Aki olyan sereget keres a Warmachine-ban, amely fejlett technológiával és a legjobb lőfegyverekkel rendelkezik, az máris vehet magának egy kék színű battle boxot, rajta jó nagy hattyúval. A távolsági harc alapvető eleme Cygnar hadviselésének, legyen szó puskákról, warjackekről vagy a különféle mágikus képességekről. Mindez nem jelenti, hogy a közelharcban vagy a játék más elemeiben nem lesznek lehetőségeink, de általában igaz, hogy nem ott fogjuk porba alázni az ellenfelet. A Cygnar egységek drágák és viszonylag törékenyek, azonban megfelelően rugalmasak is, ami nemcsak a hatékonyságukat, de a túlélési esélyeiket is növeli. Egy-egy összecsapás során különösen fontos, hogy specializált csapataink egymást segítve küzdjenek, vagyis összfegyvernemi hadviselésről beszélünk. (Van ilyen szó, megnéztem :)) Szerencsére az egységek között figyelemre méltó szinergiát tapasztalhatunk, ezért ha valakinek fekszik a játékstílus, akkor könnyen megkedvelheti ezt a frakciót.
Minden társaságnak, így Cygnarnak is megvannak a maga emblematikus képességei. Ahogy mondtam, Cygnar a távolsági harcban vezet, nagyon szép tematizált sereget építhetünk a lőfegyverekre és a lövészárok plusz földig érő kabát életérzésre. Ezen felül a frakció rendelkezik egy másik techy vonallal is, ami nem más, mint az elektromosság: számtalan warcaster, jack, solo és katonákból álló egység is képes mágia vagy generátorok segítségével villámokat szórni. (De minimum olyan kard van a kezükben, amivel nemcsak bökni lehet, hanem az áldozatot még a 220 is megbattya.) Ide tartozik, hogy Cygnar egyik erőssége gyakorlatilag használhatatlan a Hordes ellenfelekkel szemben, ugyanis sok figuránk rendelkezik valamilyen disruptor fegyverrel (ezek a warjackekről leszedik a fel nem használt fókuszt), illetve képes a jackek cortexét támadni. Utóbbi hihetetlenül hasznos dolog, de könnyen belátható, hogy egy Skorne titán először zavarba jön, majd elkezd röhögni, amikor kap egy automatikus cortex sebzést. Hát igen.
Warcasterek
Cygnar casterei nem kifejezetten kemény legények, bár egyik-másik a közelharcra épített sereglistákkal is jól teljesít. Mindenesetre olyan "melee monstereket" nem találunk köztük, mint a többi frakció kínálatában – még Allister Caine, az egyszemélyes hadsereg sem hasonlítható össze velük. Amiben Cygnar mások fölé emelkedik, az a támadó és támogató varázslatok vagy képességek széles választéka: ilyen az arcane shield, a snipe, a chain lightning és még egy rakás hasznos holmi. Azt se felejtsük el, hogy a journeyman warcaster személyében egy fókuszpontokkal operáló, battlegroupot irányító solo is ott van a listánkon. Cygnar tehát praktikusan másfél warcastert használhat, miközben az ellenfél egyet. Nem játéktechnikai dolog, de nekem külön tetszik, hogy a Warmachine Prime-ból megismert karakterek az Apotheosis és a Superiority kiegészítőkben már sokkal sötétebb figurák, akiket eltorzított a hosszú háború.
Warjackek
Ugyanaz igaz rájuk, mint a frakció másféle egységeire: viszonylag drágák, de rugalmasak és sokoldalúak. A statokat nézve valahol a többi lista között foglalnak helyet. Khador és időnként Menoth gépei is vastagabb páncélzattal készülnek, a Cryx modellek törékenyebbek. A gyorsaság vagy a támadó és védekező értékek (cortex) szempontjából fordított a sorrend. Cygnar light jackjei a legjobbak közé tartoznak, de a heavy jackek között is akad pár életképes darab. Az egyetlen arc node-os modell, a lancer mellett – ami a legtöbb caster listájáról kihagyhatatlan – szinte minden elképzelhető feladatra megvan a megfelelő típus, és az elektromos témához is többféle megoldás közül választhatunk. (Ilyen például a sétáló trafóházra emlékeztető Thunderhead, amire – a journeyman warcasterek túlélését segítő kiskáté szerint – nem tanácsos ráhugyozni.) Érdekes, hogy a játék egyik legkeményebb warjackje, a centurion, szintén Cygnar fejlesztés. Azt mondanom sem kell, hogy távolsági harchoz kiváló anyag áll rendelkezésünkre, bár a területre ható (AoE) támadásokban Cygnar hagyományosan gyengébb, és ez a jackek esetében sincs másként.
