsóbb és jobb megoldások. Ezek viszont semmit nem érnek a többi területen, míg a trencherek mindenhez értenek. Valamennyire. Innentől már azon múlik a dolog, kinek mi a fontos.

  Trenchers Cygnaran unit
• közelharc 3
• távolsági harc 4
• speciális képesség 4
• rugalmasság 5
• ár/érték arány 3
• figura 4
értékelés 4

A bejegyzés trackback címe:

https://geistwald.blog.hu/api/trackback/id/tr33324064

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Burn 2008.05.22. 08:56:31

Jó kis cikk lett, remélem egyszer összefuthatok ezekkel a mulatságos jószágokkal.
süti beállítások módosítása