ezt írja a geek

Nincs megjeleníthető elem

boardgame news

Nincs megjeleníthető elem

tengersam wh40k

Nincs megjeleníthető elem

M2E: az idő urai

2014.07.14. 19:50 | Tartótiszt | Szólj hozzá!

Címkék: taktika malifaux

A Malifaux második kiadására többek között a szabályértelmezés szempontjából sem lehet különösebben panasszal élni. Általában elsőre világos, hogy mikor mi volt a t. szerző szándéka egy-egy paragrafusnál. Az elmúlt egy év alapján annyi viszont kiderült, hogy a legtöbb fejvakarást a triggerek alkalmazása, az egyszerre aktiválódó képességek és/vagy a tömeges hatások okozzák. Ezért most ennek a témának szentelek egy blogbejegyzést, hátha sikerül az általam összehordottakkal tovább egyértelműsíteni, merre hány óra, ki ölt meg kit, és miért nem fordítva.

les_maitres_du_temps_4.jpg

Aki nem lép egyszerre...

Kezdjük az egyszerűbb témával a területre ható effektekkel, amelyekből értelemszerűen több modell is kaphat egy időben. Ilyesmi általában valamiféle Pulse cumóból adódik, de nem feltétlenül (pl. Black Blood). A lényeg, hogy ha semmit nem kell tenni, csak automatikusan bemegy a sebzés vagy akármi más, akkor azt mindenki egyszerre szenvedi el. A probléma ott szokott kezdődni, amikor a hatás elszenvedése egy Duelhez kötődik. Ilyenkor kell előhúzni a szabálykönyv Simple Duel szekciójában leledző infodoboz szövegét, hogyaszongya:

Multiple Models
Sometimes multiple models are affected by a Pulse or other game effect which requires them to perform simple Duels at the same time. In this case, their controller resolves the Simple Duels in whatever order she chooses, completing one Duel before beginning another. If more than one player’s models are affected, the First Player for the turn must resolve her effects first.

A helyzet tehát nem túl bonyolult. A kört kezdő játékos (aki nem feltétlenül egyenlő a kör kezdeményezését megnyerő játékossal!) lezavarja a saját modelljeit a neki tetsző sorrendben, majd jön a másik játékos ugyanígy. A lebonyolítás sorrendje természetesen egyáltalán nem mindegy és apró taktikai előnyökre ad lehetőséget.

Példa

A Corpse Bloat upgrade Unforgiving Stench varázslata egy Wp13 tesztet követel mindenkitől 3”-re a felrobbantott hulla mellett, különben lehet bevésni 5 sebet. Tegyük fel, az első játékosnak van a területen 3 modellje, de csak egy magas lapja. A második játékosnak meg egy figurája, aki meghalna egy rontott tesztben, ám utána robbanna is egyet, amivel akár több modellt is magával ránthat, attól függően, hogy azok elrontják-e a Wp13-at.

Ilyenkor az első játékosnak érdemes azzal a modellel kezdeni, akinek mindenképpen fontos lenne megúsznia. Hiszen ha nem jön össze a pakliból húzva, akkor becsalja, viszont ha meg mákja van, akkor a kézben lévő magas lappal még egy másik figurát is megmenthet. A második játékos pedig kényelmes helyzetben van, mivel mire ő jön, pontosan tudja, mennyi kárt, halált tudna okozni, ha hagyja a sajátját lefordulni. Fordított esetben azonban ez csak egy rizikós húzás lenne, hiszen a később jövő ellenfelek akár mindegyike megcsinálhatja a tesztjét, és így kvázi feleslegesen áldoztuk fel a modellt.

Trigger happy

A triggereknél önmagukban általában az szokott gondot jelenteni, hogy mikor is lépnek érvénybe. Ez sem túl bonyolult, hiszen a leggyakrabban alkalmazott időzítésekre külön kitér a szabálykönyv.

  • After succeeding: These effects are resolved after step 5, and only if the model with this trigger wins the duel.

  • After failing: These effects are resolved after step 5,and only if the model with this trigger fails the duel.

