ezt írja a geek

Nincs megjeleníthető elem

boardgame news

Nincs megjeleníthető elem

tengersam wh40k

Nincs megjeleníthető elem

wm frakciók: menoth talpasai

2009.12.25. 15:57 | Mértkellnick? | 21 komment

Címkék: taktika warmachine privateer press protectorate of menoth mk ii

Így az év vége felé, annyi szomorú szünet után, úgy gondoltam, ideje folytatni, helyesebben befejezni Menoth híveinek ismertetőjét, mégpedig a mindenkori seregek gerincét adó, aprópénzből toborzott gyalogsággal. Következzék tehát a tömjénszagú bakák leírása, minden igazhitű legnagyobb örömére (és az elhajlók, Heródes stb.) őszinte sajnálatára.

Holy Zealots: A listát mindjárt a milíciával, a szükség esetén bármikor mozgósítható vidám honpolgárokkal kezdeném. Immoren délkeleti csücskében bizony egészen másképp fest egy sztrájk, vagy a magántulajdon védelme, a papok egyben szakaszparancsnokok is, Menoth szolgálatára pedig minden fegyverbíró hívőnek készen kell állnia. Első ránézésre a Zealotok értékei a legalacsonyabbak közül valók a játékban, tehetetlen óvodásoknak tűnnek, szerény pirotechnikával a pederaszták közé zavarva, de megismerve a menita casterek jótékony buffjait és az egységet vezető pap imáit, már változik a véleményünk. Körönként dönthetünk, hogy vagy nem lehet rájuk varázsolni, vagy plusz MAT-ot kapnak, ráadásul, ha unit attachmentet is hozunk hozzájuk, elesett társaik időről-időre megnövelik az életben maradottak szívósságát. Látható tehát, hogy némi ráfordítással (pl. Rhupert) egy egészen pofás (és nagyon olcsó) egységet kapunk, ami a Monolith Bearer minifeatjének köszönhetően (nem sebződhetnek fizikai hatásoktól) tökéletes objektívák tartására, illetve az ellenség könnyűgyalogságának likvidálására. Severius, vagy Reclaimerek a tökéletes választás melléjük, utóbbiak mellett olyannyira dúskálni fogunk a focusban, hogy még a jackjeinknek is jut majd. Mk I-ben szinte kötelező választások voltak, de Mk II-ben is megérik a pénzüket, a modellek is nagyon feelingesek; én egyetlen dolog miatt idegenkedem tőlük: erősebben páncélozott célpontokkal nem tudnak mit kezdeni, továbbá fél órába telik egy támadásuk kidolgozása, ami versenyen kínos lehet, tehát gondoljuk át a használatukat.

Knights Exemplar: Két lábbal a lovagkorban bizony nem csodálkozhatunk, ha a vallási vezetők egy tonna különböző rendű és rangú, lemezvértbe bújtatott katonát tartanak maguk mellett, ellenfeleik legnagyobb örömére. A Knights Exemplarok egyszerűek, mint a százas szeg. Kellemes értékekkel megáldott weapon masterek, akik fearlessek és mágikusat ütnek (akár csak a többi Exemplar, azt másutt már nem is említem), illetve plusz szívósságot és erőt kapnak minden társuk halálával. Ugyan eleinte könnyű levadászni őket, és a fenyegetési zónájuk is mosolyogni valóan alacsony, de egy-két hittársuk halála után már majdnem olyan jól bírják a pofonokat, mint egy heavy jack, és ha egyszer célba érnek… nos, ott ép kirakatüveg nem marad. Én személy szerint kedvelem őket, olcsók, Gravust az elegendőnél is több tokennel látják el, illetve leemelik a stratégiai gondolkodás terhét a játékos válláról: egyszerűen futni kell velük, aztán ütni, aki az útjukba kerül.

