"Most éppen leginkább egy szőrsapkához hasonlítok,
ahogy ülök egy ágon, egy szép hosszú ágon,
föl-le, föl-le, mivel egy szellő hintáztatja az ágat…"
Talán nem túlzás azt állítani, hogy a fenti életképet néhányan szívesen kiegészítenék egy közepesen hosszú, de annál erősebb kötéllel Kreoss papa nyaka körül és persze az ücsörgésből is lógás lenne; a hintázás ez esetben maradhat. Megértem az ellenszenvet. Kreosst letáposozni nem azt jelenti, mint általában ("Elnézést kérek, nem tanultam meg kezelni a szituációt, az én hibám.") hanem sima, egyszerű ténymegállapítás. A Protectorate of Menoth elterjedt epikus jelzőjét részben (no, azért nem kizárólag) neki köszönheti, így remek reklámszöveget lehet írni: "Sikertelen kompetitív játékokban? Barátai mindig legyőzik seregét? Ne csüggedjen, van megoldás! Vásároljon PoM Battleboxot meg egy-két elegáns kiegészítőt és Ön lesz a terepasztal királya!" Az ördög persze itt is a részletekben van, mivel az "egy-két elegáns kiegészítő" gyakorlatilag egy teljesen új csapatot jelent, de hát ilyen ez a reklám-szakma. Kilenc Liga-játék után szeretném megosztani a nagyérdeművel tapasztalataimat, melyet a nyolc győzelem alatt szereztem; persze a győzelemből kevesebb a tapasztalat, mint a vereségből, de azért hátha tudtok használni egy-két gondolatot, nézőpontot.
Célkeresztben Mikael Ká nagykorú gyilokművész
Maga Kreoss a legtöbb PoM casterhez hasonlóan papírból van (Mordikaar köpenye jobb ARMot ad, mint a teljes lovagi lemezvért) és ez sajnálatos módon a frontvonalak mögé száműzi (remélem Thyra/Tyrion nem ilyen lesz, mert ez uncsi, hogy meg sem lehet próbálni legalább második hullámban nyomulni még Reznikkel sem, aki ugye frontline lenne bármelyik másik frakcióban*), ugyanakkor remekül támogat, szóval ott a helye, ahol nem érik el; ha már igen, az általában rossz hír.
Van neki, de van neki, na milye van neki? Chain weaponja dispellel, az van neki. De minek. A "Kreoss vesz még egy támadást" kezdetű mondatok általában a meccs elvesztése előtt egy körrel hangzanak el. Mivel hátravont stratégiai tartalékot képez ezért nincs szüksége kempelésre, így csapata összeállításakor érdemes úgy számolni, hogy teljes fókusz mennyiségét ki fogja adni. Spell-listája valami fenomenális keveréke a br0ken és a teljességgel felesleges varázslatoknak: két támadó-varázslat (egy bőven elég lenne, még sok is), van néki Defender's Wardja (akkor már rossz caster nem lehet! - de igen, ld: Vindictus, de erről máskor) a gyalogság túlélésének meghosszabbítására, Lamentation, ami jó, de teljességgel felesleges varázslat (később meglátod, miért) és Purification, ami annyira keményen szinergizál a featjével, hogy biztos csak félve adták neki a fejlesztők. Ebből áll össze Mikael Kreoss (barátainak csak "Sir, High Exemplar, yes, sir!"), no meg egy featből.
A featje talán közismert: kontrollban mindenki térdre esik az áhítattól, Menoth hatalmának megnyilvánulását látván. Avagy reggeli torna, kezdőknek. Az egyenes következményeket nem taglalnám bővebben: DEF5 lövés ellen, közelharcban autohit és nem takarják a LoSt a térgyeplők. Ennek folyományaként Kreosst közelebbről vizsgálva rögtön kínálkozik a népszerű Pop&Drop megközelítés, vagyis a feat segítségével rúgd hanyatt az ellenfeled, majd (egyébként) pontatlan, de nagyot sebző lövésekkel (Redeemerek, szevasztok!) lődd szét a.) a casterét/lockját b.) seregének azon részét, amit a "munka elvégzésére hozott". Az első esetben kézfogás, a második esetben még egy-két kör véres szenvedés következik, amikor dönthetsz, hogy szenárió-győzelemmel vagy 'killel akarod befejezni a játékot. Bonyolult, ugye?
Lássunk egy kis frakcióközti kitekintést: az öreget Sorschához szokták hasonlítani: mindketten Battleboxos casterek, mindketten khadori születésűek és mindketten lefeküdtek Vladdal (ez most spoiler a Wrathból, ami Sorscha haragjáról szól és arról, hogyan menekül a virágkötészetbe). No és mindkettejüket utálják featjük hasonló jellege miatt. Ugyanakkor a nagy különbség: Kreoss rálátás nélkül dolgozik a featjével, nagyobb alapterületre hat és megtisztítja a LoSt a seregének. Sorscha ugyan agilisabb, de mind a rálátás megkövetelése, mind a LoS-blokkolás megmaradása elbillenti a mérleget Kreoss javára.
