ezt írja a geek

Nincs megjeleníthető elem

boardgame news

Nincs megjeleníthető elem

tengersam wh40k

Nincs megjeleníthető elem

szabálytalaníthatóságotokért

2009.06.24. 16:47 | Tartótiszt | 18 komment

Címkék: warmachine hordes

Az utóbbi időben számtalanszor futottam bele olyan szituációba, amikor egy - legtöbbször evidens és világosan leírt - szabályt teljesen másként értelmezett és játszott ellenfelem. És persze igaz ez fordítva is. Én is gyakran hümmögök homlokráncolva, hogy „jé, tényleg, ezt eddig miért nem fogtam fel, amikor oda van írva”. Lényeg a lényeg, útjára indítok egy népi kezdeményezést, melynek zászlajára a szabályértelmezési anomáliák felszámolását tűzöm. Első körben ömlesztve leírom az általam ismert tévhiteket és azok szabályszerű megfelelőjét. A közösség szerkesztői jogokkal bíró egyedei bátran illesszék be saját okosságukat a posztba, maradék három olvasónk felvetéseit pedig komment formájában várjuk. Pénzt nem adunk érte, kéziratot nem őrzünk meg!

Ki kezd, ki?
Csaták elején egy darab hatoldalú dobótesttel döntjük el, hogy ki dönthet a lépési sorrendről. Aki ezt nyeri, az nyilatkozhat, hogy elsőnek, avagy másodiknak jön. Aki kezd, az választ térfelet, és már pakolhat is felfele. (És nem 2d6-tal. Pláne nem két külön dobással a térfélválasztás és a kezdés jogának megszerzésére.)

Föld-levegő rakéta
Bár az eredeti szabályokban valóban tiltólistán szerepelt a Knocked Down státuszú ellenfelek eldobása, ezt egy errata azóta felülírta. Tehát nemcsak rúgni ér a földön fekvő embert, de dobni is.

Ködösítés
A Smoke Effect önmagában nem ad Concealmentet, olyannyira nem, hogy össze is adódik a két hatás. Tehát egy erdőben és füstben lévő figura védőértéke 4-gyel nő meg.

Menekülő ember
Bár minden egyéb dologra alkalmatlan egy éppen megfutó figura, azért a fegyverét nem dobja el. Így a mellette elsétáló ellenfélre simán rá fog sózni egy Free Strike-ot.

Törzszászlós
A csapatzászlóval rohangáló figura nem szórakozásból cipeli a cuccot. Amíg ő él, az egység rendíthetetlen lesz. Ha viszont földre zuhan a csavarkulccsal díszített havasi gyopár, azonnal command check jön.
Ha már a zászlónál tartunk... Ha megölik, és helyette beáldozunk valakit, akkor nem a közkatona helye üresedik meg, hanem az eredeti zászlósé. A közkatona helyén meg megjelenik a régi-új zászlós. Ezért például pontot nem lehet úgy tartani, hogy a zászlós áll rajta, és mindenkit ki kell nyírni mellette, ha le akarjuk onnan vakarni. Az viszont legális taktika, hogy először a körülötte lévő modelleket aprítjuk, majd akkor verjük fejbe, amikor már nincs közel senki, aki átvehetné a póznát.

Egyelőre ennyi. Tessék kiegészíteni! Magam is ezt teszem, ha sikerül még felbüfögni valamit az agykérgemből.

Movement/ action
Ha egy modell arra kényszerül, hogy feladja a mozgását vagy az akcióját (ez elég gyakori), és az akciót választja, akkor sétálhat ugyan, de nem futhat.

E pur si muove
Ha bármilyen eseménynek az a triggere, hogy "if XY moves", akkor azt el lehet kerülni, amennyiben XY a seggén marad, vagyis 0 inchet mozog. A mozgás fázist viszont nem lehet önként feladni. Ha egy másik dolog "at the end of XY's movement" lép életbe, akkor úgy is bekövetkezik, hogyha helyben marad a figura.

Roham + boost
Ha a roham első közelharci támadása talál, a sebzésre adódó plusz kocka nem boost, hanem "additional die", viszont maga a dobás nem boostolható.