Exemplar Errants: A következő lépcső, a Knightok kistesói, kurzusaikat a harcmezőn végző lovag-növendékek. Lőnek is meg ütnek is, de egyiket sem túl meggyőzően, advance deploymentesek, de utóbbi az Mk II-ben már nem akkora szám. Self-sacrifice nevű képességük inkább fluffos, mint használható, bár bizonyos helyzetekben jól jöhet, hogy az éppen felszecskázott modellünk helyett egy másikat vehetünk le (pl. rohamnál hagyunk inkább meghalni egy olyan figurát, akire még üthetnének, egy olyan helyett, aki az adott pillanatban már nem lenne jogosult nyugdíjra), de a veszteségek átcsoportosításán kívül nem sok haszna van. Összességében egy felejthető unit, legalábbis amíg ki nem derül, hogy milyen előnyökkel jár egy theme army összeállítása…

Exemplar Bastions:
Ahogy a nevük is mutatja, a menita hadsereg bástyái, lassúak, könnyű célpontot nyújtanak, és nincsenek is agyonpáncélozva, de nyolc woundjuk, weapon master és reach képességük félelmetes ellenféllé teszi őket. Ami külön mókás, hogy megoszthatják egymás között a kapott sebeket, így már egy lovag elpusztítása is keserves feladat, hát még úgy, hogy több menita caster is tud nekik plusz ARM-ot, illetve új életet adni. Az egységhez tartozó modellek bár műanyagok, nagyon szépek, ha nem sürget a küldetés, használjuk őket bizalommal.

Exemplar Vengers: A lovasság szerintem majd’ minden frakció krémje, de különösen igaz ez a menita seregre, hiszen az igazhitű paripák igazán minden pontjukat megérik. Kezdjük mindjárt a geneológiából fakadó előnyökkel: egy nyolcat mozgó, fearless, a roham körében reaches, a small base-ű modelleket ignoráló, a plusz ARM-ot és DEF-et adó varázslatokat kikacagó, brutális MAT-tal ütő unit? Yes! Valódi? Igen! Kell? Hát hogyne! Igaz ugyan, hogy már csak öt woundjuk van fejenként, de ha megütik őket, azonnal extra ARM-ot és STR-t kapnak, ami azt jelenti, hogy nagy valószínűséggel túlélik a kört, és olyan pofont adnak vissza, hogy még a jackek is Aspirinért fognak visítani. Gravus pedig nem csak profitál a halálukból, de jól is mutatnak együtt az asztalon, Kreossokkal, Testament of Menoth-tal, de szerintem minden casterrel remekül használhatóak, tekintve, hogy teljesen önállóak, és rohamból akár két heavy egyidejű leverésére is képesek.

Temple Flameguard:
A sajátságosnak tekinthető egységek után következzen egy kevésbé kirívó, a szinte minden frakciónál megtalálható, átlagos értékekkel rendelkező shield wallos unit. Menoth templomainak őrzői kellően gyorsan mozognak, reach-ük van, és egyesített erővel is böködhetik kiszemelt célpontjukat, ettől függetlenül unit attachment nélkül nem ajánlom a használatukat, annyit se érnek, mint szélerőmű egy holdbázison. A parancsnok és zászlós hozzáadásával viszont már egy egészen pofás egységet irányíthatunk (kapnak terrort, fearlesst, fegyverük pedig tüzet okoz), ami leginkább sok gyalogossal operáló sereg esetén (Reclaimerek, Severius) tűnik jó választásnak. Én a Holy Zealots, Exemplar Errants tengelyen helyezném el őket: közel sem használhatatlan, de nem is nélkülözhetetlen egység, ízlés kérdése a velük való játék. Rhupert nekik is segíthet.

