ezt írja a geek

Nincs megjeleníthető elem

boardgame news

Nincs megjeleníthető elem

tengersam wh40k

Nincs megjeleníthető elem

Foci, erőszak, tabletop!

2014.04.21. 17:09 | Tartótiszt | 3 komment

Címkék: bemutató kickstarter guild ball

Következzen egy régóta tervezett bejegyzés, ami rendhagyó módon NEM malifaux-s témáról szól. A terepasztaltól és a figuráktól azért nem szakadunk el, hiszen a Kickstarteren meghirdetett Guild Ball egy alternatív középkori világba ültetett tabletop focis játék. A GB-re első körben könnyű lehet rámondani, hogy hja... csak egy újabb Blood Bowl-koppintás. Az igazság viszont az, hogy nemcsak a labda más alakú itt, hanem a teljes szisztéma is. Ami a legfontosabb: a GB-ben úgy kapacitálják a sporthoz kötődő játékstílust (lásd még: passzolás), hogy emellett a jó öreg erőszaknak is megmarad a létjogosultsága. 

gb_cover.jpg

Még mielőtt egy rövid ismertetést adnék a rendszerről, mindenképpen érdemes a játék legvonzóbb elemére kitérni. Ez pedig nem más, mint maguk a figurák. Fontos kihangsúlyozni, hogy egy kickstarteres projektről beszélünk, amelyik ha minden jól alakul, idén decemberre kerülhet megjelenési állapotba. Ennek következtében még a figurák nagy része nemhogy gyártásba nem került, de még a 3D-s tervezőasztalon sem járt. Ami viszont megvan, abból szerény véleményem szerint eséllyel ítélhetjük oda napjaink legjobb szortimentjének díját a GB figurafaragóinak. De persze én mondhatok bármit, beszéljenek inkább az eddig publikált képek.

Ami a rendszert illeti: a Guild Ball egy tipikus skirmish, azaz kis létszámú wargame, ahol történetesen van egy labda meg két kapu, de ezt leszámítva tulajdonképpen minden más elemében hozza a hagyományos tabletop játékok stílusjegyeit. A csapatokat a különböző céhek képviselői állítják ki, akik a mesterségükre jellemző fegyverzettel és játékmóddal tűnnek ki a többiek közül. Például a halászok szigonypuskával és jó mozgékonysággal, a mészárosok meg szép nagy bárdokkal és mérhetetlen mennyiségű fájdalom ígéretével vonulnak fel a mérkőzésre.

A csapatok alapból 5+1 játékosból állnak, ahol a +1-et a céh kabalaállata jelenti. A temetkezési vállalkozóknál ugye adja magát a holló (vagy varjú - ornitológiából fel vagyok mentve), a serfőzőknél meg például egy vörös cica sertepertél (pun intended).  

Magát a mérkőzést kétféle módon lehet megnyerni: vagy az győz, aki elsőként eléri a 3 gólt, vagy az, aki egy takarító brigád hatékonyságával szabadul meg az ellenfelektől, egészen addig, hogy nem marad modell a pályán az ellenféltől.

shark.jpg

A fenti alfa állapotú karakterlapon minden megtalálható, amitől a játék az lesz, ami. A karakterisztikák között említést érdemel a TAC, ami tulajdonképpen a támadási potenciált jelenti. A KICK két része közül az első a labdakezelési jártasság szintjét, a másik pedig a maximális rúgótávot adja. Magyarázatra szorul még az INF, ami az Influence rövidítése. Utóbbi kicsit hasonlatos az Infinity parancsaihoz, már amennyiben a bal oldali számokat összeadva kapunk egy adag INF-et, amit körönként kell kiosztanunk a játékosaink között (max. a jobb oldali értékig osztva egy figurára), akik aztán a körben ezt költve tudnak extra akciókat indítani. Ez a kör eleji leosztás egyébként a SAGA parancskockáinak kiosztására is hajaz, ami nem baj, mert ez a rendszer már ott is nagyon jól vizsgázott.

Az INF-be kerülő akciók egyik csoportját az úgynevezett Playek adják, amit ha illúziórombolóan akarunk fogalmazni, akkor nyugodtan hívhatunk "varázslatoknak". A lényeg, hogy ezeket elsütve tudunk különleges effekteket kihozni, erősítő/gyengítő cuccokat pakolni ésatöbbi. WM/H játékosoknak feltűnhet a nagyfokú hasonlóság a PP varázslatainak tördelésével, csak itt Focus/Fury helyett INF-ben fizetünk. Hogy egy további hasonlóságot említsek, ott vannak a Legendary Playek, amelyeket a csapatkapitányok tudnak egyszer a játékban ellőni és az adott körre komoly előnyöket kapni. Ezt nevezik Immoren környékén Featnek.

