Mivel ma muszáj mozdulatlannak maradnom a meredek mulatság miatt, amit a tükörjégen való autózás kínál lezárnám közszeretetnek örvendő sorozatomat a cryx egységeinek bemutatásával; így hát a cryx lesz blogunkon az első közel teljesen, bár jól-rosszul bemutatott frakció. Hiába, élőholtak előnyben, ők legalább a két biztos dolog közül az egyiken már túl vannak, bár meggyőződésem, hogy az adózást kishazánkban ők sem kerülhetnék el a jelenlegi viszonyok között; de félre, úriember nem politizál. Tehát górcső alá kerülnek a seregek gerincét alkotó elemek, az egységek; kiemelten igaz ez a gerinc-téma szeretett frakciónk tükrében, aki nagyon könnyen tud 30+ figurát a pályára állítani, mennyiséggel harcolva a minőség ellenében.
A cryx egységek általában olcsók és másodjára is könnyen halnak, ugyanakkor egy-egy különleges képességük és nagy tömegük ellensúlyozza erős hajlamukat az öltözőbe-vonulásra, ráadásul többnyire nem ismerik a félelmet, vagyis pont mérsékelt érdeklődéssel és változatlan harci kedvvel figyelik, ahogy társaik lassan - illetve inkább gyorsan - de biztosan elhullanak mellőlük. Némi gyakorlat feltétlen szükséges a harminc feletti létszámú seregek manőverezéséhez, különben könnyen azon kapjuk magunkat, hogy saját figuráinktól nem tudunk mozdulni, pozícióba kerülni avagy éppen csak lélegezni; ellenben ha elsajátítottuk a rengeteg figura helyes pakolgatási sorrendjét már csak a tramplétól, lovasrohamtól, AoE robbanásoktól kell rettegnünk. Csak. Általánosságban tehát a cryx egységek gyorsak, magas a védelmi karakterisztikájuk és nevetségesen alacsony a páncélértékük; lássuk hát eme tételeket kifejtve!
Satyxis Raiderek
Abszolút bináris egység, ha jól használjuk őket remekelnek és ragyognak, ha rosszul, akkor igen hamar búcsút vehetünk tőlük és sirathatjuk reájuk költött pontjainkat. Erősségük sebességükben és DEFükben rejlik, hátrányuk, hogy ARMjuk alacsony; egy lecsúszott robbanás is lemészárolja őket. A sereg túlnyomó többségével ellentétben még élnek, ezért pozícionálásuk nagy figyelmet igényel, hiszen könnyen megijedhetnek akár saját társaiktól is és érzékenyek az előbb-utóbb óhatatlanul bekövetkező veszteségekre. Remek közelharci egységek, két támadó fegyverrel; a szarv kritikus találat esetén ledönti a kis modelleket, az ostor pedig reaches és ha 'jacket sebzünk vele a 'caster is sebződik egyet. Figyelem, ha sebzünk és nem ha ütünk! Ennek elősegítésére egyesíteni tudják erőfeszítésüket a közelharcban és így alkalmasak a magas DEFű solok levadászására illetve a nem túl magas ARMú nehezebb célpontok karcolgatására. Könnyűgyalogság ellen kiválóak (két támadás, egy közeli, egy reach), a rohamtávjuk extrém és némi segedelemmel halálra szadizhatják (igazából inkább csak jó sou-chef módjára előkészíthetik eme nemes célra) a 'castert a 'jackjén keresztül. Ezenkívül csinos, bűrrucis csajok nagy dudákkal és szarvakkal, ami a hegyről frissiben lejött kecskepásztorok álma, mivel végtére is nők, de a már megszokott szarvakról sem kell lemondani! Sok gyakorlással remekül használható bagázs, területfoglalós scenáriók nélkülözhetetlen egysége de kezdők ívben kerüljék. Egységük kiegészítője a Sea Witch nem hoz alapvető felfordulást az életükbe, értő irányítása alatt ugyanazt művelik, mint egyébként csak épp jobban, minő meglepetés. Amivel jobbá teszi az életüket az némi közelharci védelem az akciójuk rovására (esetelg, néha, területvédelemnél jól is jöhet) és a visszatámadás képessége, ha valaki nem találná el őket, ami igen valószínű, mivel alapesetben is extrém a DEFük. Amit még a boszorkától tanulhatnak: terepjárás és rejtőzés, berzerkerkedés vagy épp a 'jacken át a 'casterre irányuló sebzés helyett fókusz-elvétel a következő körben. Az egységkiegészítő minifeatje igen aranyos: plusz egy kocka sebzés közelharci támadásokra egy körig; ennek előnyeit nem ecsetelném, csupán kiemelném, nem autoboost, hanem additional kockáról beszélünk. Skarreval remek szinergiákat képesek felmutatni (Dark Guidance: biztos találat és esélyes kritikus, Feedback: még egy seb a 'jacken keresztül a 'casterbe) és legfőbb hátrányukat, a kevés sebzést is jól kompenzálja featjével. Személy szerint szeretem őket, bár ismételném: ne ők legyenek az alapdoboz után az első vétel.