Marshal és fókusz
A jack marshalnak nincs battle groupja, de ami ennél is fontosabb: nincs fókusza. Esetenként valóban olyan hatást ér el, mintha 1 fókuszt költene a jackre, de plusz támadást például nem vehet (Mk1), és ha a warjack ilyen-olyan dolgokat tud egy fókuszért, akkor azokról is le kell mondania.

· 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://geistwald.blog.hu/api/trackback/id/tr591205954

Trackbackek, pingbackek:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gróf Úr 2009.06.24. 17:14:52

"A csapatzászlóval rohangáló figura nem szórakozásból cipeli a cuccot. Amíg ő él, az egység rendíthetetlen lesz. Ha viszont földre zuhan a csavarkulccsal díszített havasi gyopár, azonnal command check jön."

Kivéve, ha eleve fearless a unit (pl.: Precursorok, Stormblade-ek)

rudeboy1969 2009.06.24. 18:33:05

Nagyon jó kezdeményezés!

Koldun Lord csak aktivizációt befejező ellenfelet fagyaszt le, nem a szimplán a közelébe merészkedőt.

Master HOLt chain attackja pedig csak warrior modellt knock downol.

Tartótiszt · http://geistwald.blog.hu 2009.06.24. 19:15:01

@Gróf Úr: Betű szerint akkor sincs másként, csak ugye alapból megdobják. De pl. elképzelhető olyan szkenárió, ahol akár ennek jelentősége is lehet.

Gróf Úr 2009.06.24. 19:21:27

@Tartótiszt: Én nem találtam zászlós-szabályt a Prime:Remixben, lehet, h rossz helyen néztem? A unitok leírásánál van róla, ami van.

Bedeko 2009.06.24. 19:32:34

Az rpg.hu-n mostanában voltak terítéken efféle dolgok, pl. acrobatics utáni back strike, vagy assault utáni lövés egy messzire lévő célpontra stb.

Amiven én találkoztam mostanában:

- Targeting a model in melee szabály -4 tohit büntetése nem csak arra vonatkozik, aki a fegyverével bele tud piszkálni az ellenfélbe. Ha így vagy úgy, de valaki képes bántani a másikat (pl. reach a kék sarkban, 0.5" normal threat range a pirosban), akkor mindkét (mindhárom, mindnégy stb.) modell közelharcban áll.

- Leap nem úgy működik, hogy a modell szalad vagy rohamozik majd ugrik, aztán támad. Utólag minden ilyen helyzetben kiderült, hogy csak a normal movement után lehet leap-elni (cryx bonejack, minion neves kélgyó).

- Spec. Attack mehet roham mozgás után, az initial attack-ok helyett, majd utána kókuszért / furyért újabb attack. Power Attack nem mehet roham után, de lehet utána újabb támadásokat venni. * Action után csak malmozni lehet.

- A dombon fel vagy le irány borzasztóan nem minősül defaultból diff terrainnek. Alapból minden hepe és hupa open terrain, hacsak a vizivig ránézés, illetve a meccs előtti egyezkedés során egyértelmű, hogy az biza mégsem lágy emelkedő. De ezek híján a legtöbb emelkedő és lejtő normál terep.

Remélem nagy hülyeségeket nem írtam. :) A fentiek az utóbbi 1-2 hónap játékai során jöttek elő, és mindig otthon, vagy a többiekkel értekezve derült ki, hogy a legnagyobb jóindulattal játszottuk rosszul.

+ + +

Ugyanakkor, ha a játékélményt nem befolyásolja, szerintem egyáltalán nem gáz, hogy a köd/füst alapból colcealment vagy sem, vagy hogy hány kockával dobom a kezdést. A lényeg úgyis az alapvető szabályokban csúcsosodik ki, illetve a játék közbeni taktika során.

Bedeko 2009.06.24. 19:33:44

@rudeboy1969: lol, ezt jó tudni, Ákos a hétvégén kejfeljancsit játszott szegény FoS-sal... :(

Tartótiszt · http://geistwald.blog.hu 2009.06.24. 20:40:59

@Gróf Úr: Érdekes pontra tapintottál. Az Evolutionben ez tételesen benne van, mert külön foglalkoznak a zászlóvivőkkel az új szabályok alatt. Az Escalationban viszont nem, és úgy tűnik, ezt erratában sem javították. Tehát egy furcsa különbség áll fenn: a hordás unitok dobnak command checket (akkor is, ha valamiért fearlessek lennének), a WM-esek meg nem. Na ezért is jó ezeket előszedni.

