ezt írja a geek

Nincs megjeleníthető elem

boardgame news

Nincs megjeleníthető elem

tengersam wh40k

Nincs megjeleníthető elem

Világvége helyett: Hamelin-nerf

2012.12.26. 15:13 | Tartótiszt | 1 komment

Címkék: taktika wargaming malifaux hamelin

hamelin.jpgBevégeztetett. 2012. december 21-én a világ megszűnt olyannak lenni, mint előtte volt. Szerencsére azonban nem az apokalipszis jött el, hanem a régóta áhított Hamelin-nerf.

Aki most kezd bele a Malifaux-ba, az legyen hálás, hogy egy új, napfényesebb, boldogabb korszak szülötte. Aki viszont kénytelen volt végigszenvedni az egymást harapdáló patkányok véget érni nem akaró aktivációs láncát, azok örüljenek velem, és elemezzük ki együtt, mi is változott mindenki kedvenc patkányfogójánál.

A témával kapcsolatban nyitásként idézném a blog háttérbe húzódó urát, aki egy sms-ben így nyilatkozott:

Azért így se gyenge, de már nem lehet feltenni a buszra, és egyedül elküldeni a versenyekre.

Nekem első ránézésre ennél szélsőségesebb véleményem volt. Sosem gondoltam, hogy ilyet fogok tenni, de már-már sajnáltam a Hamelin-játékosokat, mert úgy tűnt, ez a bunkó nem csak helyre tette, de a falhoz is kente a rágcsálók királyát. Aztán lassacskánt rá kellett jönnöm, hogy a változásgyűjtemény meglehetősen alattomos, miközben látszólag gyengíti Hamelint, sok esetben találunk olyan pontokra, amelyek éppenséggel erősebbé teszik. Ezért is gondoltam arra, hogy ebben a posztban szépen végigmegyünk a módosításokon, és kielemezzük azok hatásait a játékmenetre és a Hamelin crew relatív erejére.

Name:  M_Errata.jpg
Views: 844
Size:  4.0 KB

HAMELIN
Replace text for Indiscriminant Void with: “When this model would be killed or sacrificed, sacrifice a friendly The Stolen within 3” of it instead. Heal all wounds and remove all effects on this model. This model receives -4 Ca until the end of the Encounter. 

Nem is volt kérdés, hogy ez úgy nem maradhat, ahogy eddig érvényben volt. Az, hogy Hamelin eldugott egy erdő, ház mögé egy Stolent és bármikor belepetézhetett, ha véletlenül megölték, kicsit sok volt. Sőt nagyon sok volt. Mostantól csak a 3"-re lévő begombázott gyerkőcöt áldozhatja fel saját megmentésére, ami legalább három dolgot jelent. Egy: sokkal többször kell majd Hamelinnek Stolen gyártására "pazarolnia" az AP-jét. Kettő: nem tud annyira agresszíven nyomulni Hamelin, mert a biztonsági Stolen(ek) nélkül nem érezheti MVP-pajzsban magát. Három: az AOE és egyéb területre ható támadások nem fognak ízleni a Rodent Lordnak, mert ha egy időben elhalálozik a mellette tarcsiban tartott Stolen is, akkor vége a dalnak.

Replace text for Nihilism with: “Friendly models lose the Insignificant Characteristic while within 6” of this model.”

Eddig a pálya egész területén szignifikánssá váltak a csapat tagjai ettől az abilitytől, de most ez egy 6-os auraszerű körre korlátozódik. Egyértelmű nerf, mert így nem lehet egy Stolent, patkányt vagy totemet elküldeni magányos ojjektívavadászatra.

Replace Bully with Ruffian: “Ht 1, HarmlessPitiful, and Insignificant enemy models targeting this model must win a Wp  13 Duel or the Action fails.”

A Bully szintén a tarthatatlan kategóriát képviselte. Az ugyanis egyáltalán nem engedi a Ht1 és Insignificant modelleknek, hogy a képesség viselőjét megcélozzák - a Gremlinek például csak duzzogva rugdoshatták mellette a port. Továbbá a skill kombinálása az Inevitable Truth spellel azt eredményezte, hogy akár egy mestert is szinte teljesen ki lehetett kapcsolni a játékból. Na, mostantól nem így van, hiszen amint látszik, "csak" egy Wp->13 duelen kell túlesni. Ez alapvetően kedvező fordulat az ellenfeleknek.