Mechanitrallok
...avagy ágyútöltelékek. Gőzgépesített holttetemek, olcsók, sokat lehet belőlük hozni (30 darab nem kerül 200 pontba) és közelharcban meglepő módon megállják a helyüket. Vagy két gyengébbet ütnek vagy egy erőset, így alkalmasak a könnyű- valamint a nehézgyalogság ellen, de a 'jackeknek is van aggódnivalójuk, ha rohamtávban találják magukat. Ütéseik nem túl pontosak, némi rásegítés nem árt nekik. Sebességük jó, DEFjük, ARMjuk keserű kacajra fakasztana bárkit, de létszámukkal kompenzálják ezt a hátrányt. Egyik kiegészítőjük a Brute Thrall egy igazi nehézfiú: kettőt üt, nagyot vagy egyet, hatalmasat, ráadásul akit megüt, azt lefogja, jelentősen növelve ezzel a többiek találati esélyét és sebzését, mivel az így lefogott ellenre kombinálják a közelharci támadásukat. Ha screening unitot keresünk vagy Skarre mellé alapanyagot a fókuszgyárba helyben vagyunk, illetve akkor is, ha csak olcsó, jól közelharcoló hullákra van szükségünk.
Revenant Crew
...avagy mi lesz a matrózból, ha sárkányokkal szövetkezik. A Karib tenger kalózaiból ismert csontváz-kalózok ők; haláluk után visszatérnek a pályára, amíg a fedélzetmesterük a játékban van (remove from play esetében nem!) és ez idegesítőbb tud lenni, mint a Trollok tough dobása. Rendelkeznek tengerészkarddal és pisztollyal, mindkettőt inkább lelkesen, mint eredményesen forgatják, de ha közelharcban betalálnak "életük" árán elég nagyot tudnak ütni illetve pisztolyuk kritikus találat esetén mindenképpen sebez egy pontnyit. Az egység hasznosításának a kulcsa a fedélzetmester helyes alkalmazása, ami megegyezik Michelle Wildéval: dugni kell, minden lehetséges módon. Nagy barátjuk Cpt. Rengrave, aki új fedélzetmestert nevezhet ki az elhullott helyére, de ez a kinevezés előtt meghaltakon nem segít. Csakúgy nem alkalmasak alapanyagnak Skarre fókuszgyárába, mivel a feláldozásuk végleges és nem térnek vissza utána. Igazából elég hit-or-miss bagázs, némi támogatással tudnak kellemetlenkedni és halálba szekálhatja a visszatérésük a felkészületlen ellenfelet, de egy felkészült/szerencsés ellenfél ellen elég drága és nem feltétlenül megtérülő befektetés a beválogatásuk. Azért hangulatosak és erősítik a cryxben amúgy tök felesleges kalóz-témát.
Soulhunterek
A cryx nehézlovassága, ami a megfelelő támogatás esetén (Darragh papa) igazából könnyű, de nem veszíti el legjobb tulajdonságát, a nehézlovassági rohamot, ami, ugye egy kis trample; cserébe megkapja a könnyűlovasság legjobb tápjait, a támadás utáni mozgást és a free strike immunitást. Hát, igen, mitagadás, durva. Önmagukban sem rossz egység, gyorsak, mint a szél, van reaches fegyverük, amit eltérően a gyíkabb lovasoktól nem csak rohamban használnak és lelkeket gyűjtenek, amikkel később boostolnak, ezenkívül van másodlagos fegyverük is, amivel ha ölnek a lélek mellé még gyógyulnak is. Itt szeretném kiemelni, hogy minden egység, ami boostolni tud valahogy, az ultratáp kategóriás és potenciális 'caster-killer. Rendelkeznek lóval is, vagyis ha nem rohamoznak éppen képesek háromszor támadni egy körben és nagy méretüket tekintve jól helyezhetők; ez elég pusztító, ami a gyalogságot illeti. Páncélzatuk inkább könnyűlovassági, de életpontjaik és öngyógyításuk kompenzálják relatív sebezhetőségüket. Általában minden lovasságról elmondható, hogy rohamnál bárkinek fejfájást okoznak és nagyon szeretik a gyalogosok nagy csoportosulását. Remek egység, a szerző szívből jövő ajánlásával, mindig meghálálják a játéklehetőséget.
