Első rész: Általános áttekintés, Warcasterek első rész
Híveim,
hallassuk
hangunkat:
Hozsánna!
Hallassuk
hangunkat:
Halleluja!
Híreket
hoztam
hű
híveim,
híreket
hálás,
halott
hadunkról,
higgadjatok
hát
hallgatván
hangomat.
A blog utóbbi hónapokban felvett irányától merőben eltérően, mintegy merész témaválasztással a Warmachineról írnék nektek; korábban megígértem, miszerint ha ismét visszatérek hazai vizekre és megismerem az MKII-t kielemzem a Cryx frakciót. Eme ígéretemet szeretném most valóra váltani. Kólát, csipszet elő, nem lesz rövid. Csak tömény.
Kezdetben vala az MKI és vala benne a Holtak Hada. Vala egy gémdizájner koncepció, miszerint legyen egy frakció, ami gyors, keményen üt, eszelősen varázsol, viszont ha rászellentenek atomjaira esik, cserébe legyenek sokan és ócón. És lőn. És örvendeztek vala, látván, hogy ez így jó, de legalábbis nem rossz. Aztán jött a koncepció-váltás, visszanyesendő a páverkrípinget meg a vadhajtásokat, előtérbe tolva a(z amúgy szerintem a játék értelmét adó) 'Jackeket és megszületett az MKII. Itt és most szeretném hangsúlyosan kijelenteni: az MKII nagyon jót tett a Warmachinenak. Hogy a Hordával mit csinált, azt majd a végleges változat után megcsócsálom, egyelőre maradjunk egy összehúzott szemöldökben, némi homlok-ráncolásban és szúrós tekintetben. Szóval az MKII jó, sokat dobott a 'Jackeken, visszavett néhány elgurult gyógyszerből és nem utolsósorban újraértelmezte a kétséges használhatóságú modelleket (Helló, Mr. Charger! Utolsókból lesznek az elsők, nemdebár?). Szuper, én mondom. De hogyan hatott mindez kedvelt frakciónkra, Toruk követőire, a Cryxre?
Az alap-elképzelés a klasszikus glass cannon effektus mentén futott: légy ügyes, üss először és győzedelmeskedsz vagy hibázz, hagyd, hogy üssenek és bye-bye, Szása. Ezt spékelték a magas DEFfel és az alacsony pontszámú modellekkel, hogy sokat hozhass, mivel a nagy része megy a levesbe és agresszív varázs-használattal, ami az ellenfél szívatásán és kemény ütlegelésén alapult, klasszikus szado elemekkel. Nos, ez alapjaiban talán csak egy ponton változott az MKII hatására: mivel minden 'Jack és sok egység magasabb MAT/RAT támadóértéket kapott a magas DEFünket a hajunk helyére, csupasz koponyacsontunkra kenhetjük. Ez van, sírni nincs miért, ami régen megvédett egy osztag előredobott Satyxist már nem, vagy alig tényező. Másrészt elterjedtek a varázslást/arc nodeozást akadályozó spellek, solok, egységek, tulajdonságok. Ezzel együtt kell tudni élni illetve halni. Nem kell rinyálni, nem vagyunk mi trollok!
Az MKIIvel együtt jött egy új hivatalos scenárió gyűjtemény, ami ligáknál kerül előtérbe. Nos, van egy jó és egy rossz hírem, melyiket mondjam előbb? Kezdjük talán a rosszal: klasszikus scenárió-győzelmet aratni annyi esélyünk van a frakciók többsége ellen, mint Szállasinak a Népbíróság előtt a felmentő ítéletre és életjáradék-megszavazásra. Mivel a feladatok többsége így hangzik: "védd meg a saját és foglald el az ellenfél meghatározott területét". Lelki szemeinkkel vessünk egy pillantást az alábbi szituációra: a Cryx gyalogság fogadja és állja a Khador rohamot. Vagy helytáll és kitart a Cygnar lövedékek záporában. Esetleg mellel leveszi Menoth Kibaszott Avatárját. Vicces, mi? Ellenben itt a jó hír: minden scenárió megnyerhető 'caster/'lock killel. És miben vagyunk mi nagyon jók? Egen, eltaláltad, a támadóerő összpontosításában, áttörési pontok létrehozásában, az ellenfél védelmi erőinek figyelmen kívül hagyásában, az ellenfél védelmének (DEF/ARM vonatkozásában) csökkentésében. A Cryx sereg nem pallos, hanem szike, de annak jó éles. Felmorzsoló taktikát választani vele valószínűsíthetően keserű kézfogást hoz a végén, de kiszemelt célpontok célzott kiemelésében briliánsak vagyunk, na. Koncentráljunk hát erre.