De azért a csakot az előbb nem véletlenül tettem idézőjelek közé, hiszen a 13-as teszt a durvábbak közé tartozik. Egy átlag 5-ös Wp-vel például csak 8+os lapra sikerül, ami bőven 50% alatti esélyt jelent. A másik dolog, amit érdemes megjegyezni, hogy bizonyos modelleknél a változás kifejezetten a Hamelin ellen játszó kárára van. Hiszen eddig egy Ht2-es, szignifikáns modell simán üthette Hamelint akkor is, ha történetesen Harmless vagy Pitiful volt. Most viszont már például egy Roninnak is tesztet kell tenni, amennyiben épp ártatlanul arra járva le akarná vágni Hamelint, A változtatás azért sem teljesen egyértelmű nerf, mivel a Wp->13-at meg is kell húzni. Ha nem sikerül, de mindenképpen rá akar próbálni az ellenfél Hamelinre, akkor csalnia kell. Ez egyrészt egy jóféle lap elégetését jelenti, másrészt Hamelin meg kap egy lapot, azaz erősebbé válik. Ha pedig maga támadás nem sikerül, akkor tulajdonképpen semmi másra nem volt jó az akció, mint lap- és AP-pazarlásra. Márpedig Hamelin Wp8-át nem könnyű áttörni, de a Df5 sem annyira alacsony, hogy ne lehessen vele kivédeni egy támadást.

Fate is Meaningless: Change AP cost to (1)

Ezen nincs mit elemezni: egyértelmű és szintén jogos nerf. Hamelin eddig simán megcsinálta, hogy ment 5-öt, charge-olt 8-ra és onnan még 2-re megütött bárkit úgy, hogy minden flip sima, azaz csalható volt. Ha volt a kezében két jó lap, akkor a botjával leadott 9 seb általában garantáltan kinyírta a kiadott figurák 80-85 százalékát. Most már ezt maximum úgy csinálhatja, hogy elnyomja és charge-ol, vagy mozog elnyomja és üt. Sokkal, de sokkal kiszámíthatóbb, szűkebb így Hamelin fenyegetési hatóköre, ami - lássuk be - kedvező fordulat.

Haunting Melody: Change Wp Duel to: Wp  14

Csak ismételni tudom magam: tarthatatlan, mindenképpen változtatásra szoruló dolgot nyestek meg. Hamelin sípja 10-re hatott, és ugyan cover volt ellene, de a fentebbi Fate of Meaningless-szel kacagva kikerülte, és Cb7-tel nem sok ellenfélnek volt csansza kivédeni. Pláne, ha belekent egy követ, ami sima minionoknál garantálta, hogy képtelenek lesznek kivédeni a triggert, ami a játék végéig Insignificantté tette a célpontot. Most is meg lehet ezt próbálni Hamelinnel, de a Wp->14 már bárki számára megoldható teszt. Igaz, most is érvényes az, hogy a csalás  kényszere Hamelin malmára hajtja az extra kártyákat. Mindenesetre most már nem ez lesz az alap megoldás az Insignificant kiosztására. Így a Hamelin-játékosok kénytelenek lesznek végre használni az emblematikusnak szánt, de a valóságban eddig alig használt Understand the Soulless varázslatot. Ez utóbbihoz pedig egy saját modell feláldozása szükséges. Azért meg ritkán láttam valakit szomorkodni, hogy egy patkánnyal/Stolennel kevesebb ellen kell boldogulnia.

OBEDIENT WRETCH
No changes

Az Obedient Wretch maradt ugyanolyan engedelmes, mint korábban volt. A nerfbunkó elkerülte, de igazából vele nem is volt olyan komoly probléma.

STOLEN
Delete Abandon

A Stolenek egyetlen képességüket vesztették el. Nem mondom, hogy néha nem lehetett használni, de alapvetően nem erre épült a pre-nerf Hamelin-játékstílus, szóval krokodilkönnyeket nem hiszem, hogy kell érte hullatni.

NIX
Replace text for Nihilism with: “Friendly models lose the Insignificant Characteristic while within 6” of this model.” 


Replace text for The Sweet Taste of Failure with: “This model heals 1 wound whenever an enemy model within 2” of it loses a Duel.”