@Bedeko: Hát a játékélmény egy dolog. De ilyen alapon tologasd a figurákat, és mondogasd, hogy puff-puff, lelőttelek. Az, hogy valaki concealmentben van, vagy sem, meccseket dönthet el. Úgyanúgy, mint az, hogy rohamozni SPD+3-mal tudsz alapból.

geistwald · http://geistwald.blog.hu/ 2009.06.24. 22:58:02

Na én is felnyomtam párat. Jó ötlet volt ez a poszt, ha elég cucc összegyűlik, akkor érdemes lesz külön FAQ-ba rendezni.

Bedeko 2009.06.24. 23:07:13

@Tartótiszt: Nem szélsőségekről kell beszélni, és én sem mondtam ilyet. ;) A játékélmény pedig nem csak egy dolog (a sok közül), hanem a legeslegelső szempont. Emiatt ülsz le bármit is játszani.

Az Escalationben azért nincs külön szabályozva a zászlós kérdés, mert valójában mégis van. Az Iron Fang és a Temple Flameguard alapból nem fearless, a Stormblade viszont úgy kezdi a reggelt, hogy nem fél semmitől. Történetesen a zászlók elvesztésétől sem. Mivel az összes UA kártyánál szerepel, hogy az UA betűre pontosan rendelkezik a normál osztag minden képességével (így a fearless esetleges meglétével is), mégis csak van rá szabály.

Tartótiszt · http://geistwald.blog.hu 2009.06.25. 06:15:45

@Bedeko: Természetesen kiszíneztem, de ettől még igaz a dolog. Mint ahogy az is igaz, hogy a játékélmény a legfontosabb. De ha ellenfeled rosszul értelmezett szabályokra építve játszik, akkor úgy mészárolod le, hogy azt a fókavadászok is megirigyelnék. Ez pedig, legalábbis nekem, 0% játékélményt jelent. Inkább idegességet, hogy értelmetlenül töltöttem 2-3 órát. Ezért kell megcélozni egy közös nívót, ami hadd ne legyen már az, hogy nagyjából tudjuk az alapszabályokat. Lehet, hogy ez 40k-ban még belefér, és egyik fél játékélményét sem befolyásolja, itt nem. (Más kérdés, hogy egy átlagos meccsen a concealment/füst többször kerül elő, mint a rohamtáv, azaz furcsa lenne nem az alapszabályok közé sorolni.)

Zászlósügyben meg Gróf Úrnak van igaza. Valóban majdnem ugyanúgy van a két rendszerben, KIVÉVE, hogy WM-es, alapból fearless unitok nem dobnak command checket, ha leesik a zászló. Ami alaphelyzetben lényegtelen, mert nem futnának el, de pl. van egy szkenárió, ahol mindenki elveszti a fearless képességét. Ott már számít a dolog.

geistwald · http://geistwald.blog.hu/ 2009.06.25. 09:02:21

@Bedeko: "Ugyanakkor, ha a játékélményt nem befolyásolja, szerintem egyáltalán nem gáz, hogy a köd/füst alapból colcealment vagy sem, vagy hogy hány kockával dobom a kezdést."

Azt nem akarom megismételni, amit TT az előbb írt a ködről/füstről. Szinte minden meccsen előjön, tehát nyilvánvaló, hogy számít a dolog.

Arról gondolom te is tudsz, hogy az Intelligence nevű képesség +1-et ad a kezdést eldöntő dobásra (pl. Anastasia Di Bray). Ennek megfelelően az sem mindegy, hogy egy vagy két kockával dobod a kezdést.

A játékélményt elég fura dolog szembeállítani a szabályok betartásával. Mind a kettő alapfeltétel.

Bedeko 2009.06.25. 10:18:55

Én a szabályok betartásán való merev görcsöléssel állítanám szembe. Mert vannak teljesen lényegtelen szabályok, amelyek így is jók, úgy is jók. Viszont ahogy az adott helyzetben megoldod, úgy a legjobb a hangulat miatt.

