ezt írja a geek

Nincs megjeleníthető elem

boardgame news

Nincs megjeleníthető elem

tengersam wh40k

Nincs megjeleníthető elem

varrj gombot a szemedre!

2009.11.28. 22:04 | Tartótiszt | 29 komment

Címkék: wargaming malifaux

Megnyugtathatok mindenkit (ha valaki ezen izgult volna), rajta vagyok a hordás Field Testen. Nézegetem, ízlelgetem, de nyilatkozni még nem vagyok képes az ügyben. Ahhoz pár tesztjáték minimum kell. Addig viszont következzen valami teljesen más!

Gróf Úr újító szándékú posztjához hozzácsapom a sajátomat, mint akciós Suzuki mellé az elsősegélyládát. Szóval a téma nem olyan vidám és színes, mint az Infinity tűzharcban érlelt utópiája. Neeeem, ennél sokkal régebbi, sötétebb és durvább világba kalauzolnám azokat, akiknek ez jobban begyün, mint a tamagochijakuza plusz technosniper-vonal (én ilyen vagyok, lehet kövezni). Stílusát tekintve egyetlen szóval nehéz leírni: a viktoriánus, call of cthulhus, wild wild westes, gótikus, ars magicás jegyek egyszerre vannak jelen. Hogy irodalmi félműveltségem csillogtathassam, a hangulat elképzelésére melegen ajánlom a Coraline című rövidke kötetet Neil Gaimantől. A szótagolva olvasók igényeihez igazodva készült belőle már film is. Elmondhatnám, miről szól, de arra ott van a Geistwaldot is megjárt picidz örvendetesen újraéledő blogja, és annak idevágó, zseniális posztja.

Tehát akkor szögezzük le, mielőtt tovább lapoznánk: rémálmok nincsenek. Amit látni véltél, nem álom volt. Valóban ott volt AZ, és kifejezéstelen tekintetével téged figyelt…

A Malifaux névre hallgató új skirmish játék furcsa utat járt be. A figurák egy része régen megvolt már, de csak mostanra sikerült a készítőknek szabályrendszert tákolni az amúgy hihetetlenül igényes, ötletes miniatúrák köré. Nem baj, jó munkához idő kell. És habár első olvasatra sem sikerült tökéletesre a rendszer, olyan vad, teljesen szokatlan megoldásokkal van tele, ami miatt azonnal beférkőzte magát a szívem helyén működő analizátorba.

Mielőtt áttolnánk a rendszert egy teljes testszkenneren, ejtsünk pár szót a történetről, merthogy itt ilyen is van. A sztori 1787-ben kezdődik egy alternatív Földön, ahol még létezik a mágia. Azért van ott a még szócska, mert akkoriban úgy tűnt, hogy a mágusok lassan átképezhetik magukat pszichológusnak vagy porszívóügynöknek. A varázserő ugyanis látványosan gyengült a bolygón. Nosza, tartottak is egy konferenciát az ügyben, és ott helyben rájöttek arra, hogy a szomszédos dimenzióban, mondhatni egy köpésre, figyel egy csinos kis hely, ami duzzad a mágikus energiáktól. Egyszerű, mégis briliáns tervet kovácsoltak: nyers (varázs)erővel lyukat robbantottak a két sík között. A másik oldalon egy fura, kihalt várost találtak, amit Malifaux-nak neveztek. Hamarosan a kutatócsapatok egy újfajta ásványra bukkantak, amelyről kiderült, hogy megsokszorozza tulajdonosa mágikus energiáit. Természetesen aranylázszerű népvándorlás indult meg, és szekerekkel hordták át a lélekkőnek nevezett csodaszert. Mivel utóbbi használat során folyamatosan vesztett erejéből, így a kereslettel sem volt gond. Tíz évvel a kapu megnyitása után azonban furcsa jelenségek, majd lények kezdtek feltűnni Malifaux környékén, mígnem 1797 telén egy óriási hóvihar közben bezáródott a Résnek hívott dimenziókapu. Utolsónak egy megcsonkított, haldokló telepes jött vissza, kinek bőrére egyetlen szót karcoltak: MIÉNK!