Kezdjük mélyelemzésünket seregeink vezérkarával, a 'casterekkel. Mivel minddel még nem volt szerencsém játszani, néhány jelölést vezetnék be: (S) jelenti a spekulációt, mely értelmező olvasáson, néhány év tapasztalatán és fórum-vélemények gondos átszűrésén alapul, míg (T) a kemény tapasztalati tények jele, megjegyzem nem feltétlen első kézből tapasztaltat jelent, de személyes megfigyelést és mindazt, amit az (S) megjegyzésnél olvashattok. Előrebocsátanám, hogy történelmileg úgy alakult, hogy a Cryxnek nincs rossz 'castere, csak remek, kiváló és jó. Ezért nem is pontoznám, alá/fölé rendelve őket, egyrészt, mert ez hüleség, mivel mindenkinek más a stílusa és az ellenfél serege is döntő befolyással lehet az eredményre, másrészt, mert majdnem mindenki ötöst kapna. Csak egy-két négyes van, alatta pedig senki. Ez van, ezzel együtt tudunk halni.
Warbitch Deneghra (S): Essünk túl rajta. Vagy mint sokan, orra benne, ha összeakadnak vele. Remek 'caster, kiválóan szedegeti el az ellenfél védelmét, a feat körében meg aztán még inkább és még a válaszcsapástól is véd. Nekem sajnos nem stílusom a kislány, de erő, az van benne. Ideális orgyilkos: Parasite, Feat, Scourge, keményfiúk rohama, kézfogás. Az Influence sokat változott az MKI óta; könnyebb átvenni az irányítást, de nem lehet olyan sokoldalúan használni az átvett modellt. Modellt, nem egységet. Sebaj, így is a legjobbak között van.
Wraith bitch Deneghra (S): Orgyilkos, mint elődje, csak sokat finomodtak a módszerei. A Curse of Shadows az ellenséges 'castert őrző gyalogságon/'Jack wallon aranyat ér, a Ghost Walk mindenkin (Deathjack a házon keresztülsétálva kitámad, vicces, igen?), a Pursuit meg egy igazi áldás, mint minden plusz mozgás, amivel átrendeződhetünk a következő, mindent eldöntő körre. Ott figyel a topon a csaj.
Iron Lich Asphyxious (T): a svejci bicska, mindenre van válasza, mindent tud, de semmiben sem kiemelkedő, ha nem tekintjük a közelharcot vagy a varázshadviselést, hehe. Azért egy döntő rohamot elő tud keményen készíteni de még jobb, ha feat előtt ő maga csinálja, olyankor ugyanis potensebb, mint a Butcher. Effektív 14 fókusz egy P+S 15 fegyverrel, ami autohit, ha egyszer talál? Sápadsz az irigységtől, Mészároskám, mi?! Spell listája teszi őt igazán alkalmazkodóvá: Breath of Corruption a lövősök ellen, akár csak LoSt blokkolni, Hellfire a keménycsávókra, Parasite, Scything Touch előkészíteni a pofont és végül Teleport, ha szorít a kapca. Kitámad, mészárol, lelket gyűjt, elteleportál: ilyen egy ideális nem-győztes kör vele. Ezután jön a győztes kör, amikor a begyűjtött lelkek plusz feat (kb. 16-20 fókusz) segítségével erővel megszereti az ellent édesanyja hátán; teheti ezt önkezével vagy ha épp messzebb zajlik a buli, hát Arc Node segítségével jelentős mennyiségű ártalmat tud kézbesíteni. Ebből következik, hogy Arc Node (lehetőleg párban vagy tucatjával), kemény, ütős egység/'Jack kell mellé, a többi csak hab a tortán illetve elterelés, tisztáldozat. Nagyon szerethető fiú, szívem kicsi csücske, puszit neki!
Lich Lord Asphyxious (T): Szeretnél barátokat szerezni? Szeretnéd, ha sorban állnának a kihívók a következő játékra? Akkor nem ő az embered. Soul Reaper a vicc kedvéért, a játék egyik legdurvább featje az öröm fokozásáért és egy all-rounder spell lista; mindezt összerázva, nem keverve megkapod a játék egyik legdurvább fenéken billentőjét. A Caustic Mist remek LoS blokkoló és erősen meghatározza, merre ne menjen az ellenséges könnyűgyalogság, az Excarnate gusztustalanul feltölti egységeid megfogyatkozott sorait, a Parasite gémvinner tud lenni és ott a jó öreg Teleport, ha elszámoltad magad. Ő az egyik 'caster, aki sandán mosolyog, ha ölik a legkeményebb harcosait. Egyrészt, mert Excarnateből pótolja őket, másrészt, mert a featjéhez kifejezetten jól jön néhány/sok elhullt weapon master. Nálam egy kategóriába esik az LSDvel: túl jó ahhoz, hogy rendszeresen használjam.