Daughters of the Flame: Gyorsan mozgó, magas DEF-ű, alacsony ARM-ú unit, nem éppen világbajnok MAT-tal. Egyetlen felhasználási módjuk az erősen páncélozott, ám gyenge védelemmel rendelkező gyalogság halálra szurkálása, esetleg még agyafogyott, féllábú Cryx zombikat tudnak sikerrel megkergetni, mindenki más már túl nagy falat nekik. Átmozoghatnak modelleken, 6”-el közelebb pakolhatjuk fel őket az ellenséghez, automatikus sebet okoznak, aztán csókolom. Sablonos fegyverek, chain lightning remekül viszik őket, szerintem egy kevéssé használható és nem is túl mutatós egység.

Flameguard Cleansers:
Menoth hívei igen komolyan veszik a rágcsálóirtást, vagy gigantikus csótányok nevelkednek náluk, vagy a purgálás ment az agyukra, minden esetre néhány hívő nem átall lángszórt aggatni magára, hogy a sülő eretnekek vidám tüzénél mesélje kedélyes történeteit. A tisztogatók szinte minden értéke (menita) átlag alattinak mondható, viszont ha egyszer lőtávba kerülnek, az ellenfél gyalogságára ingyen hamvasztás vár. A casterek buffjaival, vagy azzal, hogy belegyalogolnak a saját maguk által kreált infernóba, ugyan nőhet a túlélési esélyük, de nem gondolnám, hogy a harmadik kört valaha is megélik. Ráadásul se Khador híveit, se a Trollokat stb. nem fogják különösebben meghatni átlagos sebzésükkel, ki lehet ugyan próbálni őket, feelinges egység, de szerintem nem sokat érnek. (Kivéve persze Reclaimerek, vagy Keross featje mellett.)

Deliverers: Egy másik eléggé instabil egység, ami igazából csak Keross featkörében érhet el számottevő eredményt, igaz, hogy baromi messze lőnek, és igaz, hogy a sebzésük is fájhat, amennyiben találnak, de legtöbbször csak hajigáljuk majd a kockát, miközben próbáljuk rábeszélni az ellenfelet, hogy ne igyon több sört, tényleg végzünk lassan a támadással. Jópofák, és néha tényleg lehet kaszálni velük, de annyi macerával járnak, hogy én valószínűleg sosem fogom használni őket.

Deliverers Sunburst Crew: Az ágyúk az Mk I ritkán látott, javarészt használhatatlan, ám mutatós mostohagyermekei voltak, mely helyzetet (nagyon helyesen) az újabb verzió megváltoztatni látszik. Főleg jól jött ez a menita tüzérségnek, amit (ha egyáltalán szóba került), csak úgy emlegettek a fórumokon, hogy az egység, ami ugyan megvásárolható itt-ott, de játéktechnikailag nem létezik. Mostantól azonban oda kell figyelni rá, egyszerűen azért, mert a remek sebzés és lőtáv mellé egy tisztességes AOE-t és remek RAT-ot is kapott, mindössze egy solo áráért. Bizony, bizony, vége az ínséges időknek, eljött, ami nem volt: akár az asztal túlfeléről is abálhatunk gyalogságot és jackeket is, focus ráfordítása nélkül! Jó, jó, azért nem fogjuk ezzel az egy unittal megváltani a világot, de Severius Eye of Menoth-ja mellett, vagy Kreoss featkörében már gusztustalan dolgokat művelhet.

Choir of Menoth: Tápolásból sosem elég, és nincs ember, aki ne szeretné a vokális zenét: utóbbi két alapvetésből születhetett annak idején kedvenc kórusunk koncepciója is. Tárgyalt unitunk értékei ugyan az apró zöld kis nyákos állat ülepe alatt leledzenek, de emiatt egy percig se aggódjunk, ha ütéstávba kerülnek, már régen hibáztunk. Vidám heréltjeink ereje leginkább hangszalagjaikban rejlik, hiszen három dallal is képesek szórakoztatni(?) a közelben grasszáló jackjeinket. Az egyik a menita vasak harci potenciáját növeli meg, a másik kettő pedig a távtámadásoktól (lövés, illetve varázslat) óvja szeretett masináinkat. A kórus majd’ minden igazhitű sereg alapkelléke, ez a unit a tulajdonképpeni oka (nyilván a már említett solok mellett), hogy a menita gépek nem csak beérni, hanem lekörözni is képesek Khador és Cygnar masináit. Nyilván akkor érdemes hozni őket, ha sok light jackkel, illetve Amonnal, vagy Reznikkel játszunk, hiszen egy Avatar of Menoth nem szorul rá semmiféle támogatásra, az arc node-unkat pedig mindenképp leütik a harmadik körre, úgyhogy kár lenne még tehetséges énekeseinket is vele áldoznunk.