A karakterlap nagy részét elfoglaló Playbook pedig ismételten erősen koppintás szagú, amit a készítők sem különösebben igyekeztek tagadni. Mondjuk nagyon nem lett volna értelme, mert a szintén Kickstarteren életre hívott, de még mindig a gyártási fázisba ragadt Arena Rex rendszere annyira tökugyanolyan volt, hogy az már-már arcpirító volt. A GB-s srácok ezért gyorsan, de már a KS-kampány indulása után némi reszelést végeztek a mechanizmuson, hogy az ne legyen ennyire nyilvánvalóan nyúlás. Na de miről is van szó: a támadások eredményességének szintjei vannak, ahány szintet elért a támadó, annyi oszlopból (balról jobbra haladva) választhat egy eredményt. A sima számok sebzést, a nyilak eltolást illetve elszakadást jelentenek, a T a labdaelvétel (kispolgári neve: szerelés), a KD meg a földre fektetés jele. Ha * van a négyzetben, akkor pedig ingyen ellőhető a Playek közül bármelyik, amennyinél max. ennyi csillag van.

A körök amúgy én aktiválok, te aktiválsz dinamikus rendszerben zajlanak. És hogy ne szakítsuk meg a hagyományt, itt is lehet egy jeles képviselőt (Malifaux) találni, ahol ez a mechanizmus már bevált. A figurák sima mozgást ingyen tehetnek, minden más különleges cselekedetért (sprint, roham, playek kijátszása stb.) már INF-ből kell költeni. Ezért megeshet, hogy a kör elején rárakunk egy csomó pontot valakire, aki aztán mire sorra kerül, már baromira nem tudja ezt kihasználni, mert nem úgy alakult a játék, ahogy előre terveztük. Ilyenkor a fel nem használt INF-ek mennek a lecsóba. Teccettek volna jobban tervezni. Ugye.

Fontos még kitérni az úgynevezett Momentum pontokra, amelyeket a csapatok a kör közben végrehajtott cselekedetekért kapnak. Ilyen lehet egy pontos passz, egy ellenséges figura likvidálása vagy egy megfelelő eredmény elérése a Playbookból. Utóbbi játékosonként és főleg céhenként nagyon eltérő. Az ütős csapatoknál a sebzést jutalmazzák MP-vel, a trükközőknél meg a labdaelvételt vagy a mozgató effekteket. Az így felhalmozott pontokat már a körben elkölthetjük extra kockákra, rohamot megakasztó ellentámadásra illetve a legfontosabbra, a kapura lövésre. Ehhez ugyanis mindenképpen szükségünk van MP beáldozására, ami többek között megakadályozza azt, hogy a kört kezdő fél egyből vághasson egyet, mielőtt az ellenfélnek bármi ráhatása lenne. A fel nem használt momentum pedig a következő kör kezdeményező dobásához megy, így itt az sem baj, ha nem éljük fel a készletet a kör végéig.

Én egyelőre két próbajátékon vagyok túl a pre-béta szabályokkal. Igaz, hogy a leíráson, szövegezésen és magán a rendszeren is még bőven van mit csiszolni, de már most is látszik, hogy a sok összelopott más helyről merített jó ötletből egy egészen élvezetes játékrendszer kezd testet ölteni. Aztán december környékén kiderül, hogy a reménységből születik-e új csillag. A végleges rendszerben egyébként lesznek tereptárgyak, fejlődés és egyéb nyalánkságok is.

Azoknak, akik nem akarnak várni, végezetül itt van néhány hasznos link az ismerkedés elkezdéséhez:

Guild Ball fórum

Letölthető szabályok, papírfigurák 

GB YouTube csatorna

Guild Ball hivatalos Facebook oldal

Magyar rajongói csoport

A bejegyzés trackback címe:

https://geistwald.blog.hu/api/trackback/id/tr576056546

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Viharmadár, Vihar 2014.04.21. 22:57:34

Nem csak hangzik...az is...!

Sándor Kaba Sarkadi 2014.04.22. 15:26:58

Egyrészt,
a focizás lenne az utolsó dolog, amit egy középkori környezetbe csöppenve elkövetnék.

Másrészt,
nagyon tetszik a grafikák stílusa, és mivel ingyenesen letölthető, kinyomtatható és kipróbálható, adok neki egy esélyt.

Harmadrészt,
a cikk tényleg nagyon figyelemfelkeltő, de először én is BB-re gyanakodtam. Köszi az összefoglalást!
süti beállítások módosítása