A kezdés az ilyen példa, mi sokszor nem is dobunk, csak arra, hogy ki kezdi a felpakolást. Ennek oka, hogy lusták vagyunk, mint a lajhár, és aki ahová leült, onnan nem áll fel. :)

A másik, már komolyabb dolog volt, amikor Juhász Andris nem egészen értette az angol szöveget, én meg nem kértem el tőle a kártyát, és a championok, vagykik abban a pillanatban meglódultak és daráltak plusz egy bónuszt, amikor lecsaptam a kis göthös sörhordó gnómot. Utólag az RPG.HU-n kiderült, hogy majd csak az ő körében járt volna a cselekvés, de ahogy ott, az asztalnál kijött, teljesen beleillett a hangulatba, és ment tovább a játék.

Ákos a hétvégén vagy három körön keresztül vágta hanyatt Master Holttal a FoS-t, jót mulattunk is rajta. Aztán most írja Wolfi, hogy nem ám, jackre a chain shot nem hat. Jó, eztán majd nem hat, de akkor és ott kifejezetten vicces volt.

Szóval tényleg jó ez a post, mert tényleg van benne olyan rész, aminél az ember felkapja a fejét, hogy ne már, tényleg? Ugyanakkor, ahogy így most körülnézek, még nem dőlt össze a világ, hogy párszor, a legnagyobb jóindulattal, de egészen másképp jártunk el, mint ahogy azt kellett volna. Naés. :)

Amúgy pedig nyilvánvalóan mindenki törekszik a szabályoknak a tőle telhető legalaposabb betartására, de olykor nem jön össze. ;)

Vinitor · http://omagyar.blog.hu 2009.06.25. 10:33:32

a három külsős olvasó nevében is (akikből egyelőre csak magamat tudom azonosítani) köszönöm, hogy folyton megemlítitek, hogy a blog értünk van :)

a posztért pedig gratula, nekem pl. hatalmas segítség

geistwald · http://geistwald.blog.hu/ 2009.06.25. 11:19:10

Nem gondolnám "merev görcsölésnek", ha próbálok minden szabályt betartani, és nem jelölök ki fontos / nem fontos szabályokat.

Kicsit off, de azzal meg az ellenfelet tiszteli meg az ember, hogy legalább a saját figuráit ismeri. 500 vagy akár 750 pontban nincs annyi infó, hogy ne lehetne végigolvasni és megjegyezni. Nyilván előfordul időnként, hogy elnézünk valamit, de utálok úgy játszani, hogy meccs közben iksz alkalommal el kell kérnem a kártyákat, mert gyanús lesz ez vagy az, és minden alkalommal ki is derül, hogy tényleg nem úgy van.

Asszem ebben a témában ennyi volt, mindenki más okból játszik, és szerencsére vagyunk annyian, hogy találjunk hasonlóan gondolkodó ellenfelet.

Gróf Úr 2009.06.25. 12:47:49

@geistwald: Sokszor az a gond, h a szabályok szájhagyomány útján terjednek, megrögzülnek és ha véletlenül nem helyesen (a forrás vagy az átadás közbeni torzulás okán) nehéz kiirtani a vadhajtásokat :-)

Sebaj, a játék célja, h jót mulassunk, ugyanakkor szerintem a szabályok pont ezt a célt szolgálják, nemhogy akadályoznák.

rudeboy1969 2009.06.26. 08:06:52

Kérnék egy cygnar játékost, hogy a Jack Marshall szabályhoz szóljon hozzá! Pontosítani kéne a Journeyman Warcaster esetét.

Bedeko 2009.06.26. 10:55:26

@rudeboy1969: Bár nem vagyok cygnarita, de a JW elég egyértelmű eset:

- nem számít warcasternek (pl. casterkill scenario esetén), helyette soloként kell kezelni, de számos hasonló tulajdonságokkal bír
- van focus manipulation képessége, mint a warcasternek, FP-okat kap
- van power field-je, mint a warcasternek (pl. betolhatja az el nem költött FP-okat a páncélba)
- van battlegroupja, mint egy warcasternek, pontszámtól függő, tetszőleges számú jack-kel és warcaster attachmenttel
- viszont nem jack marshall
- nincs commander képessége, ezért nem adhat ki parancsokat (order)

Bedeko 2009.06.26. 11:08:38

Még talán hasznos lehet ez:
i41.photobucket.com/albums/e295/Kanuck73/HowLOSworks.jpg
Érdemes kinyomtatni és betenni a szabálykönyvbe.
süti beállítások módosítása