Természetesen Kreosst nem csak Pop&Dropra lehet hozni, teljesen érvényes és ettől eltérő megközelítések is életképesek, csak ha olyat választasz, akkor tudd, adtál egy előnyt az ellenfélnek mivel szub-optimális listát hozol. Nem, ez nem baj, sörmeccs vagy barátok megtartása érdekében néha célszerű is lehet, csak szólok.
Mert kell egy csapat, ami csapat
Kreoss, ellentétben mondjuk Terminussal nem egyedül szokta megnyerni a meccseit, sőt, nagy szüksége van a munkát elvégző társakra: ő előkészíti a terepet, majd hátradől és élvezi a showt, ami must go on. Mivel cikkünkben a méltán közkedvelt P&D megközelítést járjuk körbe, ehhez toborzunk résztvevőket. Az elsődleges szempont: lehetőleg minél több lövés, nem baj, ha pontatlan, még a gyalogságnál is, mivel a feat körben még valószínűtlen, hogy rohamtávban legyenek az ellenfél vezéréhez, bár az értékes nehézfémekhez és hústömegekhez inkább, ezért ha lehet, legyenek weponmasták. Lövős weapon master? Jé, ez tök véletlenül a PoM legerősebb gyalogsága, a Malaza tengerészgyalogosok nyomán (a harcmodoruk és a veszteség-arányuk megegyezik) általam csak Menita tengerészgyalogosokként tisztelt Exemplar Errantok. Tarpit unit? Check. Lövős unit? Check. Weapon master unit? Check. All in one, tesó, all in one, én mondom. Akkor az ideális jelölt megtalálásával be is fejezhetjük a keresést (ez nem olyan, mint a csajozás), unit-pozíció betöltve, kell a pont másra: nevezetesen a jackekre. Ha már jackek, kell egy kórus, legyen egyelőre minimum-létszámú, az kiszolgál négy jakabot. Jé, még belül vagyunk a Tieren, bárki, aki letáposoz fennakad a pajzsként feltartott "de hát ez egy tieres összeállítás" érvünkön. Miről is volt szó? Lövés, sebezzen, nem baj, ha pontatlan. Redeemer. Egész pontosan: RedeemerEK. Annyi, hogy legyen még hely egy nehézjakabnak, aki esetleg ütni is tud, csak tutti, ami ziher alapon. A Repenterek is jók lehetnének, de most és itt kivételesen nem azok: a lángsablonnnal 5+8"ra fenyegetnek és egyszer lőnek, míg a Redeemerek 5+16"ra és háromszor. Márpedig nekünk nem a minél több célpont likvidálása a feladatunk, hanem egy-három, erősen páncélozotté. Szóval három Redeemer, maradt tíz pontunk. Viszont csak hét fókuszunk, szóval ne nyújtózzunk tovább, mint a takarónk ér. Innetől habzsi-dőzsi, nem nagyon tudunk mellécsapni a nehézjakabbal. Legyen FoS a fluffért? Legyen. Legyen Reckoner az assaultért? Miért ne. Esetleg egy Templar, aki bírja az ütleget, reaches és jól néz ki? Csak tessék. Rúgjuk fel a tiert és jöjjön egy SoH? Azt tán azért mégsem, az tápolás lenne! Hehhehe. Egy Vanquisher, erősíteni az AoE szpemmet? Kérem, parancsoljon. Egy Avatár? Az nem fér bele, be vagy oltva matek ellen vagy csak nem figyelsz? Szóval engedjük el magunkat, bátran kísérletezzünk akár aluloptimalizáltnak tekintett kiegészítőkkel is (Castigator, Guardian); lényeg, ha marad két pontunk vegyünk egy Exemplar Errant Seneschalt. Az sem baj, ha nem, nem egy létszükséglet, csak tovább tápolja a gyalogságunkat; igaz, az már overkill így is.
Egy órám a csatatéren avagy győzelem még reggeli előtt
Van seregünk, van asztalunk, van ellenfelünk (utóbbi nem biztos, ha nagyon sokáig erőltetjük a fenti sereget és a most következő "taktikát"). Állítsunk terepet, kulcsszó: rálátás. Domb középre, erdő a szélre, erős beszólások minden kitakaró elemre (a Nagy Kínai Fal, lakótelepi háztömb, "ez csak egy filc-csík, de most 55" magas obstruction, oké?") és meg is vagyunk, a kevesebb nekünk most mindenképpen több. Ha nyertük a kezdeményt centralizáljunk, onnan könnyű kimenni bármelyik oldalra, ha nem, alkalmazkodjunk: az ellenfél állítására úgy tudunk legjobban megfelelni, ha figyelembe vesszük a kitakaró terep-elemeket és minimalizáljuk a jelentőségüket. Ami a szemünk előtt lebeg, az a második körös kill. Nem vicc, rögvalóság. Kezdés előtt kérdezzük meg, ki immúnis a hanyatt esésre, ki tud az lenni és miből (animus, upkeep emlegetésekor enyhe mosoly megengedett) és stealthes-e a caster. Ennyit nagyjából elég tudnunk, mielőtt lesújtanánk a hitetlenekre rettenetes haraggal és ká sok rakettyával. Ahogy Tartótisztnek kifejtettem, a PoMmal a hülye pont nem tud nyerni, de ha szem előtt tartunk néhány alapszabályt és van tervünk, úgy elég, ha nem vagyunk hülyék, okosnak már nem kell születnünk.