Természetesen itt nincs vége a sztorinak. A kapu később újra megnyílik, mi pedig az elképzelt 1901-es esztendőben kezdhetünk igazságot osztani. A további részleteket tessék elolvasni a szabálykönyvben.

Ennyi bevezető után ideje, hogy figurát és kockát ragadjunk. Itt jön a nagy meglepetés: a Malifaux NEM használ kockákat. Egy csomag francia kártya van helyette, de ez egy különleges pakli, sokszor lesz alkalmunk kijátszani a sorsot, azaz a véletlent. Sokan, sok játék dicséretére fel szokták hozni, hogy kevés figura kell hozzá. A Malifaux ebből a szempontból (is) mindent ver. Olyan skirmish játék, amely az alapdobozzal TÉNYLEG játszható. Élvezetesen, komolyan, teljes értékűen. Ha nagyon belecsapunk a lecsóba, akkor később veszünk még 2-3 figurát, és így összesen lesz 6-8 fős csapatunk. Ezzel már aztán frankón bármit, bármikor.

A játékmenet sok szempontból rezonál a WM/H rendszerére. Természetesen itt is vannak frakciók (ezeket most nem mutatom be), a kisszámú csapatot egy nagy erejű mester vezeti, létezik boostolás és egyfajta damage transfer, sőt még fura gőzgépek is feltűnhetnek a páston. Egy forduló azonban nem a „te jössz, én jövök, kész” koreográfiájára épül, hanem a felek felváltva aktiválják figuráikat. Ez még a múltkor méltatott Infinity rendszerét is veri, mivel ott hiába avatkozhat (lőhet) közbe az ellenfél, azért mégis végigtolja A játékos, majd jön B. Itt meg totális káosz és változatosság van – ahogy azt egy csatától el is várja az ember. Nem beszélve arról, hogy ezzel a nagyon egyszerű változtatással egy újabb síkja lép be a taktikázásnak.

A kártyapakliban rejlik a másik erő, már ami az összetettséget illeti. Mindkét játékosnak saját paklija van, amiből körönként 6-7 darab a kezében lapul, a többi pedig a kockát helyettesítendő pihen az asztal mellett. A lenti pakliból kell húzni minden eseménynél, ahol a véletlennek szerepe lehet. Az ász itt csak egyet ér, a számos lapok annyit, amennyit, a figurás lapok meg mindig eggyel nőnek, azaz a király 13-at jelent. Van még két dzsóker, egy fekete és egy piros. Előbbi a szívóág a maga 0-s értékével és egyéb kellemetlen mellékhatásaival. Ebből már kiderülhetett, hogy piros dzsokit húzni nagy örömet és 14 pontot jelent, meg néha egyéb jóságokat.

Ha egy figura akciózik, akkor képességpróbát kell tennie. Van az egyszerűbb, amikor sima célszám ellen megy (nincs ellenfél). És van a bonyolultabb, amikor egy másik figura képessége ellen. Alapesetben játékosonként egy darab kártyát kell húzni, és hozzáadni a kérdéses képesség értékéhez. Ha ez nagyobb/egyenlő, mint a célszám, vagy az ellenfél kártyája és skillje, akkor az aktív játékos nyert. Eddig egyszerű, de ha nem vagyunk elégedettek az eredményünkkel, két lehetőségünk is van a javításra. A kezünkből kijátszhatunk egy lapot, ami átveszi a helyét a véletlenül húzott lapnak. Ésvagy elhasználhatunk a nagyon limitált mennyiségben rendelkezésre álló lélekköveink közül egyet. Ezzel jogosultak vagyunk egy újabb kártyát húzni, és a két kártya összegével növelni képességünk értékét. Mindezt az ellenfél is megteheti, és akinél a módosítások végén nagyobb összeg jön ki, az a nyerő. Ez talán leírva sem bonyolult, de az asztalnál meg 2 perc után teljesen világos lesz. Hatalmas előnye a rendszernek, hogy mindent erre a sablonra húz rá, legyen az távolsági harc, pánikteszt vagy varázslás. További finomságok azért még vannak (például bónuszként húzhatunk több kártyát és a nekünk tetsző lesz az érvényes), viszont most nem célom a teljes szabálykönyv lefordítása.