Pirate Queen Skarre (T): Hehe. Személyes kedvencem. Ha szabad képzavarral élnem, erősen lereszelték szarvait a nerf-bunkóval, de jót tett neki, így nem furdal a lélek, amikor pályára állítom. Lássuk be, ha szabályosan és sportszerűen játszol, nem kell lelkiismeret-furdalásod legyen, ha nyersz. Ráadásul elve a Cryxet választottad, így nem hinném, hogy mimóza lélek lennél, aki tekintettel van mások érzéseire. Különben is, milyen lélek, Cryx generálisként halott vagy úgyis, nem?! Lelket csak a begyűjtendő listán látsz, nem igaz? Rövid kitérőnk után térjünk vissza a Királynőre: elbaszott jó 'caster, annyi szent. A gyalogságot úgy vezényli, mint Napoleon, 'Jackeket is el tud látni fókusszal, ha kell és a feat körében arat, mint a kombájn, utána meg állja a sarat a sereg egy körig, mint a Régi Gárda Waterloonál. Fókusz-gyár, Skarre Bomb a kulcsszavak hozzá, bár ez utóbbi veszített jelentőségéből (távban rövidebb 3"csel, erőben kb. kétharmada a réginek és látni kell a célt), azért ne feledkezzünk meg róla, ha itt az alkalom, nyomjuk meg erősen a nagy, piros, "tactical-atomic-strike-into-your-ass" feliratú gombot. Remek spell listája szinte feleslegessé teszi, de befejező vagy épp megkezdő manővernek jó lesz. Ráadásul Skarrénknak nem is nagyon kell varázsolnia, fókuszkemp üzemmódban ugyanis jelentős defenzív értéket tud felmutatni, szinte alkalmas lesz az első sorokban küzdeni egyszemélyes hadsereg üzemmódban. Ne feledjünk Skarlockot venni mellé és tömeggyalogságot: a Mechanitrallok Dark Guidence -el és feattel támogatva a hadszíntér királyaivá válnak egy körre, nem beszélve az árukról, ami nevetséges. Kedvencem.
Skarre, Queen of the Broken Coast (S): Nagyban különbözik a "sima" verziótól, se Bomba, se Fókuszgyár, gagyinak hangzik, mi? Aki a Dark Guidance+feat kombón nevelkedett az csak a száját húzza rá (avagy bármelyik másik 'casterre, ha már itt tartunk), mégis van benne valami. Hogy mi? Hát először is egy tulajdonság, a Seas of Fate, ami Molik Karn-i magasságokba emeli a tápolás fogalmát, no meg egy feat, ami erősen megkeseríti az ellenfél életét. Emellé kapunk egy spell listát is, amin olyan finomságok szerepelnek, mint a Black Spot vagy a Perdition; ne feledjük, minden, ami aktiváción kívüli mozgást ad, aranyat ér; nos, hősnőnknek két ilyen varázslata is van, ráadásul az egyik köröket ver a hőn gyűlölt Enlivenre. Remek 'caster.
Master Necrotech Mortenebra (T): a Cryx 'Jack 'castere. A recept így kezdődik: végy mellé egy Deathjacket, egy Harrowert, majd akár abba is hagyhatod, mert túlerőben vagy. Fő erőssége az előre nem látható pozicionálás, hála az Overrunnak, Spectral Steelnek, Jump Startnak, az élő modellek lemészárlása 'Jackek által a Terminal Velocitynek köszönhetően és még germóskodni is tud a Void Gatetel és a Doom Spirallal. Abszolút elvan szólók és egységek nélkül, ha könnyen hordozható sereget akarsz, ő a te hulla-gép-asszonyod! A 'Jackjeit úgy hajtja, mint senki más a frakción belül és meglepő dolgokat tud művelni velük akár teljes fókusz-diéta mellett is. A featjére jellemző, hogy négyszer győztem anélkül, hogy ellőttem volna, mivel elfelejtettem; nem használhatatlan, félreértés ne essék, de nem szorul rá. Képzeljünk el egy 19" -re fenyegető Nightmaret vagy egy 17.5" -re fenyegető Deathjacket, mindketten ingyen boostolják a támadást élők ellen. És ez nem a featje, ezt ha kell, minden körben produkálja! Merő élvezet vele a játék, bár meg kell tanulni élni az előnyökkel. Szívem másik csücsköcskéje.