ezt írja a geek

Nincs megjeleníthető elem

boardgame news

Nincs megjeleníthető elem

tengersam wh40k

Nincs megjeleníthető elem

Firestorm Armada 2.0

2014.03.30. 20:14 | Gróf Úr | 3 komment

Címkék: ismertető wargaming firestorm armada spartan games

firestorm-select.jpg

Hatalmas hadihajók hasítják a határtalan hiányt; heves haragjuk hirtelen halált hoz, hideg holttestek huzala halad hosszan, habként hányódik háborgó helyeken.

"Vadász-indítás az alsó hangárfedélzetről! A bombázórajok felszerelését hajó-elhárító torpedókkal megkezdeni!"

"Minden energiát a pajzsokra!"

"A hátsó védőpajzs levált!"

"Torpedótámadás a tat felől, kitérő manőverekre felkészülni, teljes kitérés jobbra!"

"Becsapódás hét másodperc múlva... hat... öt... négy... ütközésre készülj! kettő... egy... ... ... ..."

Melyik kocka kicsi szabályos hexaéder alakú szívét ne dobogtatnák meg a fenti mondatok? Ki ne szeretne monumentális űrcsatákat vívni? Kilométeres hadihajókkal manőverezni, torpedók tucatjait küldeni az ellenfélre, energiák exawattjait szabadítani el szabdaló lézertűz vagy lángoló plazma formájában? Kinetikus fegyverekkel, óriási mágneses sínágyúkkal lőni az ellenséget vagy épp fagyott vízből készült lándzsákkal, amikbe hajópáncélon élősködő nanorobotokat fagyasztottak? Egyszóval a legtöbb wargamer érzi a sürgető vágyat, hogy kedvenc játékai mellé találjon egy űrcsatásat, ahol újraélheti összes gyermek- és ifjúkori mozifilmjének leglátványosabb jeleneteit, legyen bár BSG, SW, ST, SBBY* vagy bármi egyéb rajongó!

Kezdetnek a Battlefleet Gothicot próbáltuk ki, ami remek játék, nem véletlenül hagyott fel vele az anyacég, de a játékosbázisa hiányos, a modellek elég drágák tudnak lenni és a szabályok bár jópofák, magukon viselik származásuk néhány stigmáját (játszottál már Tiranidák ellen? jó volt?) és olyan kilencvenes évekbeliek, ami persze nem véletlen, mert 1999-ben adták ki (ha a szabályrendszereddel egykorú formásabb nőneműek után már megfordulsz az utcán, akkor gondolkodj el a frissítésen! ...vagy orvosi kezelésen, ugye). Cserébe gyönyörű modellek, remek háttérvilág, könnyen beleéli magát az ember. De sajnos nálunk elhalt.

Ezután megnézegettem kedvenc társasjáték forgalmazóm X-Wing Miniatures című remekét. Szó se róla, kitűnő darab, de nekem közelebb van a társasjátékokhoz, mint a wargémekhez; ez egyben előnye is, sok társasozót tud átcsábítani a sötét wargémer oldalra, de nekem mégis hiányzik belőle valami... ami nem a játék hibája, inkább az én hozzáállásom kérdése: bármikor inkább választom a cirkáló-csatahajó-hordozó irányítását számítógépes játékban is (pláne az ezekből álló flottáét!), mint az egy-két személyes vadászét; az egyik számomra stratégia, a másik taktika.topgun.jpg No meg lehet, azért is, mert becsoffadt kocka vagyok, aki inkább állná meg a helyét egy parancsnoki hídon elméje erejével fontos döntéseket hozva, mint egy vadászgépben, reflexeire támaszkodó varázserejű parasztfiúként a sivatagból vagy 140 centis, Ray Bant hordó fogkrém-reklám mosolyú topgánként. Szóval hosszas kacérkodás után ez is kiesett.

Ugyanakkor egy ideje már pár pillantást akartam vetni a Spartan Games remekére, a Firestorm Armadára és erre egy hete, szombaton adódott alkalom és meg kell mondjam, a hangulata azonnal lenyűgözött. Flottát irányítasz, amiben csatahajók, hordozók, cirkálók, fregattok, korvettek forgolódnak és öntik magukból a halált, ráadásul egy átlátható, könnyen tanulható szabályrendszer alapján, aminek mégis meglehetős taktikai mélységei vannak! De erről később, vessünk egy gyors pillantást a háttérre.