A játék újabb szimpatikus vonása, hogy nem ismeri a céltalan ütközet fogalmát, azaz mindig kitűzött célokat, feladatokat kell elérnünk, hogy győztesként hagyhassuk el a pástot. Ráadásul mindez néhány kártyahúzás, illetve önkéntes választás után olyan sokféle variációt eredményez, hogy soha, egyetlen meccs sem lesz ugyanolyan. Összehasonlításképpen: a WM alapkönyvében 6 küldetés van, az Infinityben 0 (nulla). A főküldetést mindenki külön és nyíltan húzza. Ennek teljes vagy részleges végrehajtásáért kaphatunk győzelmi pontokat. Viszont választhatunk is célokat egy másik listáról, amelyeknél dönthetünk, hogy titokban tartva próbáljuk megcsinálni, vagy bátran belemondjuk az ellenfél arcába, hogy a hátadon fogom …dat …ni. Utóbbi esetben a siker lényegesen többet hoz a konyhára.

Hogy még ennél is nagyobb legyen a változatosság, a terepnél is van egy random húzás, aminek eredményeként vagy egy különleges tereptárgy, vagy egy nem várt effekt lesz hatással a csata kimenetelére.

A végén természetesen az nyer, aki több győzelmi pontot söpört be a teljesített küldetéseivel. Így simán elképzelhető, hogy valakinek meghal a főnöke, de mégis nyeri a csatát. És hogy mikor van vége a játéknak? A 6. kör végén laphúzással bármikor vége lehet, de persze ezt sosem lehet biztosra venni. Még egy változó, még egy fontos taktikai elem. I love this game!

Kicsit csapongóra és sutára sikeredett ez a poszt, de azt gondolom, hogy a képek és a leírtak alapján van esély rá, hogy néhányan tébolyult tekintettel fogtok motyogni, hogy: Ide vele! Találkozunk Malifaux-ban.

Ui: a játék itthon megvásárolható a Főnixcsarnoktól

A bejegyzés trackback címe:

https://geistwald.blog.hu/api/trackback/id/tr211559664

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Huntroll 2009.11.28. 22:30:42

Ez is bejövős game... Az Infinity mellett ebből is megnéznék majd egy bemutatót, aztán majd eldől, melyik jön be jobban. Figurák alapján ez tetszetősebb, a szabályokról hallottak alapján viszont az Infinity. De ott nincsenek kéjgyilkos nekromanták zombikurvákkal...

geistwald · http://geistwald.blog.hu/ 2009.11.28. 22:58:56

Kis kieg: a küldetések szükségessége azért a játék típusától is függ. Az Infinityben pl a csapat jelentős része in-your-face típusú, és a "caster kill" a rendszerbe épített alapvető cél. Plusz ha a fél sereged az ellenfél térfelén kezd, vagy oda szórják le ejtőernyővel, az eléggé ellene szól a kempelésnek. Plusz bizonyos veszteség elszenvedése után veszítesz. Úgyhogy a küldetés remek dolog (nekem is jobban tetszik), de az egy olyan rendszer, ez meg ilyen.

Amúgy a Malifaux nagyon fasza, teljesen modern játék. Kevés figura, egyszerű és könnyen tanulható, mégis kombinatív. Plusz a fluff, ami messze van a forradalmitól, de teljesen megfelelő. Végigrágtam a szabálykönyvet, beleszerettem. Remélem nemsokára már a t. szerzővel tartunk bemutatót valamelyik klubnapon.

