ezt írja a geek

Nincs megjeleníthető elem

boardgame news

Nincs megjeleníthető elem

tengersam wh40k

Nincs megjeleníthető elem

műhely: nők a marsról

2008.10.22. 17:09 | geistwald | 26 komment

Címkék: műhely szerepjáték táblás játék victoria lamb wargaming cerise

A cerise emlékeim szerint francia szó (ejtsd: szörisz), és azt jelenti, hogy cseresznye. A Cerise egy netes játékmagazin, úgyhogy á: a szó nem csak cseresznyét jelent, bé: az ötletgazda valóban a cseresznyére próbált utalni, és ez sikerült is neki. Témájára nézve a Cerise azért speciális, mert "alapvetően női játékosok írják, és női játékosoknak szól", illetve azon igyekszik, hogy "a játékiparban és a játékosok közösségében alulreprezentált identitások is hallathassák a hangjukat". Legalábbis ez van a kiadvány Mission Statement oldalán. Az ilyen típusú meghatározás hagyományosan tökbéna, majd elmondom, hogy miért tartom annak. Viszont rögtön az elején azt is sietve leírom, hogy a Cerise Magazine nem tökbéna, sőt esetenként kifejezetten igényes és szórakoztató.

A World of Warcraft még annyira sem érdekel, mint a Nintendo Wii, de ez legyen az én bajom; szerencsére a havonta megjelenő online lapban áááltalában a játékokról, játékosokról, játéktervezésről, RPG-kről, sőt tabletop témáról is szó van, beleértve a figurakenegető hobbit. A Cerise Magazine másfél éve indult, így az archívumban már rengeteg anyag összegyűlt. (Eddig csak a címek alapján válogatva olvastam el néhányat, cél a teljes lefedettség.) A lapszámokban mindig találunk aktuális cikkeket, beszélgetéseket, review-kat, esettanulmányokat, meg mindenféle agyalgást. Ha az ember feltelepíti a csajosjópofizás-szűrő Firefox plug-int, akkor még a "nők a nőkről a nőkért a nőknek" témákat is érdekesnek találhatja, anélkül, hogy elhatalmasodna rajta a kukkolás per időpocsékolás kellemetlen érzése. Amit például olyankor érzünk, amikor a fogorvos várójában kínunkban elkezdjük olvasgatni az asztalon heverő Nők Lapját.

A szerkesztők a Cerise-nél simán megíratnak és kitesznek Retro Review: Heroes of Might & Magic III Complete című anyagokat. Remélem, nem vagyok egyedül azzal, hogy az ilyesmit rögtön lekattintom. Szemben azzal, hogy Szállj partra ezredszer is Normandiában '09. Másik kedvencem az interjú (set CsJSz plug-in active), magát a Cerise Magazine-t is egy Victoria Lamb interjú kapcsán fedeztem fel. A harmadik dolog, ami miatt törzsolvasó leszek, nem igazán műfaj kérdése, hanem általánosságban annyi, hogy rengeteget lehet tanulni az egyes dolgok értelmes női megközelítéséből. És ezt nyilván nem úgy értem, hogy a "női" meg az "értelmes" ritkán fordul elő egymás mellett. Inkább úgy, hogy a "női" általában tematizál is. A rézgombos Diesel férfias, az ezüstcipzáras Lewis nőies, hogyne hogyne. Ennek megfelelően fennáll például az az érdekes helyzet, hogy a világ - szerintem - öt legjobb figurafestőjéből három vagy négy nőnemű, mégsem kíváncsi rá senki, hogy ennek mi az oka. Pedig azért csak van oka neki.

Amikor az előbb a Cerise Magazine mission statement oldalát kritizáltam, akkor ugyanerre gondoltam, csak fordított előjellel. Azt ugyanis hadd szarjam le tiszta lelkiismerettel, hogy az ellenkező nem mit gondol a szemceruzáról. Az meg hadd érdekeljen, hogy hogyan látja egy nő a hobbimat, főleg, ha közös hobbiról van szó.¹ Éppen ezért fura, hogy miért kell a férfi olvasókat közleményben kiutasítani a magazin oldaláról. Ez ugyanannyira primitív, mint a norvég halászhajók legénységére méretezett, aktatáskás hülyegyerekek által olvasott For Men kiadványok. Magasztos cél, hogy az "alulreprezentált identitások" is hallathassák a hangjukat, de ha csak egymás számára van mondanivalójuk, az olyan nemistudom, ratyi. Példa a V. L. interjúból, ha már azt linkeltem be pár sorral feljebb: szóba kerül benne, hogy a fém miniatúrák között csak ritkán találni normális női figurákat, és a dékosár plusz magassarkú lánctanga kombináció nemcsak idétlen, de 17 éves kor fölött fárasztóan unalmas is. Nyilván van, akit ez a kérdés azért foglalkoztat, mert politikai korrektségre vágyik. Engem azért foglalkoztat, mert nem szeretem a rossz miniket. Shame on my pricky self. Levágni azért mégsem fogom, hogy teljes jogú támogatója lehessek a koedukált wargaming szent ügyének, pedig támogatom a dolgot, vakujjakmeg. Ugyanez más szavakkal, kevésbé atka stílusban: sok-sok értelmes és szórakoztató emberrel együtt szeretném festegetni meg tologatni a figuráimat, a hölgyek nagyobb arányú bevonását pedig eszköznek gondolnám, nem célnak.

Mondjuk az is igaz, hogy eszköz vagy cél, nem sokat tesz érte senki. Az egyetlen dolog, amit valóban érdemes lehet szüfrazsett-szemüvegen keresztül nézni, az a mezei (tabletop) játékos egyedfejlődése, illetve a dizájner agytröszt működése. A játékkiadók nagyon gyakran megfeledkeznek arról, hogy a Kék Bolygón lakó emberek egyik felének rosszul áll az Akela póló, és ha kinyitunk egy bármilyen szabálykönyvet, akkor a "player" megnevezést 99 százalékban a "he" névmás helyettesíti. Annak érdekében sem tesznek sokat, hogy kis beleérzéssel alternatívát nyújtsanak az ilyesmire fogékony honleányoknak, a Macho Women with Guns típusú poénok meg elég kontraproduktívak. Egyébként is van némi alapja annak a rosszindulatú vélekedésnek, hogy a sárkányos témákat nagyrészt a háttöö, social retard besorolású legények játsszák előszeretettel, ami - bár nem, vagy nem teljesen igaz - szintén rossz reklám. Szóval amikor azt mondjuk, hogy több igazolt női súlyemelő van idehaza, mint ahány nő figurákat fest, akkor az semmiképpen sem őket minősíti. Főleg, hogy elég uniszex hobbiról beszélünk, leszámítva a versengés-elemet, ami azért hagyományosan férfias becsípődés. Vagy nem. Ugyanis azt lehet olvasni, hogy a nem háborús (háborítatlan, hehe) társasjátékokban meg az olyan számítógépes játékokban, ahol a plazmavető kezelésének magas szintű ismerete nincs összefüggésben a játékélménnyel, meglepően sok a nőnemű egyed. Na mindegy, rejtélyes dolgok ezek.

Konklúzió nincs, én szóltam, hogy van ez a Cerise Magazine, aztán olvassa, akinek tetszik. Ez a mai poszt már akkor is viszonylag feminin marad, ha most a végére beszúrok egy képet Ron Jeremyről meg egy tál töpörtyűről, így inkább egy ide illő közleménnyel fejezem be: az általam jegyzett "miért festenek szebben a nők" elméletet nemsokára bővebben kifejtem, bizonyítékokkal támasztom alá, és kördiagrammokkal teszem hitelesebbé. Mindezt úgy képzelem, hogy írok egy képes bemutatót Jen Haley festett figuráiról. Addig mindenkinek kellemes kukaborogatást kívánok a holnapi ünnepnapra.

¹ Itt most a tabletop játékokra gondoltam, de visszaolvasva magas labda, várom a tréfás megjegyzéseket.

A bejegyzés trackback címe:

https://geistwald.blog.hu/api/trackback/id/tr53724079

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tengerSAM (törölt) · http://tengersam.blog.hu 2008.10.22. 19:53:18

Az asszony ként mindenkinek döntögetni, nem a kukákat, de ez most nagyon OFF lett, így hozzászólnék magához a posthoz is, méltatva az író munkásságát:

F@sz@ lett, na.

Gróf Úr 2008.10.22. 20:21:23

Családom nőtagjai különbözőképpen állnak a hobbimhoz: a Zasszony szerelemből szimpla modellfestékkel és fogpiszkálóval kifestett nekem egy Nomadot, a leány (5) meg amikor teheti elemeli Goreshade mellől a Dathwalkert és különböző Barbis (ne mondjátok, a rokonság veszi neki) és playmobilos diorámákba helyezi. Majd legközelebb fotózok, eléggé gyámügyre való kép a "Deathwalker teátik Kennel, RózsaBarbival, SzörfösBarbival és HercegnőBarbival".

Tartótiszt · http://geistwald.blog.hu 2008.10.22. 20:40:04

Remek, remek! Mármint a poszt témája, megközelítési módja és semmibe vezető, mégis logikus befejezése.

Nálam egyelőre annyiban merül ki a nők és a wargaming kapcsolata, hogy olyan ideg vagyok túlhordott gyermekem lustasága miatt, hogy festeni sem tudok leülni. Viszont a nevelést már a zsákban elkezdtem. A kész gyerekszobában ott várja Béka, Bárány, Bari és a lila, plüss Chtulhu. :)

aqswdefr 2008.10.22. 20:50:58

Fúj, a béka az egy gusztustalan, nyálkás állat.

Milyen babakocsit vettetek? Én a Concorde és a Stokke között vacillálok, a feleségem viszont Casualplay-t akar.

aqswdefr 2008.10.22. 20:53:39

Gw, amúgy próbáltad a Wii-t? Szerintem remek.

Amúgy van Wii Fit is, ha érted, mire gondolok.

Tartótiszt · http://geistwald.blog.hu 2008.10.22. 20:55:20

Kicsit brunzoltam az oldalon. Három kattintás után ezeket olvastam:

"Interview: Tracy Whitelaw of Lesbian Gamers"
Hát, b+! Megalapítom a 186cmGamers.com-ot, mert felháborító, hogy nekünk, 186 centire nőtt kisebbségnek nincs saját gaming oldalunk. Aztán interjút adok a 186for186-nak.

Egy kérdés egy másik interjúból:
"AR: Do you consider yourself a feminist? How does that affect your work?"
Az interjúalany egyébként az előző válaszban éppen arról mesélt, hogy nem játszik semmivel mostanság. Erre jött a félelmetes átkötés...

Szóval én asszem nem leszek pártoló tag náluk.

Tartótiszt · http://geistwald.blog.hu 2008.10.22. 21:00:32

Off: Mi a Graco márkába fektettünk nem keveset. Mondjuk kifutó modell (!) volt, és a Soroksári úti Baby Outletben egész elfogadható áron volt a multifunkci gépjármű.

geistwald · http://geistwald.blog.hu/ 2008.10.22. 21:02:10

aqswdefr: a Wii biztos remek, én csak azt mondtam, hogy kicsit se érdekel :) A Wii Fit megjegyzésért meg már melegítik az olajat odalent a személyre szabott bugyrodban.

TT: ja, de vannak elég értelmes cikkek is... Mondjuk minden második-harmadik. Meg ugye vannak ezek a szánalmak is, na ja.

aqswdefr 2008.10.22. 21:06:36

TT: danke, az nálunk már valamilyen homályos indokok alapján kiesett.

Huntroll 2008.10.22. 21:16:03

"Családom nőtagjai különbözőképpen állnak a hobbimhoz: a Zasszony szerelemből szimpla modellfestékkel és fogpiszkálóval kifestett nekem egy Nomadot, a leány (5) meg amikor teheti elemeli Goreshade mellől a Dathwalkert és különböző Barbis (ne mondjátok, a rokonság veszi neki) és playmobilos diorámákba helyezi. Majd legközelebb fotózok, eléggé gyámügyre való kép a "Deathwalker teátik Kennel, RózsaBarbival, SzörfösBarbival és HercegnőBarbival"."

A nomádot volt szerencsém látni, elég egyedi lett, a Barbison meg szakadtam. Add neki oda Skarrét is :)


Nem tudom, mi olyan fura a Lesbian Gamersben, ha már a World of Warcraftban is volt melegfelvonulás... Engem már csak a szivárványszínűre festett Khador sereggel lehet meglepni.

aqswdefr 2008.10.22. 21:27:29

Gw, sajnálom, de még ilyen rejtett utalás formájában sem adhatok információt a Pokol hőmérsékletével kapcsolatban.

tengerSAM (törölt) · http://tengersam.blog.hu 2008.10.22. 21:28:40

[OFF megint]Öööö... izééé... szóval babás téma ugyan, de senki ne vegyen cuccot abban az outletben, a brendonban meg főleg ne, mert rendes helyen akár 50%-kal (vagy még) olcsóbban megkapja ugyanazt, ugyanolyan kondíciókkal, csak ott nem pakolnak rá pofátlanul magas árrést.[/OFF]

Nálunk az asszony csendes szelídséggel kezeli a hobbimat (tudjátok, mint az indiánok az elmebetegeket), régebben segített festeni is, és egyedül a törpék tetszenek neki az összes figura közül. Viszont ő szól mindig rám, hogy mikor játszok már Backyard kollégával - bár lehet hogy azért forszírozza a dolgot, hogy nehogy megjelenjenek rajtam az elvonási tünetek. :)

Más: lányok és a wargame. Ez olyan, mint a szerepjáték: az ember kényszerűségből puffogtat olyan frázisokat, hogy "ismertem egy szerepjátékos/wargame-es lányt, és majdnem megdugtam", és ebben ki is merült a téma. A GW megpróbálta vonzóbbá tenni a 40k-t a hölgyek számára, ezért dobta piacra a wichhunterek seregét, ami ölég gyengusra sikerült (értsd: csak az nem veri ripityára aki hóttbéna, vagy aki egy kóbor numera reményében nyerni engedi a hölgyet). Azóta is az elfeledett armyk sorát gazdagítják a csatanővérek.

Gábor 2008.10.22. 21:30:30

A cikk baromi jó, a babaszekerekhez nem tudok hozzászólni, de más vonatkozásban volna véleményem. Nevezetesen: miért kell minden feminista (vagy csak nőknek szóló) írásnak/megjegyzésnek azzal nyitnia, hogy jó mély árkokat ás a két neme közé, és megmondja: ez most a gyengébbik (mekkora hülyeség!) nemnek szól, herezacskósok kizárva, most rohamozzatok, csajok! Minek ez? Nem lehetett volna (akár férfiak bevonásával is) mindenféle megkülönböztetések nélkül megindítani ezt az oldalt, mondjuk úgy: Hi, I'm Sarah. I'm playing tabletop games. Here is my army list, feel free to check it... Vagy, hogy itt a cikkem a Wii-ről, vagy mit tudom én. Még gw remek bejegyzése és problémaérzékenysége is gyakran a "férfi narratíva" hibájába esik. Minek hangsúlyozni, hogy nők is játszhatnak, ők is jók stb.?

geistwald · http://geistwald.blog.hu/ 2008.10.22. 21:38:44


Gé ügynök: szerintem azért kell hangsúlyozni, mert a nők olyan elemeket vihetnének a hobbiba, amelyek hiányoznak belőle. De majd térj vissza, erről fog szólni a köv poszt a festés ürügyén. Viszont jelenleg teljesen megértem, ha egy normális nő alsó hangon leszarja, rosszabb esetben kineveti az egészet, pedig lehet, hogy egy másik bolygón meg tetszene neki.