nebula2.jpgAz emberiség kirajzott, kolonizált, találkozott idegen fajokkal, akikkel többnyire békésen kiegyezett, majd akkorára nőtt, hogy a nyersanyagban gazdag kolóniák megunták az adófizetéssel kombinált kizsákmányolást és elszakadtak az anyarendszertől egy kiadós polgárháború keretében. Ilyesmit már láttunk nem-galaktikus méretekben is, ugye. Engem erősen emlékeztet C. J. Cherryh Mélyállomására, ami jó, mert az egy remek könyv. Szóval a nem éppen zökkenőmentes elszakadás után (a lázadók főbolygóját a kedves anyaföldiek szétnukizták - no, nem Alderaan-szinten, csak méltó helyet teremtettek egy Fallout-film forgatásához 3Dben, trükkháttér nélkül) két nagy politikai szövetség alakult: a Kurak Szövetségben az anyabolygóhoz hűséges földiek és kedves idegen barátaik, a tengeri Aquanok, a hüllő-féle Sorylianok vállt vállnak vetve néznek farkasszemet a sikeres elszakadás után paranoid agresszorként fellépő Dindrenzikkel (ők az Egyesült Államok lázadók) és a pókszerű Relthozákkal valamint szintén földi eredetű megacégekből alakult gigaprofit-hajhászó Direktorátussal, akik a Zenian Liga név alatt futnak. Vannak még szövetséges fajok, régi sérelmek és új lábrataposások, de nagy vonalakban ennyi a történet. Feladat teljesítve, semmi, amin álmatlanul forgolódnánk, de elégséges magyarázatot ad arra, hogy miért szereljem le a meteor-robbantó sínágyút a bányaállomásról, rakjak rá egy manőverező- és egy ugró-hajtóművet és Emlékezz Dramosra! felkiáltással lőjek szét minden rohadt nukidobáló terrait illetve miért irányítsam ütközőpályára száz éve is elavultnak számító cirkálómat a csilivili új csatahajó ellen (ami egy darab gigászi sínágyú, ami akkor is szétlő, ha csak két parszekkel elhibáz) hogy fogamat összeszorítva megvédjem az Anyaföldet a szakadár fattyaktól.

A Földi Szövetség technikailag kissé elmaradott, régi, megbízható hajókat futtatnak és szövetségeseiktől is kaptak egy-két új technikát, de folyamatosan visszaszorulnak a védekező harc során, bár fogcsikorgatva és néha sikeresen védenek minden rendszert. Hajóik eszméletlen mennyiségű bántalmat viselnek el, és ha sikerül ideális távba érniük az oldalsortüzük is sok fejfájást és jónéhány palánk-repedést okozhat, távolra pedig torpedóikkal fenyegetik az ellent.

aquan.jpgAz Aquanok tengeri faj révén remekül tájékozódnak három dimenzióban, így az űrhadviselés a kisujjukban van, elég régi faj is hozzá, hogy nagy gyakorlatuk legyen, de egyáltalán nem harciasak; elegáns és gyors manővereikkel, kiborgizált hajóikkal és felülmúlhatatlan vadász-bombázó-elfogó gép kapacitásukkal azonban az űr urai ...egyelőre.

A Sorylianok hüllői kitűnően harcolnak kézitusában, egy-egy hajófoglaló átszállásuk legendává vált és hajóik oldalsortüze igencsak tiszteletre méltó hírnévnek örvend, örülhet a Szövetség, hogy oldalukon tudhatja őket.

A Dindrezzik megfordították a dolgokat és nem hajókat fegyvereznek fel, hanem hatalmas ágyúk köré építenek annyi alkatrészt, ami a mozgatáshoz és a létfenntartáshoz elengedhetetlen; ha egy Dindrenzi hajó rádfordul a tábla túlsó felén már keresheted is a sebzés-tokeneket és ne is állj meg egynél; ugyanakkor a manőverezés és a közelharc nem erősségük.

A Relthoza pókféléi remek álcázó mezőkkel kerülnek a közeledbe és ott tetszés szerint savas utóhatású oldalsortüzükkel vagy átszálló manőverekkel amortizálják a flottádat, de ha egyszer lehull az álca, sebezhetőek. (Igen, Relthoza iz da nyú Cryx).

A Direktorátus hajói talán a technika csúcsai, többféle kellemetlen megoldást egyesítenek egyetlen tudatos bántalmazási szándékban; kiberfegyvereik a hajók belső rendszereit, sugárágyúik a külsejét képesek teljesen szétzilálni.