Visgoth Juviah Rhoven & Honor Guard: Nyomasztó fluffal rendelkező character unitunk kicsit több is, kicsit kevesebb is, mint a többi egyedi egység, főleg az Mk I vidám elföldelése óta. Egyfelől kapunk egy kellemes ütőerővel rendelkező unitot, másfelől egy visgoth-ot (permanens kegyetlenkedéssel járó menita tisztség), aki vagy levesz animit, continuous effetcet, illetve egy-egy focust, vagy furyt a CMD-jében, vagy pedig megkínálja egy hittársát az eyeless sight butított verziójával. Mindegyik hasznos cucc, csupán az a gond, hogy egy félszemű nyugdíjas is képes eltalálni őket, és az ARM, illetve wound értékük sem elég magas ahhoz, hogy csiklandásnak becézzék az esetleges abúzust. Minden esetre, ha túlélik a támadást, a következő körben gyakorlatilag semmi sem áll meg előttük (+2 STR, +2 ARM, pathfinder képesség). Ha ügyesen bújtatjuk őket, mocskos dolgokra képesek.

Idrian Skirmishers: Mivel a végére hagytam a finomságokat, zárásként következzen egy rendkívül sokat szidott, illetve rengeteget dicsért (attól függ: ellenük vagy velük játszott az illető) unit, a hatékony propaganda legújabb termékei, a sivatagi nomádok. Az Mk I idején még csak szuperlatívuszokban lehetett szólni erről az egységről, hogy aztán a vad nerfelések láttán több Menita játékos is kitérjen a hitéből, de én azt mondom: az Mk II-ben is nagyon jó unitot kapunk személyükben a pénzünkért. Unit attachment nélkül azonban meg se próbáljuk asztalra rakni őket, viszont ha együtt a csapat, többé nincs megállás! Lőnek, ütnek, pathfinderek, advance deploymentesek… És bár az értékeik első ránézésre átlagosak, és úgy tűnhet, könnyű levadászni őket, ne higgyünk a szemünknek. Ugyanis ezek a jóemberek még prédát is választhatnak maguknak, és roham közben is tüzelhetnek, ami azt jelenti, hogy (pláne, ha combine-olnak!) akár egy heavy jacket, vagy egy osztag Shocktroopert is darabokra tudnak tépni egyetlen kör alatt. És akkor még nem is beszéltünk a számtalan buffról, ami az ártalmaktól védi, vagy még erősebbé teszi őket. Ha fedezékbe tudjuk pakolni őket, és védjük varázslattal is, nem lesz ritka a lövések, varázslatok elleni 19-es DEF! Arról nem is beszélve, hogy két casterünk is van, aki fel tudja támasztani őket, ezért aztán nem kis fejfájást képesek okozni az ellenfélnek. Ráadásul gyorsak, előrébb lehet telepíteni őket, ezért aztán a küldetések végrehajtásában is óriási segítséget jelentenek; ha beszerezted, semmiképp ne hagyd otthon őket!