Gróf Úr 2009.11.29. 08:28:01

No, az Inf védelmében: egész campány-pakkok várják a letöltést a hivatalos honlapon; egész egyszerűen mi nem ezzel kezdtünk, hanem a szabályok rögzülését szolgáló "lőjük egymást oszt' valaki veszít" típusúval.

A Malifaux egy zseniális játék, magam is belevetem magam, _amint_ 20 figurából válogathatok a frakciómhoz, nem a meglévő nyolcból döntöm el, melyik hatot-hetet hozom; ez eléggé egysíkú seregépítést eredményez _egyelőre_ , mert a játék friss hús még, tán három hónap múlva már elsöpri a kifogásomat a kiadott csodák mennyisége. Amúgy Ortega Alpha Strike 'ever!

Tartótiszt · http://geistwald.blog.hu 2009.11.29. 09:39:40

@geistwald: Értem én, mit akarsz mondani, de csak egyetlen játékot ismerek, ami caster killre játszva hosszú ideig életképes marad: sakknak hívják.

@Gróf Úr: Akkor majd kérnék egy kis segítséget, mert én a hivatalos honlapon két csoffadt scenariót találtam meg egy kampányos pdf-et, amiben egy darab küldetés nincs. Ezek is még 2008-ból valók.

A darabszámos kifogás érdekes. Roli is ezt rótta fel negatívumként. Mondjuk nem értem, miért gond az, hogy ha most egy frakcióból csak 12-14 figurából választhatsz, miközben havonta 7-8 új jön ki, azaz frakciónként 1-2-vel bővül a kínálat. Az elején az ember örül, ha megérti, átlátja a játékot. Így lehetetlen mély kombinációkat kitalálva összeválogatni a csapatot. Amire meg megérted, ott vár a teljes range.
Megjegyzem a több figurával operáló WM alapkönyvében nem volt 12-14 opciónál több egy frakciónak. Malifaux-ban meg van 20, amiből már most kapható 12-14 per frakció. Plusz ugye minionok és egyéb állatfajták. Sőt, van olyan caster, amelyik hozhat bármilyen, alacsony willpoweres figurát mint agyhalott rabszolga. Szóval tulajdonképpen már most válogathatsz 20 figurából.
Nem baj, ha nem győztelek meg, kivárom a tavaszi ébredést. :)

Gróf Úr 2009.11.29. 09:51:29

@Tartótiszt: Szívesen segítek, amint lesz érkezésem; valahol a fórumon akadtam bele. De mondjuk szcenáriót kitalálni a mi rutinunkkal nem egy etvasz, azt hiszem :-) Cserébe te is segíts: kinéztem az Ortegákat. A szabálykönyvben van belőlük 5 darab. Oké, hozhatok melléjük Deathmarshallt meg Witchling Stalkert meg Guild Guardot, de az nem Ortega, mitöbb nem is Mex bandító fíling; büdös londoni gringókat meg már csak nem cepelek.

De, mint írtam, kivárom az időt, amikor számomra megfelelő mennyiségű elemből lehet kombinálni és abban a pillanatban belevágok, mert nagyon ütős a cucc.

Tartótiszt · http://geistwald.blog.hu 2009.11.29. 10:10:24

@Gróf Úr: Hát, ha ENNYIRE specializált ízlésed van, akkor lehet, hogy sosem fogsz belekezdeni. Kötve hiszem, hogy 20-féle Ortega-pecséttel ellátott figura lesz a közeljövőben. Egyébként a Death Marshalok, a Judge, Samael és a Governor Proxy is illik a Texas Banditos feelingbe. Perdita alapdoboza egyébként 25 pont, ami már kényelmes játék. Ezt az említett figurákkal és a Soulstone-gazdálkodás figyelembe vételével máris kábé tízféleképpen lehet 35-re bővíteni, ami nagyjából az MKI-es 500-nak felel meg itt. Ha ez nem elég, akkor Mercenaryk közül ott van pl. Hans, Johan és Rusty.