  • After resolving: These effects happen after step 5 regardless of who wins the duel.

  • After damaging: These effects happen after step 5 and only if the target suffers 1 or more damage from the Action. These effects are resolved before the damaged model is removed if it was killed by the damage.

If two triggers would resolve at the same time the Defender's trigger is resolved first.

Ezek mind a duel egyéb hatásainak a lezongorázása után lépnek aktív állapotba. Az egyéb hatások alatt jellemzően az Action szöveges részét kell érteni, azaz a sebzést, más jellegű szívást vagy éppen buffot.

Fontos, hogy a triggerek akkor is végrehajtódnak, ha meghal a figura, egészen pontosan akkor, mielőtt azt levennénk az asztalról. Meg az is, hogy ha két trigger egyszerre jönne, a védekezőjé az elsőbbség.

Ability vs Trigger

Ez idáig nem volt egy agysebészet, de most kicsit feljebb tekerjük a bizgentyűt. Jönnek azok a szituk, amelyek különböző opposed dueleknél állhatnak elő, ahol akár 4-5 modell képessége vagy triggerei is beleszólnak abba, mit mikor kell pontosan végrehajtani.

Szerencsére ehhez is kapunk egy remek sorvezetőt:

General Timing
Most Abilities grant a passive effect, some of which have their effect when a model suffers damage or is killed. Whenever any Ability happens at the same time as any Triggers, the Triggers are resolved first. If two Abilities happen at the same time, resolve them in the following order:

1. The Acting Model resolves its Abilities.

2. The Defending Model (if there is one) resolves its Abilities.

3. Any other models controlled by the First player resolves all of their Ability effects in any order the First player chooses.

4. Any other models controlled by the Second player resolves all of their Ability effects in any order the Second player chooses.

Mit állítunk?

Azt, hogy a Triggereknek mindig elsőbbsége van az ugyanakkor belépő képességekkel szemben. Azt is tudjuk, hogy ha egyszerre több hatás érvényesül egy figurán, akkor a gazdi dönt, mi a sorrend. Viszont ha több modell több képessége (ezek vannak a kártyák első oldalán) egyszerre fejti ki hatását, akkor az a következő sorrendben játszandó: aktív modell, védekező modell, első játékos összes többi modellje az általa választott sorrendben, második játékos figurái hasonló módon. 

És gyakorlatilag ennyi a kapaszkodó, ami szükséges ahhoz, hogy a játék összes, kacifántos interakcióját vissza tudjuk fejteni. Ezek általában magától értetődőek, de előállhat úgynevezett „ilyet még nem b.sztam” szicsuésön. A hátralévő részben ezért megpróbálok mindenféle változatra példákat hozni, majd közösen meg is fejteni a cselekvések sorrendjét.

Példa 1. - Teddy vs Ramos

Mindenki kedvenc macija rávág Ramosra, aki kihozza a Df triggerét, meg persze Teddy is bejelenti a Pekaboo-t. A két Trigger ugyanakkor aktiválódik, így elsőként Ramos tolja arrébb 2”-csel Teddyt, utána Teddy bármerre 4”-et odébb csapja Ramost, majd megpróbálhat base to base-be csúszni. (Btw, bármilyen Push, ami egy adott célhoz tart vagy céltól távolodik, az csak directly towards/away lehet! Azaz pontosan a figura közepének lehet nekivonatozni. Ugyanezért pl. a Gobble you up sem használható arra, hogy ne szemből, hanem oldalról érkezzen base to base-be Teddy.)

Példa 2. - Sybelle vs Papa Loco

Sybelle-en ott a Comply-t adó upgrade és úgy fejbe veri az öreget, hogy ki is jön a trigger, de a célpont sajnálatosan bele is hal a folyamatba. Két hatás érvényesül egyszerre: az öregfiú robban, az öreglány meg parancsol neki egy 1-es akciót. Előbbi Ability, utóbbi Trigger, így ez utóbbi jön előbb. Azaz Sybelle megteheti, hogy elsétáltatja magától a Papát mondjuk a család közelébe, aki csak ezt követően jön rá, hogy tulajdonképpen meghalt, mire gyorsan felrobban. 