Hát, kb. ennyi, átmenetileg végére értünk a sornak, a menita seregről szerzett személyes benyomásaim taglalását ezennel lezártnak tekintem. Mondjuk csak részben, mert bár igaz, hogy próbáltam írni fluffról is, taktikákról is, azért nem biztos, hogy nem ragadok majd klaviatúrát, hogy egy-két gondolatomat még megosszam, illetve hogy a tesztelés közben nyilvánvalóvá váló tévedéseimet korrigáljam. Továbbá érkeznek még új modellek is, kapunk egy friss castert, illetve egy szerelőt, érdemes tehát figyelni, Menoth megállíthatatlanul nyomul!

A bejegyzés trackback címe:

https://geistwald.blog.hu/api/trackback/id/tr541622460

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Huntroll 2009.12.25. 16:21:26

Újabb remek cikk, egy dologgal nem értek egyet teljesen: a jelenlegi állás mellett Mk II-ben kórust ha hozol jacket HOZNI KELL. Vassallal. Az Enliven + no lövés/no spell (ellenféltől függően) kombó nagyon gusztustalan, pláne amilyen olcsóak (6 pontos heavy jack wtf?) és brutálisak a jackek Mk II-ben.

Elég nagy sírás van fórumokon a Mk II-es Menoth miatt, szóval szerintem esélyes, hogy kicsit visszavesznek rajtuk, úgyhogy majd tavasszal jöhet még egy cikk :P

geistwald · http://geistwald.blog.hu/ 2009.12.25. 16:27:21

És ugye a tornagyőztes jegyzi a posztot, mindenki vegye komolyan :)

Saját vélemény: az idrianok valóban nagyon kemények, de kezelhetetlenek még mk1-ben sem voltak, mk2-ben pedig nagyon szépen kiegyensúlyozták őket. Kihívás ellenük játszani, de a hisztirohamot sosem értettem, ami körülvette őket.

Huntroll 2009.12.25. 16:42:26

@geistwald: Önmagukban nem voltak kezelhetetlenek. Kaptak valami defenzív buffot, és ha nincs volt tele a sereged AoE-val vagy nagyon durva MAT-tal, már kínszenvedés volt elbánni velük. Plusz waterfalling CMA-val + Prey-jel + rohamból 16-os (vagy 18?) erővel ütöttek, és ezzel a legkeményebb jackeket kivéve mindent szétszedtek. Oké, a sereged pontszámának kb negyedét elvitték, de akkor is túl durvák voltak... Egészen amíg találkoztak Krueger bácsival :D

rudeboy1969 2009.12.25. 17:57:18

jóféle cikk.
a kisebbségiekkel meg mindig is kettős tapasztalatom volt. Vagy úgy leestek, hogy nyomuk sem maradt, vagy kicseszett mód megneheztették az életem. Viszont már kétszer okozták a lufilány halálát közvetetten. Mivel az addig mártrkodott a kisebbségiek miatt, hogy végül egy arra szálló lepkepuki is lezúzta.

Gróf Úr 2009.12.25. 20:38:07

Remek cikk, köszönjük. Mindig érdekes tudni, milyen hullákból dolgozhatunk Toruk áldásával :-D

Mértkellnick? 2009.12.25. 20:51:38

Az idrianok önamgukban nem túl veszélyesek, Mk II-ben pláne egy kiegyensúlyozott (és nem is különösebben olcsó) egység, inkább az a durva bennük, hogy minden feladatkörben jól teljesítenek, és Kreoss, vagy Testament of Menoth featkörében elvetemült dolgokra képesek, de talán azt is felesleges ecsetelnem, hogy Severius Eye of Menoth-ja mellett, a prédát célozva, gyakorlatilag egy tucat soloval játszol. :)

Változtatások pedig szerintem is leszenk, hiába, hogy végleges kártyák, végleges szabályok, azért vannak jelenleg javítani való butaságok, ráadásul a Hordes teszt is rávilágít majd egy csomó aránytalanságra, fordulhat még a világ, de azért bízom benne, hogy a Protectorate továbbra is tápos marad. :)