Huntroll 2009.11.29. 10:25:21

@Tartótiszt: Ti kikkel játszotok/fogtok játszani?

Atis52 2009.11.29. 11:30:23

Ebben a játékban szamuráj punk zombik vannak ? Ebben a játékban szamuráj punk zombik vannak !!!!! Ó a fenébe...

Tartótiszt · http://geistwald.blog.hu 2009.11.29. 12:59:12

@Huntroll: Angyi McMourningot választotta, én Pandorázom, Viharnak meg szintén van valami, de már elfelejtettem, mi.

@Atis52: Bizony-bizony... meg redneck gremlinek. You are doomed! :)

Gerik001 2009.11.29. 18:45:31

szabálykönyv lesz magyarul?

Mi alapján lehet csapatokat épiteni?

Miners and Steamfitters Union - Crew (Ramos)
The Redchappel Gang - Crew (Seamus)

ez a 2 doboz a bejövös.

Tartótiszt · http://geistwald.blog.hu 2009.11.29. 21:47:20

@Gerik001: Magyar szabálykönyvről egyelőre nem tudok. Már csak azért sem, mert az angolt is igen nehéz volt beszerezni. Aki érdekel a dolog, dobjon egy mailt nekem, hátha tudok segíteni egy hasznos linkkel. :)

A csapatépítés hasonló az MKII-höz. A főnök ingyen van, sőt plusz lélekpontokat kap, ami a csatában felhasználható lélekkövek alap mennyiségét adja. Egy csata megadott pontértékből zajlik. Jellemző a 25-35 pont egy kisebb ütközetre. Amennyiben a pontjainkat nem használtuk fel teljesen figurákra, úgy a maradék lélekkővé alakul. Tehát nem hátrány, sőt előny is lehet, ha egy 25 pontos összecsapásra 22 pontnyi figurát és 3 lélekkövet hozunk.

Online Army Builder itten: www.engineeringcalculator.net/CrewBuilder.html

Huntroll 2009.11.29. 22:57:00

@Gerik001: Seamus nekem is bejövős, zombikurvák ftw :)
@Tartótiszt:
simicskabence@gmail.com a címem, segíthetnél egy hasznos linkkel :)

Gróf Úr 2009.11.29. 23:21:49

@Tartótiszt: Jaja, én themed armyban nyomnám :-)

geistwald · http://geistwald.blog.hu/ 2009.11.30. 08:48:44

@Tartótiszt: "...csak egyetlen játékot ismerek, ami caster killre játszva hosszú ideig életképes marad: sakknak hívják."
Akkor biztos nincs is több :D ne szivass már, mondd azt, hogy neked nem jön be az Inf, azt sanyi.
______

@Gróf Úr: csak amit felsoroltál, hogy tetszik, az kb 2x annyi fajta figura, mint amivel egyszerre játszani tudsz. Mennyi a megfelelő mennyiség, amiből kombinálni akarsz? :)

Gróf Úr 2009.11.30. 09:03:55

@geistwald: Félreértesz: nekem az Ortega tecc. Pont. Ez 5 db/25 pont. Ennyiből nehezen kombinálok ki 30-35 pontot. A többit arra soroltam példának, h hozhatnám, de ____számomra___ illúzióromboló lenne.

Tartótiszt · http://geistwald.blog.hu 2009.11.30. 09:13:01

@geistwald: Nem tetszik az Infinity, de ezt nem is lepleztem soha. :)

@Gróf Úr: Nemtom, szerintem meg te érted félre kicsit a kínálatot. Az Ortega az nem azért Ortega, mert majd jön hozzá még 15 figura.