fsaraces.jpgA játékban ez a hat alap-faj alkot hármas-hármas szövetséget és melléjük jönnek a kiegészítő fajok (szám szerint tíz, hat-négy elosztásban eddig) no meg az elmaradhatatlan űrkalózok. Flottaépítéskor szabadon választhatunk egy nekünk tetsző biológiai létformát, akár a kiegészítő fajok közül is (bár ott még nincs mindenkinek mindene) és az előre megállapított pontérték alapján elkezdjük feltölteni a helyeket. Például egy járőr-összecsapásnál (800 pontig) kötelező hozni egy nagy hajót (csatahajók, hordozók, csatacirkálók), egy közepes- (cirkálók, rombolók, ágyúnaszádok) és egy kis hajórajt (fregattok, korvettek). Ha ezen felül marad pontunk, akkor a már betöltött pozíciók mellé választhatunk egy-egy szövetséges hajót is, legfeljebb pontértékünk negyedéig vagy természetes szövetségesből (ilyen minden fajnak egy van) a feléig, de maradhatunk az eredeti fajunknál; ilyenkor taktikai kártya-választékunk bővül, ha csak egy fajt képviselünk. Ez a rendszer biztosítja, hogy senkinek nem lesz csak csatahajókból vagy épp csak fregattokból álló flottája, hanem valamelyest kiegyensúlyozott választással kezd bele az ellenfél ritkításába. Flottaépítéskor még egyedire szabhatjuk hajóinkat, különböző ápgrédeket és felszereléseket vásárolva nekik, már ha marad rá keretünk és kezdődhet a hacacáré!

fsabattle.jpgA harcrendszer teljesen használhatónak tűnik, minden hajónak egyedi tűzívei vannak (előre, oldalra, két oldalra, hátra, szabadon forgó toronylövegek mindenfelé) és minden fegyver más-más távra hatásos; a kihívás az, hogy legerősebb tűzívünk ideális távjába manőverezzük az ellenfelet és gonosz mosollyal ajkunkon rongyosra lőjük a bádogsajkáját vagy épp egy merész átszállással egyszerűen elfoglaljuk azt. Persze a manőverezéshez némi előrelátás szükségeltetik, mivel ami mozog az űrben, az nem fékeződik magától, amit viszont rakétáinkkal lefékeztünk időbe telik újra megindítani és legkisebb hajóinktól eltekintve egyik hajónk sem tud vidám crazy ivan manővereket és immelmannokat tolni egy szuszra, ráadásul a terep is akadályoz: kisbolygóba csapódni még a legpáncélozottabb csatahajó sem szeret és egy aszteroida-övön való áthaladás sem biztos, hogy csak a festéket karcolja le rólunk. Minden fegyver más-más erővel rendelkezik más-más távolságra és más tűzívben lő, így előfordulhat, hogy számunkra a legkedvezőbb, ha nelzoni taktikát alkalmazva egyszerűen beleszáguldunk a dolgok sűrűjébe (crossing the "T"), így több célpontot támadhatunk egyszerre vagy ha épp fegyvereink olyanok, hát bátran a pálya szélén lapulva lőjünk szét mindenkit, aki elénk kerül és felénk száguld; bár ez a küldetés-teljesítésre káros hatással lehet, de roppant jó érzés.

dindrenzi.jpgFegyvereink erejét az adott távra egy szám írja le, ennyi kockával kísérelhetünk meg találatot elérni, míg hajónk páncélzatának erősségét is egy szám jelöli; ha legalább annyi találatot elérünk, akkor sebet okozunk, ha pedig elérjük a varázslatos kritikus szintet, akkor egyéb kellemetlenségeknek is kitehetjük nemes ellenünket. Például egy Földi Armsmen osztályú fregatt 48"re 4es erejű torpedó támadást tud intézni, egy Dindrezzi nehézcirkálónak pedig 5 találat kell egy sebhez (és 8 egy kritikushoz). Hogy fog ez összejönni? A kisebb hajók semmit sem tudnak kezdeni a nagyobbak ellen? Szerencsére nem ez a helyzet. A rendszer ugyanis "robbanó kockákat" használ; minden hatos dobás két találatnak felel meg és dobhat érte még egyszer a játékos és ha az is hatos lesz... (Éppen tegnap két pajzs vidáman levédett nyolc találatot, remélem a fedélzeti mérnököt elő is léptették érte... ja, nem, elégett egy későbbi reaktor-túlhevülésben, de megérdemelte volna). A kockamágusok örömén kívül azért van még megoldási lehetőség a kezünkben, ugyanis fegyvereink tűzerejét összekapcsolhatjuk hajórajunk tagjaiéval, így kisebb hajók is veszélyeztethetnek nagyobb célpontokat egy-egy jól koordinált össztűzzel vagy épp megoszthatjuk azt, hogy elhesegessük a minket bosszantó szúnyogokat lehetőleg a nemlétbe.

A győzelmet/vereséget minbattlelog.jpgdjárt kétféle módon is kiszámíthatjuk, az egyszerűbb a Victory Point rendszer, itt a végrehajtott feladatok és a megsemmisített/elfoglalt/elűzött hajók értékével manipulálunk, de sokkal jópofább a Battle Log rendszer, ahol egy csúszkás logarlőcsön jegyezzük sikereinket illetve ellenfelünk kapálózó ellenállását és az így nyert morálpontokból újrajátszhatunk taktikai kártyákat vagy épp sürgethetjük a tartalék bejövetelét, majd a játék végén a két Log különbségéből megállapíthatjuk, ki nyerte az összecsapást.