Huntroll 2009.12.25. 21:49:50

@Mértkellnick?: Kreoss featje alatt még a félvak Delivererek is csodákra képesek... De ez kizárólag Kreoss érdeme, aki az Mk II legdurvább castere, szubjektív véleményem szerint legalábbis. Mondjuk ettől nem lesz faszább csávó, mint Reznik :D

Bízom benne, hogy az összes frakció olyan tápos lesz, hogy a Mk II-es trolljaimmal soha ne dőljön el egy meccs a felpakolásnál. :P

tengerSAM (törölt) · http://tengersam.blog.hu 2009.12.27. 07:45:55

Ma lesz valami klubjellegű összeröffenés a KCS-ben?

tengerSAM (törölt) · http://tengersam.blog.hu 2009.12.27. 09:05:06

@rudeboy1969: Köszi! Meg azt is jó lenne tudni, hogy jan 1-10 között (amikor a KCS zárva lesz) akkor lesz-e klubnap és ha igen, akkor hol és mikor.

tengerSAM (törölt) · http://tengersam.blog.hu 2009.12.27. 09:27:41

Ami már tuti: ma 14 óra Gólem, fityfiritty, Gróf úr liberális mohamedánjaival. :P

Gróf Úr 2009.12.27. 09:37:28

@tengerSAM: Azért jó lenne tudni, lesz-e KCS, mert szerveznék oda is bunyót :-)
@rudeboy1969: Még idén össze kellene futnunk, mert jó kínai szokás szerint nem vinnék át tartozást az új évre :-) Leszel ma KCS, ha lesz KCS?

Quirin 2009.12.27. 12:16:44

@tengerSam, @Gróf Úr: Én nem emlékszem olyanra, hogy klubnapunk, előzetes bejelentés nélkül, valaha elmaradt volna. A KCS nyitva van és vasárnap van. Nem tudom miért merült fel, hogy ne lenne klubnap.

Tartótiszt · http://geistwald.blog.hu 2009.12.27. 12:19:35

@Quirin: Én olyanra emlékszem, hogy ott álltam a bezárt ajtó előtt és Gróf úrnak telefonáltam Laoszba, hogy mif.sz van. :) Kiderült, hogy akkor vmiért a KCS-ben volt az aznapi hitgyüli.

Gróf Úr 2009.12.27. 12:23:27

@Quirin: Remek :-) Hányra mégy?

Quirin 2009.12.27. 14:10:07

@Tartótiszt: Akkor is próbáltunk mindenkit értesíteni: személyesen is, és valamelyik fórumra (ha jól emlékszem rpg-re) személyesen én írtam ki a változást.
@Gróf Úr: Meglepő (?) módon a kezdés időpontján sem változtattunk, azaz továbbra is 2re várunk mindenkit vasárnap, illetve 4re kedden. A KCS korábban kinyit, de a klubalkalmak ezekben az időpontokban kezdődnek.

rudeboy1969 2009.12.27. 15:58:28

Sajnálom, hogy nem tudtam időben írni, de lerohadt a cégnél a netes gép. Remélem azért mindenki bejutott ahová be akart, és most már nagy erővel dobálja a hatosokat, húzza a vörös jokereket.

tengerSAM (törölt) · http://tengersam.blog.hu 2009.12.27. 19:46:18

Ja, a Gólemben az összes fityfirittyhez használható tereptárgy összevadászásával sikerült terepet csinálni, majd jól kikapni az igen defenzív janicsároktól, majd gyors transzport után a KCS-ben néztük, ahogy eSorscha elp*csázza a Cryxmas sereget. Egy élmény volt.

Huntroll 2009.12.27. 20:53:45

@tengerSAM: eSorscha? Ki játszik eSorschával? :O

Huntroll 2009.12.27. 21:32:33

@rudeboy1969: Wow, ez újdonság.. MkI-ben soha nem hozta senki, remélem MkII-ben lehetőségem lesz megetetni egy Dire Trollal. ;)
süti beállítások módosítása