Kicsit olyan ez, mintha azt mondanád, hogy te csak blighted ogrunokból vagy hajlandó légiós sereget építeni, abból meg ötféle van, ami gyík, majd megvárod, hogy 20 legyen, és akkor jól...

Ezért mondtam, hogy ha ENNYIRE leszűkíted az érdeklődési köröd, akkor sosem fogsz belekezdeni. Persze ezzel sincs baj. Sok barátom van, akik nem kezdenek bele a Malifaux-ba. :)

Gróf Úr 2009.11.30. 09:28:39

@Tartótiszt: Jaja, themed army, mondom. Tehát nem csak Ortega, de csak Mexico Bandito :-) Legyen sombrero, poncho, ósdi flinta, túlméretes hatlövetű, carramba! :-D

És szerintem ha beindul a játék, erre nem is kell sokat várni.

Huntroll 2009.11.30. 11:07:43

A szabálykönyv jópofa, hangulat alapján egyre inkább jobban tetszik, mint az Infinity. Már csak tőke kéne, meg végre választani az alapdobozok közt... Witch Hunters, Nicodem, Seamus zombikurvákkal... A bőség zavara :D

Tartótiszt · http://geistwald.blog.hu 2009.11.30. 11:11:03

@Huntroll: Van egy jó hírem. Olcsóbb is, mint bármi más. Alapdoboz játszható és 18-20 font körül mozog.

Huntroll 2009.11.30. 11:43:20

@Tartótiszt: Tudom. Csak most kezdtem bele két játékba... De ha esetleg vennél tőlem Minion Bog Tog Ambusher osztagot és Brun & Lug-ot, akkor keress meg :D

tengerSAM (törölt) · http://tengersam.blog.hu 2009.11.30. 12:35:29

Ezzel a játékkal az a bajom, hogy a szabályok tetszenek, de a figurák nem. Az Infinityvel meg pont fordítva vagyok. Majd akkor az Alchemyvel kezdek játszani, azt nem favorizálja senki :D

Huntroll 2009.12.01. 12:55:55

Időközben megnéztem a batrepet is. Azt hiszem nem fogok elkezdeni Infinityzni... Ha Viharral összejön a B&L-os üzlet (hnapra derül ki), meg is lesz a csapatom. Guild, Witch Hunters :D

Gerik001 2009.12.01. 20:14:49

Huntroll: akkor szolgáltasd vissza a ak-s rablot. :DDDDD

Huntroll 2009.12.02. 00:12:59

@Gerik001: Games Dayen továbbadom egy potenciális Inf-játékosnak. :P

Huntroll 2009.12.02. 20:13:11

Megvan a seregem. :)

Cross the Guild, get burned.

Tartótiszt · http://geistwald.blog.hu 2009.12.02. 21:27:18

Remélem, kemény fegyvereid vannak. Annál nagyobb lyukat fogsz lőni a saját fejedbe velük. :)

Mértkellnick? 2009.12.03. 14:13:01

OFF

Lesz vasárnap valaki a Gólemben? Úgy fest, hogy végre le tudok menni, és nyomnék is pár WM/H meccset, Mk II-es szabályokkal, ha akadna vállalkozó kedvű ellenfél. Előre is köszi a válaszokat, üdv!

OFF

Huntroll 2009.12.03. 14:22:30

@Mértkellnick?: Rám ne számíts, GD után nekiállok latinozni, így talán nem buktat meg a drága tanárnő...

Cs@tLós 2009.12.04. 14:10:50

Szorri, kicsit OFF leszek.
Rendelt már vki a crocodile games-től? Shippingelnek Magyarországra is? Ha vkinek van ezzel kapcsolatban tapasztalata, ossza meg plz, nagyon el tudnék képzelni párat a krokóik közül a polcomon :) Hihetetlen jól néznek ki szerintem.

Mégegyszer bocs az offért, csak láttam itt a linkek közt a crocodile games honlapját is.
süti beállítások módosítása