Egységek és solók
Cygnar katonái nagyon jók, ami időnként nagyon rossz. Nem igazán találunk köztük olcsó ágyútöltelék junitokat, pedig nagy szükség lenne rájuk. A sereg javát a sztori alapján a long gunnerek (emberek puskával) és a trencherek (rohamsisak, bajonett, Maginot-vonal) adják, akikből több százezer dagasztja a sarat a lövészárkokban a királyság határain. Namost, egy trencher 13 pontba kerül, szemben a többi frakció 8-9 pontos átlag jóskáival. Ennyivel jobbak is, nyilván, de nem mindegy, hogy amikor a dire troll warbeast átgázol az első sorokon, mit tapos agyon. És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy egy maxolt trencher egység hadnaggyal, mesterlövésszel, gránátossal együtt valami 192 pontot foglal el a listánkon. A helyzet persze nem súlyos, mert az említett katonák tényleg nagyon jók, de meg kell találni nekik azt a szerepet, amiben megtérítik a saját költségüket.
A közelharcban szintén elit katonák állnak rendelkezésünkre, kivéve talán a sword knightokat – egyedül őket nevezhetjük olcsónak. (Olcsó alatt nem azt értem, hogy kevés pontért bénák, hanem kevés pontért nagyon erősek. Nota bene, egyelőre nem jár hozzájuk unit attachment.) Az elektromos vonalat többféle gyalogság és a lovasság képviseli, utóbbit sokan tartják a Warmachine legjobb cavalry egységének. A kiegészítők közül személyes kedvenceim az operaház fantomjának öltözött gun mage-ek, akik Cygnar legtörékenyebb, de legmókásabb figurái. A rangerek és a field mechanikok szintén hasznosak lehetnek, de mindegyik jó példa arra, hogy a listák összeállításánál nem szabad kizárólag a túlspecializált csapatokra támaszkodni. Könnyen az angolul "one trick pony"-nak nevezett jelenségnél lyukadhatunk ki: a seregünk egy-egy adott feladatra kiválóan alkalmas lesz, de a többi alapvető helyzetet már képtelen megfelelően kezelni.
A solók közül érdemes minél többet kipróbálni. A journeymanről már volt szó, de a pisztolyhős gun mage captain adept vagy a villámokat dobáló stormsmith-ek is népszerűek, mindegyik olyasmit ad a sereg képességeihez, amire nagy szükség lehet. Ugyanez a zsoldosokra (mercenary) is igaz, alig van köztük olyan, amelyik ne bukkanna fel időnként a Cygnar listákon. A drága figurák miatt az ellenfél gyakran kerül létszámfölénybe, azt pedig csak a minőség kompenzálhatja.
So what
Ha valaki kezdő játékosként akar belevágni a Warmachine-ba, és pont Cygnart választja, akkor a battle box mindenképpen jó vétel lehet. Állítólag a szabályok tanulásához is megfelelő, és egy magasabb pontértékű, 350 vagy 500 pontos sereg alapjának is alkalmas. Ha számít a belépő költség (miért ne számítana), akkor a battle box ebből a szempontból is simán megéri. Persze aki már játszott ilyen-olyan wargame-ekkel, az a szabálykönyvben és a Privateer Press fórumain bőven talál magának annyi információt, hogy rögtön eltérjen az alapcsomagtól. A figurákról annyit, hogy nagyon szépek, de főleg annak fognak tetszeni, aki a WM-en belül a hi-tech vonalat keresi. (Tehát nem vágyik zombikra vagy szőrsapkás kozákokra.) Egyes miniket nem könnyű összehegeszteni, és a csapolás sem minden esetben egyszerű, de ilyet minden frakció képviselőitől hallani, úgyhogy nem feltétlenül csak a Cygnar figurákra jellemző.
Ugyanerről bővebben itt és itt, de mindkét forrást kezeljük fenntartásokkal. Mint ahogy ezt az ismertetőt is :)