Példa 3. – Killjoy vs Toshiro

Killjoy 1 Wd-n vegetálva rávág és megöli Toshirót. Utóbbinak van egy képessége, ami visszasebez 1-et bármikor, amikor közelharci támadással sebzik. Killjoy viszont nem hal meg, mert a támadásának beépített effektje az, hogy gyógyulhat 2/3/4-et. Ez ráadásul még mindenféle trigger előtt jön, még a duel 5. fázisában, szóval például egy berobbanó Ice Gamin sem tudná levinni.

Példa 4. – Sonnia + Killjoy vs Dead Doxy + Bete Noire

Szituáció: Sonnia halálra lángszórózik egy Doxyt, miközben a ressereknél kint figyel egy Bete Noire, a másik oldalon meg Killjoy. Sonniának meg megvan a Witchlinget idéző upgrade és amúgy ő kezdte a kört is.

Sonnia sebez, kijön a Burninget adó trigger is, Doxy lemegy 0 Wd-re és meghal, de ő is kihozza a Hands Off triggert. Ezt követően:

- Aktiválódik a Hands Off és a Doxy pusholhat (Védekező modell triggere)
- Aktiválódik a Burning a Doxyn. (Aktív modell triggere)
- A már fent lévő Burning lehetővé teszi a Violation of Magic használatát, kijön egy Witchling a Doxy mellett (Aktív modell képessége)
- Aktiválódik a Doxy Final Encore képessége és kioszthat egy Fastet (Védekező fél képessége)
- Jöhet a pályára Killjoy a Doxy mellé (Első játékos képessége)
- Majd ha netán még maradt hely, akkor lejöhet Betti is a Doxy mellé (Második játékos képessége)
- Végül végre tényleg meghal a Doxy, a figura lekerül a pályáról (de csak miután egy Corpse Countert lehelyezett vele B2B-be a gazdája)


Példa 5. – Való világ

Szetymereg számolt be az alábbi, valódi játékban megtörtént esetről, ami kiváló tesztpélda az időzítésre.

Raspi rálő Nekimára. A sebződés miatt spricköl a vére a dögnek, és ebbe belehal az ott tébláboló Ice Gamin, aki viszont ettől jól felrobban. Ez így még kb rendben is lenne, de a Black Blood ölt, így a közeli Tot nő és jön be még egy Tot 2WD-n.
A kérdés mi marad fent és mennyi WD-n?

A válaszhoz tudni kellhet, hogy ki volt az első játékos a körben (Szetyi) és kin volt a Grow-t biztosító upgrade. Utóbbi nem volt ismert, de elmondjuk mindkét verziót. A végeredmény most ugyanaz amúgy, de csak a kezdés miatt.

- Nekima sebződik, jön a Black Blood, meghal a Gamin (védekező fél képessége)
- a halála miatt jöhet egy 2 Wd-s Tot a Gamin mellé (még mindig a védekező fél (Nekima) képessége)
- ha a növekedést serkentő upgrade Nekimán van, akkor a másik, már pályán lévő Tot megnőhet Youngnak (védekező fél képessége)
- ha viszont máson van az upgrade, vagy esetleg a Black Blood Shaman abilityje adja a Grow-t, akkor attól függ, ki jött először a körben, mivel Szetyi, így itt mindegy a dolog, így is úgy is megelőzi a Gamin robbanását (első játékos képessége)
- végül a Gamin nagy sokára berobbanhat, lesebezve a Youngot és kinyírva az éppen csak pályát fogó 2 Wd-s Tótot (második játékos képessége)

Direkt megpróbáltam összeszedni a legszemetebb interakciókat, de amint a mellékelt ábra mutatja, ezek dekódolása sem ér doktorit.

Kérdést, véleményt, kritikát, bármilyen hozzászólást szívesen veszek, mert csak azokból tudom, hogy van-e értelme időről időre szaporítani a digitális hulladékot itten.

A bejegyzés trackback címe:

https://geistwald.blog.hu/api/trackback/id/tr86508533

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása