Miután egész nap a „Nem élhetek jackek nélkül” c. kultikus szerzemény fülbemászó dallama bizsergette koponyámat, úgy döntöttem, hogy folytatom menita ismertetőmet, mégpedig a sokak által nagyra tartott szénzabáló munkagépekkel. A kezeiket eretnekek máglyáinál melengető, fáklyás körmeneteken bulizó Menoth-hívők számára evidensnek tűnik a mondás: „Egy jack nem jack”, kukkantsuk hát meg, miért is. Bár a Menoth konzervek lassabbak, mint a Cryx masinák, és kevésbé bírják a pofonokat, mint Khador behemótjai, azért lehet szeretni őket, főleg, mert több caster, unit és solo is támogatja őket, félelmetes ellenféllé turbózva az egyébként középszerűnek tűnő gépeket.
Kevés kivételtől eltekintve kétféle alvázra épülnek Menoth masinái, a light jackek 5-öt mozognak, RAT-juk, MAT-juk 4 és 5, a DEF-jük 12, ARM-juk pedig 17. A heavy osztályban pedig általában 4-et mozognak, és 10-es DEF-fel, ill. 19-es ARM-mal rendelkeznek a gépek. Utóbbi értékek character, vagy egy-két trükkösebb jacknél eltérhetnek, ill. van, amelyik pajzsot szorongat a kezében (+2 ARM), mindazonáltal a fentiek tekinthetők mérvadónak. Hogy a szabványosítás, az alacsony SPD, DEF és viszonylag magas ARM jó-e nekünk, azt pedig lássuk alább.
Redeemer:
Kedvenc light jackünk egy buzogány és egy Skyhammer nevű távolsági fegyó boldog tulajdonosa, amelyek közül inkább utóbbival érdemli ki az „ezt aztán érdemes volt pályára rakni” elismerő csettintéseket. A Skyhammer ugyanis egy sablonos, 16”-re lövő, és 3-as ROF-fal rendelkező cucc, ami ugyan csak 12-es erővel durrogtat, de így is kellőképp fenyegeti az arcunkat célzó gyalogságot. A baj csupán annyi, hogy az életben nem fog eltalálni senkit, mivel inaccurate (– 4 RAT), így aztán csak a kockákon múlik, sebzünk-e vele. Kreoss feat körében, vagy aiming bonusszal és Eye of Menoth-tal, esetleg boostolás után ugyan elképzelhető, hogy ellövünk valakit, de azért ne lepődjünk meg, ha mégsem. Ráadásul a focust is úgy zabálja a drága, mint három éves gyerek az elől felejtett legót, tehát jobb, ha óvatosan durrogtatunk vele. Egyébként pedig Reznikkel, Severiusokkal, Kreossal vagy eFeorával érdemes hozni, van, aki egyenesen esküszik rá, én egyelőre még nem szereztem be.
Repenter:
Újabb tipikus menita felszerelés: egy láncos buzogány és egy lángszóró teszi apádütivé ezt a jacket, őszinte sajnálatomra azonban nem eléggé. Igaz ugyan, hogy a disznópörzsölője tüzet okoz, a buzogánya pedig áttöri a Shield Wallt Mk II-ben, azonban ezektől függetlenül nem ajánlom a használatát, a lángszóróval ritkán fog találni, közelharci potenciája pedig átlagos, tehát összességében egy könnyen felejthető darab.
Revenger:
Végre valami! Pajzsos, és reach-es, powerful charge-os arc node, ami ugyanannyiba kerül, mint fenti társa? A hülyének is megéri! Ha nem létezne character verziója, mindig csak őt látnánk az asztalon, de még Blessing of Vengeance mellett is előfordulhat, hogy (főleg Amon vagy Reznik társaságában) feltűnik egy-két darab.
Devout:
Ő az első különcködő jack, 13-as DEF-je és 16-os ARM-ja pont annyit jelent, hogy nem jelent semmit, de legalább neki is van reach-e és pajzsa, meg klafa képességei. Általában a casterünk megvédését szolgálja (vagy átvállal tőle egy távolsági lövést, vagy megvédi egy körig az ellenfél varázslataitól), vagy pofon vág egy ellenfelet, amely túl közel merészkedik hozzá (+2 MAT és boostolt damage!). Nagyon jó választás, Harbinger, Kreoss vagy Reznik mellé szinte kötelező, én mégis Gormant használom helyette, ugyanis Mk I-ben kissé drága a kicsike, de nagyobb csatákból ki ne hagyjátok!
Dervish:
Statjaiban az előző kollégát másolja, viszont neki pajzs meg lándzsa helyett két kard jutott, amelyekkel akár egy combo strike-ot is leadhat (fókuszált, tehát erősebb ütés). Továbbá mozoghat 2”-et, ha eltalálja ellenfelét, aminek kb. annyi értelme van (általában), mint WC-papírból űrhajót építeni, de sebaj. Mk II-ben ugyan változik a srác, és már a rá leadott támadások után mozoghat (ami jóval hasznosabb), de így is egy közepes és rendkívül sérülékeny jack marad, ami Amon vagy Reznik mellett ugyan mutathat ezt-azt, de összességében inkább egy érdekes, mint használható gép.
Blessing of Vengeance:
A már emlegetett must have jack, menita játékos úgy nem indulhat el otthonról, hogy ne lapuljon egy ilyen a táskájában. Igazából úgy könnyű jellemezni, mint egy Revengerből és egy Devoutból gyúrt pusztító gépezetet, hiszen mind harci potenciája, mind pedig speciális képességei lenyűgözőek. Severius spelljeinek plusz erőt ad, ami mondjuk Ashes to Asheszel már szinte a csalás kategóriába sorolható, visszaüt, ha valaki a közelébe jön, pajzsával pedig eltolja magától az ellenfeleket, továbbá reach-es, meg powerful charge-ol, ha kell, és nem is különösebben drága. Ráadásul a hozzá tartozó modell is elsőrangú, mindenképp szerezzétek be!
Crusader:
A sort nyitó első heavynk az egyszerűbbnél is egyszerűbb konstrukció, van egy nyitott keze, meg egy másik, amiben egy kritikusra tüzet okozó buzogányt szorongat, aztán ennyi, élőben szerintem még csak azok látták, akik Menoth battlebox vételére adták a fejüket, de lehet, hogy még azok se. Mk II-ben viszont változni látszik a helyzet, a srác ugyan továbbra sem lesz bonyolultabb a Barátok Köztnél, de annyiba kerül majd, mint egy osztag vagy két solo, tehát érdemes lesz elgondolkodni a használatán.
Vanquisher:
Egy újabb lángszórós, láncos és buzogányos jack, ismét a-megeszem-reggelire-a-gyalogságod-kár-volt-idáig-cipelned-őket vonal képviseletében. Vagy AOE-t lő, vagy mindenkire lead egy támadást a meleejében, aki nem szeret trample-özni és töméntelen gyalogság ellen játszik (pl. Cryx), az imádni fogja, a többieknek azonban nem feltétlenül ajánlom, hogy éhségsztrájkoljanak érte.
Guardian:
Egy újabb szerethető jack, a Retribution megjelenéséig kiadott egyetlen heavy arc node a játékban, szép modellel és megosztott felhasználókkal. Valaki rajong érte, mert nagy, meg mert nyitott keze van, meg mert egyébként is, mások viszont azt mondják, hogy a Blessing of Vengeance is bír ennyit, ráadásul jóval furfangosabb képességei vannak, és a tetejébe még olcsóbb is. Szerintem minden Menoth játékosnak magának kell eldöntenie, hogy a kisebb masinákat részesíti-e előnyben, vagy elintézi inkább egy füst alatt a heavy és arc node választásokat is, én úgy gondolom, hogy vannak jobb nehézgépek a Guardiannál, arc node-nak pedig szintén sovány, de biztosra veszem, hogy van, aki semmi pénzért nem hagyná otthon (ld. Roli).
Reckoner:
Az egyetlen tisztességes távolsági fegyverrel megáldott menita heavy azért nem a távharcászat csúcsa, de assault (lőhet, mielőtt rohamozik) képessége, mínusz DEF-et osztogató ágyúja és 5-ös SPD-je a használható igazhitű vasak közé sorolja. Epic Severiusszal pedig akár modelleken is átlőhet, tovább fokozva egyébként sem elhanyagolható potenciáját.
Avatar of Menoth:
Jön végre személyes kedvencem, az istenség kegyéből földre szállt konzerv, egy pajzsos, kardos és terrort okozó csodagép, ami teljességgel önállóan működik (értsd: magának termel fókuszt, nem a battlegroup része, nincs cortexe stb.), harci értékei pedig a legmagasabbak közül valók a game-ben. Mk II-ben pedig már varázsolni sem lehet rá, biztosítva, hogy az ellenfélnek jelentős erőket kell majd mozgósítani, hogy kiiktassa. Ami azonban a jó benne, az egyben a gyengéje is, eFeora, Reznik, eSeverius, de még Amon képességei sem hatnak rá, tehát épp olyan casterek mellé érdemes hozni, akik egyébként „nem szeretik a jackeket”. Ráadásul meglehetősen drága is, bár én ettől függetlenül használom, ugyan nem kiemelkedő hatékonysággal, de megfelelő mértékben idegesítve az ellenfelet.
Castigator:
Egy újabb használható jack, a rögbimérkőzések nagy mestere, két nyitott keze mindent elhajíthat, lefoghat, felhevíthet (ha mindkét ököl talál, akkor d6-ot sebződik az ellenséges jack, mikor fókuszt használ), ráadásul a gyalogosokra is veszélyes, mert Combustion nevű képességével könnyedén hamuvá pörkölheti a közelében állókat. Ugyan Mk II-ben elveszik a chain attackját, de még úgy is elég veszélyes marad (pl. tüzet okoz), akinek tetszik a modell (szerintem az egyik legszebb Menoth masina), mindenképp vegye meg.
Fire of Salvation:
Még egy character jack maradt a végére, méghozzá a Crusader testvérbátyja, neve szerint a megváltás, de az ellenségre nézve inkább a pokol hordozója. Értékei minimális mértékben maradnak csak el a kiemelkedő Avatar of Menoth-éi mellett, ráadásul az ütése automatikusan tüzet okoz, elmulasztja a célpontra pakolt spelleket és nagyon fáj. Az előbbiek tetejébe még duplán mozoghat, ha meghal mellette egy baráti modell, sebzi azokat, akik varázsolnak rá, és nem áll le, amíg minden rendszerét ki nem ütik. Ráadásul egyetlen(!) focusért képes boostolni az összes(!) találatát az adott körben. Ahogy a költő mondja: ez azért nem egy zacskó szotyi! Reznik mellé nem, de az összes többi caster társaságában érdemes hozni, a figura is nagyon dögösen néz ki, purgálásra fel!
(Megjegyzés: Mk II-ben minden jack erősödik majd, jobb RAT és MAT értékeket kapnak, továbbá csonkolt végtagjaikkal is hadonászhatnak majd, és minden rendszerüket ki kell ütni ahhoz, hogy leálljanak, ezekkel az "apróságokkal" is számolni kell, mikor a masinákat nézegetjük.)