Tartótiszt · http://geistwald.blog.hu 2008.10.22. 21:39:22

Off: Sam, elhiszed, hogy körbekérdeztem tapasztalt ismerősöket, szétnéztem eldugott raktárakban, sőt ismerem az internetet is? Nagyon jó áron volt a cucc. Más kérdés, hogy a felét is el tudtam volna képezni, csak ez nem olyan piac. Szóval attól, hogy neked a békatalpas etetőszéket többért akarták adni, nem feltétlenül kell általánosítani.:)

Huntroll 2008.10.22. 21:42:03

A nők és a 40k témát hanyagoljuk, nekem ugyanis volt túl közeli ismertségem egy 40k fan csajjal (mondjuk nem TTzett), és egyhamar nem fogom elfelejteni... Végül is tök romantikus dolog a másik kezét fogva monológot tartani arról, hogy a Khorne vallás milyen jópofa. Én voltam a hallgatóság...

Tartótiszt · http://geistwald.blog.hu 2008.10.22. 21:49:09

Slaanesh papnővel jobban jártál volna. Legalábbis az elején... :D

Huntroll 2008.10.22. 21:55:04

Az sem állt tőle messze. Csak azért az nálam gáz, ha a csaj elborultabb, mint én...

tengerSAM (törölt) · http://tengersam.blog.hu 2008.10.22. 22:10:24

*tengerSAM a földön fetrengve röhög...

tengerSAM (törölt) · http://tengersam.blog.hu 2008.10.22. 22:11:27

Tartótiszt: én tizedáron szerzem be a cuccokat, igaz 3 gyereknél már megvan a rutin meg a bejáratott lelőhelyek :)

Tartótiszt · http://geistwald.blog.hu 2008.10.22. 22:13:46

Akkor kérnék egy címet, ahol 30k-ért vadiúj, átalakítható kocsit kapok, mózeskosárral, hordozószékkel és autóba való dokkolóval. Felvásárlom az egész készletet, és ebből fogok megélni.

Gróf Úr 2008.10.23. 07:18:39

Ezt szeretem ebben a blogban! :-DDDDDDD

Gábor 2008.10.23. 08:23:18

Csatlakozom! Káoszhívő lányok és könnyített vázú babakocsik... Nem semmi, hova vezet a TT :) Mellesleg tényleg kénének számosabban női játékosok (nem csupán esztétikai okokból), de szerintem ez a közösség nem kirekesztő, sok csajnak bejön a "babázás" (ld. legjobb pingáló hölgyek), ugyanakkor bizonyos okok (pl. versengés) távol tarthatják a szebbik nem javát. Amíg pedig "nálam gáz, ha a csaj elborultabb, mint én..." (bocs Troll), addig végképp ne várjuk válogatott nimfák tömeges megjelenését a vérrel áztatott, gépolajtól szivárványos asztalnál :)

Tartótiszt · http://geistwald.blog.hu 2008.10.23. 09:04:50

Eszembe jutott, hogy úgy a karbon kor környékén voltam pár olyan szerepjátékos matinén, ahol volt női játékos is. Igaz, hogy körülbelül 130 kiló volt, a szobában meg meleg, és amikor - nyilván egy kis üdítő hűvösségre vágyva - a sátorlapnyi szoknyát meglebbentette velünk szemben... mondhatott akármit a mesélő, mi rettegve könyörögtünk egy gyors tarkólövésért.

aqswdefr 2008.10.23. 09:11:32

Sam, engem érdekelnének ezek a helyek, én konzumzombi vagyok, csak a brendonba járok.

tengerSAM (törölt) · http://tengersam.blog.hu 2008.10.24. 10:33:30

babaholimk: ez itt nem a reklám helye, valami privátabb formában majd közlöm. :)

Más: Én mindig jól kinéző csajokkal szerepjátékoztam, és bármit megadtunk volna egy szoknya-fellebbentésért... :D
süti beállítások módosítása