A játék kezeli a morált, vannak taktikai kártyák, amiket kijátszva pillanatnyi előnyökhöz juthatunk, lehet merész bombázó-támadásokat indítani vagy épp ugróhajtóműveinket felhasználva tartalékból érkezni a csatába, lehetőleg az ellenség vonalai mögé; vannak aknatelepítő hajók és álcázott beszivárgók; sérüléseinket javíthatjuk (némelyek egyenesen regenerálnak ...igen, ők) vagy küldhetünk orvosi és mérnöki segítséget sérült hajóinkra, ha a saját legénységük már nem bír a sebesültek nagy számával és az elharapózó tüzekkel. ...De így is lassan visszaélek a kedves olvasó türelmével terjedelmileg, így minden részletbe nem mennék bele, pedig épp ezek a részletek adják a játék savát-borsát, de most ugye inkább az étvágy felkeltése a cél, nem pedig a jóllakatás, ahhoz tessék kipróbálni ezt a helyre kis játékot! A rendszer egyszerű, intuitív, a szabálykönyv jól fogalmazott, helyenként közelíti az etalonnak számító WM/H koherenciáját ugyanakkor sok remek kis szabály és tulajdonság teszi kellően egyedivé a fajokat és saját flottánkat, a hangulata pedig egyszerűen fenomenális, már ha egyetértesz a bevezetőben megfogalmazott életérzéssel. Ráadásul ez a 2.0 javított kiadás, amiben sok mindent helyretettek és újragondoltak és mivel időközben megtanultak figurát is gyártani, sok új és gyönyörűen részletgazdag  modellt adtak ki (de mivel ez nem az a cég, így a régiek is használhatóak maradtak, átemelték a szabályaikat az új kiadásba).

Régi Terrai Hordozó Új Terrai Hordozó
terrancarrier1.jpg terrancarrier2.jpg

Én lennék az utolsó, aki visszautasítaná, hogy egy repülő féltéglával tegyen rendet, de azért csak jobb egy esztétikus, részletgazdagabb repülő féltégla...

A modellek szépek, főleg az újak és mivel minden faj használható így bőven lehet esztétika alapján választani kezdőflottánkat; egy kezdőflotta ára 12 000 forint körül mozog, ehhez mondjuk veszünk még egy hordozó-csoportot, egy cirkáló vagy fregatt rajt és életünk végéig játszhatunk úgy, hogy még mindig nem költöttük el egy tank üzemanyag árát...

Lássunk a végére néhány negatívumot is, mielőtt fanboy-sapkát húznátok a fejemre:

  • a játék időigényes; egy nagyobb hajó megsemmisítése összehangolt támadás mellett is több körig tart; ez lehet előny is, hátrány is (hülyén érezném magam, ha a flotta büszkeségét, a nehézcsatahajómat egyetlen sortűz hopp! eslöpörné), de rá kell szánni az időt, ez egy egész délutános buli lehet még  a szabályok teljes ismerete mellett is
  • a kockamágusok itt is verhetetlenek, ha valaki csak hatost tud dobni, az kikészít minden taktika, manőverezés vagy erőfeszítés nélkül
  • nincs még digitális szabálykönyv, bár a Spartan előbb-utóbb letölthetővé teszi, most mégis miénk a feladat; bár az összes hajó statjai ingyenesen elérhetők és a hivatalos fórumon is pezseg az élet

 

Nos, legyen néhány link a végén, további okulásra:

A játék hivatalos oldala

Magyar fórum sok lelkes kezdővel és egy-két vén űrmedvével

Remek fan-site sok infóval

KerekPerec inspiráló cikkei a témában

 

 

 

 

* Space Battleship Yamato, pótold, mert vizsgakérdés lesz!

A bejegyzés trackback címe:

https://geistwald.blog.hu/api/trackback/id/tr695885369

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KerekPerec 2014.03.30. 20:56:17

Jó, olvasmányos cikk. Úgy érzem van még mit tanulnom irkálás terén.

Köszönöm a linket! :)

Gróf Úr 2014.03.30. 21:24:52

Én köszönöm a te cikkeidet, megerősítettek a döntésben, h komolyabban foglalkozzak a FSAval :-)

Petrow 2014.03.31. 10:15:15

"a kockamágusok itt is verhetetlenek, ha valaki csak hatost tud dobni, az kikészít minden taktika, manőverezés vagy erőfeszítés nélkül"

Ha találtok olyan játékot, amiben D6/10/12/X van, és nem igaz a fenti megállapítás, kérlek, szóljatok :)
A cikk amúgy nagyon tetszik.
süti beállítások módosítása