Nix megkapta ugyanazt a limitálást, mint gazdája a Nihilism skillre, emellett jól elvették tőle azt a cheese megoldást, hogy a saját modellek bukott tesztjeiből gyógyuljon. Most már csettintésre nem fog teljes woundra pattanni a kutyus. Tegye fel a kezét, akit ez elszomorít? (Hamelin-játékosok tegyék le!)

RAT-CATCHER
Delete Insignificant


Add: Affinity [Hamelin the Plagued]: This model may be hired by Crews containing the indicated model.


Delete: (0) Slaughter Rats


Add: (0) Herd Rats: (x)6. Malifaux Rats lose Slow.

A Rat-Cather kapott hideg-meleget, de főleg hideget. Ami jó hír a patkánykultusz híveinek, hogy van saját jogon szignifikáns modelljük mostantól kezdve. A második, affinitys skill azért is kellett neki, mert különben Hamelin nem sorozhatta volna őket be alapból a csapatába.

A második fele a változtatásoknak az igazán érdekes. Bizony, nem lehet többé egy mozdulattal kisöpörni az aktivált patkányokat, helyükre ezzel friss, aktiválatlan alteregókat teremtve. A Slaughter Rats helyett viszont jön a Herd Rats, ami ugyanannyira hat, és nem öl, hanem gyorsít. Pontosabban a lassítást veszi le. Ez a patkányok szempontjából különösen érdekes, mert így már képesek lesznek rohamozni, sőt akár (2) Interact akciókat is végrehajtani (mondjuk Line in the Sand stratégiánál).

MALIFAUX RAT
Delete RabiesInstinctualImpetuousHungry Rats 


Add: “Get them Off!!”: An enemy model in base contact with three or more friendly Malifaux Rats receives -2 Df and -2 Wp.


Add: "They're Just Rats": This model may not be reduced to less than 1 Wd during a friendly model's activation. If this model would be killed while within Hazardous Terrain it is removed from the game.

Elérkeztünk a Hamelin-kiegyensúlyozás második legfontosabb figuráihoz, a patkányokhoz. Az első sorból rögtön kiderül, hogy egy sor képességnek lehet búcsút inteni. A Rabies ugyan jó móka volt, de ha a horda beindult, akkor általában úgysem állt meg a kiszemelt célpont a 0 Woundig, szóval nem nagy veszteség. A Hungry Rats finoman szólva is túlzás volt, mivel egy (0)-s akcióból minden countert felzabált 6"-en belül egy ócska 2 pontos modell. Nagyon helyesen el is vették tőlük. A másik (0)-s azonban sokkal jobban fog fájni Hamelinnek, mivel az Impetuous nem csupán arra volt jó, hogy a patkányok kvázi jobb Cb-vel dolgozzanak, de arra is, hogy ellensúlyozza Nix [-] flipes képességét, ha ők is az aurájában voltak, és csalható sima flippel mehessen a támadásuk. Mivel egyetlen (0)-s skill maradt a karakterlapon, így értelemszerűen az Instinctualnak már nem volt értelme, ment is a levesbe.

Kvázi az Impetuous pótlásának fogható fel a Get them Off!! új képesség, ami egyfelől gyengébb, másfelől viszont még jobb is, mint az eredeti változat. Gyengébb, hiszen csak 3 patkány közös munkájával lehet beizzítani, így az első két támadó rágcsáló mindenképpen rosszabbul fog teljesíteni, mint eddig. Viszont sokkal erősebb lesz minden akció, ha már megvan a bűvös 3-as limit. Ekkor ugyanis effektív Cb6-ra mászik fel a patkány egyébként szánalmas támadó potenciálja, másrészt pedig nem csak a Df-et, de a Wp-t is leviszi az ellenfélnek, ráadásul mindenféle resist lehetősége nélkül. A Df gyengítése már a patkányoknak sem csak a támadásnál jó, hiszen az egyetlen spelljük, ami a köv kör elejéig Insignificantet ad, Df-re megy. Így hiába van csak 4-es Ca-juk, egy jó lappal az esetek többségében sikerrel fognak járni az ellenfélnek adott -2 miatt. De a patkányáradattól megzavarodó ellenfelet a Hamelin crew többi tagja is jól tudja majd használni. Hamelin összes spellje Wp-re megy, mint ahogy Nix és a Rat-Catcher esetében is. Szintén kritikus lehet például a Stolen halálakor a gyilkosnak teendő Wp->13-as duelnél, meg még számtalan egyéb esetben.