A "1. számú Mikael Kreoss Rakétadandár és Nehéztüzérségi Támogató-csoport" 101e, ökölszabálya: fókusz-allokáció előtt kontroll mérés. Ha az ellenfél castere kb. 19en belül van és nem takarja terepalakzat vagy ledönthetetlen figura, nem osonós és esés-esélyes akkor nem tartunk fent semmit, adunk minden Redeemernek két fókuszt, a maradékot a heavynek, aktiváljuk Kreosst, feat, kórus, jackek, ha szükséges, gyalogság majd kézfogás és bocsánatkérő gesztusok. Ennyi, de nem tőlem hallottátok.
Két órám a csatatéren avagy győzelem valamikor a délelőtt folyamán, de ebédre otthon leszek
Ha s amennyiben az ellenfél vezére osonkodós vagy az ellen ügyesen pozícionál és nem érjük el (haha, 21"), gyakrabban: nem látjuk a célt, számoljuk fel a seregét. A csatában aki az első rohamot adja, előnyt élvez, mivel (feltéve, hogy egyenlő-féle erejű csapatok állnak egymással szemben) akit/amit leüt, az már nem üt vissza. Alkalmazzuk ezt az elvet és üssünk le annyi kulcsfigurát tőle, hogy ne maradjon valós fenyegetés a pályán. Fenyegetésnek tekinthetők a nehézszerkezetek/biomasszák és könnyű társaik, néhány egység; elnagyoltan, de ebben a sorrendben. A supportja maradjon pályán nyugodtan, ha nincs kit supportálni csak útban lesz neki. Ez a rögösebb ösvény a Fény felé, de Horda ellen az általánosabb; mivel úgyis transzvesz... akarom mondani transzferál, tehát úgyis a bestéit sebezzük akkor csináljuk ezt jól: számoljunk, kibe könnyebb sebet rakni, van-e elég transfere, fog-e transzferálni; uralmunk nincs fölötte, de felkészülhetünk pár forgatókönyvvel.
Nagy volt a szám, most meg fáj, mert elkenték
Van ilyen is, de erre nem fogok tippekkel szolgálni, ha megbocsátjátok; ha nem, akkor sem. Absztrahálj a fentiekből. Tény és való, simán rá lehet készülni Kreossra és ha valaki rákészül, az meg is verheti, de: Kreoss azért kemény ellenfél, mert azonnal megtorolja a legkisebb hibát is. Helyezkedésnél kilógsz egy tized inccsel? Véged. Animusból vagy KD-immúnis? Szia! Van egy olyan upkeepem, ami megvéd majd... Tényleg? Van? Akkor is lesz, miután jöttem Kreossal? Koránt sem verhetetlen a fazon, de mindenképpen segíti például a Liga-versenyek eszkalációs listaépítése: egy lista mind felett, egy lista kegyetlen Kreosshoz, akkor nem biztos, hogy bármi másra jó és nincs garancia, hogy egyáltalán összekerülsz vele.
Játszol néhány meccset Kreossal és tudsz róla mindent, játszol vele egy tucatot és mindenki más is tudni fog róla mindent, játszanál vele még néhányat és nincs ép elméjű ember, aki kiáll, mert minek? Rákészülve verhető, készületlenül uphill. Arról nem is beszélve, hogy neked is unalmas. Egyensúly? Ennél már a M**ban is több van, ha az errata errátájának V2es FAQjának a fórum-kiegét is beleszámítod! Kreoss az Iron Kingdoms Strauss-Kahnja, beránt, megsz*pat és még egy törölköző-cserét sem kér; te még ki sem mostad az ízét a szádból, ő már a párizsi járaton koktélozik. Tanulság, az nincs. Talán használj térdvédőt...
* BTW, okosok: az angol factiont mond, a magyar frakció elkülönülést, pártcsoportot jelent eredetében meg töredéket, valami egész részét (fractio, fractionis - törni lat.), márpedig mondjuk a LoE és a PoM nem egy azonos egész részei, hacsak magát a játékot nem tekintjük annak (ha igen, akkor nincs kérdés). Mi a helyes megnevezés? Nemzet? A troll nem nemzet, hanem ivó- és ívóközösség. Sereg? Az a 35 pontból egymás mellé pakolt figurák összessége. Csapat? Az csak a Fradika!!! No, mindegy, csak böki a csőröm egy ideje és érdekelne mások eszmefuttatása. Szenárió-szcenárió dettó.
** M.Á.G.U.S., miért, te mire gondoltál?