Végül a legérdekesebb új skill, a They're Just Rats, amit a fórumon máris Super Hard to Killként emlegetnek. Ez gondoskodik arról, hogy a Hamelin-játékos ne tudja megölni saját patkányait, így újakat teremteni, amelyekkel újra aktiválhat. Majd esetleg azokat is megölni, és kezdeni elölről. Nyilvánvalóan ez volt az egyik eleme a játékstílusnak, ami miatt az ellenfél inkább egy rozsdás reszelővel kívánt féloldalas nemi aktusba bonyolódni, minthogy játsszon még egy meccset Hamelin ellen. Az új skill nem csak azt nem engedi, hogy a patkányokat direkt támadva "csaljon" az ellenfél, de például azt is megakadályozza, hogy a másik csapat defenzív képességein élősködjön. Mire gondolok? Például eddig egy Young Nephilim maga volt a tömör gyönyör a patkányoknak, hiszen köré gyűltek, elkezdték harapdálni, majd egy-két támadásonként belehaltak a Black Bloodba. Az új patkányok pedig kezdték újra, akik szintén meghaltak, és jött új kör patkány, új támadással. Mindezeknek vége, most már a Hamelin játékosnak meg kell dolgozni az új patkányokért, és már a crew kiválasztásakor rákényszerülhet arra, hogy az eddiginél több Malifaux Ratet csomagoljon az útra.

HAMELIN, AVATAR OF CONTAGION
Replace text for Nihilism with: “Friendly models lose the Insignificant Characteristic while within 6” of this model.”

Hamelin avatárja mindössze annyit kapott, hogy a Nihilismnél nála is visszavágtak. Ennek ellenére érdemes pár szót ejteni róla, mert eddig nem nagyon volt értelme behozni. Ha ugye a kert végében álló viskó eltakarítására már van a kezünkben egy kékre festett hidrogén bomba, akkor felesleges elmenni a boltba egy másikért, ami ugyanakkorát robban, csak éppen piros...

Szóval a sok nerf után én úgy látom, hogy jövőre már megjelenik az asztalon az avatár, mert most már az esetek többségében tényleg jobb az a változat. Ennek azonban ára lesz, és itt nem csak a 2 SS-re gondolok az elején. Hamelin avatárosodásának ugyanis egyik feltétele sem könnyű. Mindkettő megcsinálható, de idő, erőforrás és némely esetben a körülmények szerencsés alakulása kell hozzá. Ez pedig az ellenfélnek kedvez, legalábbis addig, amíg ki nem jön a fertőzés isteni megtestesülése. Onnantól kezdve már csak a körszámlálót kell figyelni, hogy nagyon gyorsan elérjünk a meccs végére, mert ellenállni neki sokáig nem lehet.

Nagyjából ennyit sikerült összeszednem, de mindezeket tessék megfelelően kezelni, azaz pusztán a korábbi tapasztalatokra alapozott theoryfaux-ról van szó. Pontosabbat csak a táblás gyakorlatozás után lehet majd mondani. Mindenesetre addig is várnám elsősorban a magyar Hamelin-játékosok szűk, de közutálatnak örvendő táborát, hogy nyilvánuljanak meg, és véleményezzék a csomagot, egészítsék vagy javítsák ki az általam összehordottakat.

A bejegyzés trackback címe:

https://geistwald.blog.hu/api/trackback/id/tr504981945

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Quirin 2012.12.28. 01:18:10

Én idáig próbameccsek nélkül, de azt gondolom, hogy nagyon sok patkánymentes Hamelin crew-val fogunk találkozni/játszani, és ez az Impetuous hiánya miatt van. Egyszerűen jobb választás néhány nem insignificant figura, mint a 4-es cb-vel rendelkező patkány, aki a kb. kötelezően először aktivált Nix után jön majd minden körben. Olyan helyzetet sem nagyon tudok elképzelni, amikor a patkányok új képessége nem csak rájuk hat, mivel az ellenfél simán otthagyhatjaőket. A szorosabbá vált formáció kikényszerítése pedig eddiginél vadabb módon kedvez az aoe támadásoknak és a területre ható terror effekteknek. Szerintem igenis nagyot csattant az a bunk, de 3-4 próbajáték után majd remélem máshogy látom majd.
süti beállítások módosítása