Bane Thrallok
Goreshade kedvencei, az osonó végzet, a "mennyit-is-sebeztél-pontosan-annyit-nem-is-lehet!?" kérdések generálói, a banek 1.0 -ás változatai. Kissé lassúak a sereg többi részéhez képest, de ezért kárpótlást nyerünk az alábbi tulajdonságok bármelyikétől: stealth, weapon master, dark shroud, magas ARM. Tehát osonnak, nagyot ütnek és csökkentik az ellenfél páncélzatát. Hej, ha még reachetek is lenne! Sóhajtott fel valaki és így születtek a Bane Knightok, de róluk később. Jó barátjuk Tartarus, a Bane solo, aki minden tápot megad nekik. Elég jó egységek, a stealth természetesen nem mindenható, de növeli élettartamukat; igazából sokkal jobbak lennének, ha nem lenne olcsóbban jobb alternatíva az ultratáp unokatesók szeméyében; így azonban pGoreshade featkörének köszönhetően látjuk csak pályán őket. Azért ha nem akarsz vérpistikének tűnni vagy csak különbözni szeretnél, de az emóhoz öreg vagy rakd nyugodtan pályára őket, nem fogsz csalódni. Csak tudd, hogy éppen több pontért hozod a rosszabb verziót.
Bile Thrallok
Ide minden emberi logika szerint a Bane Knightok ismertetője jönne, de szeretném a legjobb falatot a végére hagyni és még húzni az idegeiteket, elvégre cryx játékos volnék, vagy mifene. Szóval a Bileok. Ők a "lövészeink", így, idézőjelben, mert napos időben, hátszéllel és két méterről sem találnák el a csűr nagyobbik oldalát, de nem ezért szeretjük őket. Hanem azért, mert az ellenfél zsigerből gyűlöli a bagázst és időt, energiát nem kímélve tör az elpusztításukra, amivel értékes pozíciót és lehetőséget nyer seregünk többi figurája. Általánosságban elmondhatjuk, hogy ha semmit, de abszolúte semmit nem tudunk támadni velük akkor is behozzák az árukat, mert mire elfogynak addigra taktikai előnyökre tehetünk szert, ha ügyesek vagyunk, márpedig miért ne lennénk? A nagy közutálat oka a Purge nevű képességükben rejlik: egy hat incses körzetben elárasztják a front arcjukat a belük savas tartalmával, ami nem csak rém gusztustalan és öngyilkos dolog, de támadó dobás nélkül sebzik az ott tartózkodókat és a túlélők életét még a maró sav esetleg körökön átívelő sebzése is keseríti. Helyes pozícionálásuk némi gyakorlatot igényel, de ha ezen túlvagyunk egy remek kis eszközt forgathatunk Toruk nagyobb dicsőségére és ellenfeleink terrorizálására. A figurák olyan ocsmányak, hogy az már szép, de olcsók és több szempontból is kihagyhatatlanok seregünkből.
Bane Knightok
Mivel nem vagyok buddhista a legjobbat a végére hagyom; ez az igazi optimizmus, feltételezni, hogy valaki idáig eljut az olvasásban. De a kitartók elnyerik méltó büntetésüket, mert megismerkedhetnek az über alles egységgel, a közelharci szörnyek alfájával és ómegájával, a legjobb, legszebb, leghasznosabb és az ellenoldalon a legöbb könnyet fakasztó igazi cryxi tápgépekkel a Bane Knightokkal! Hogy mire ez a lelkesedés? Nézzük csak: reaches weapon masterek, akik átmennek terepen és házfalon, az ellenfél körében is támadnak ráadásul páncélzatuk jobb, mint a Bane Thralloké és tarárá: olcsóbbak náluk. Hát, itt valamit nagyon benéztek a PPs fiúk. A kifejtendők közül megemlíteném a shadow shift képességet: ha az ellenfél eltalál egy halállovagot, akkor bármelyik halállovag az egységből mozoghat 3 incset és támadhat egyet; ezen mozgás közben immúnis a free strikera és átmehet bármilyen terepen, de az egység egységességére (aka unit coherency) ügyelnie kell, mert nem szakíthatja meg azt, vagyis, ha ő maga kívül esett rajta a mozgása végén bele kell kerülnie, vagy nem mozog, ha belül van nem törheti meg; ugyanakkor nem kötelező úgy mozognia, hogy helyreállítsa azt. Ezt most olvasd el még néhányszor, lassan, ajkaidat mozgatva, mint mikor senki nem lát és nem kell megjátszanod, hogy érted is, amit olvasol. Megvan? Szóval erre ügyelni kell, vagy az ultratáp egységből félisteneket csinálunk, amit nem illik célként bevallani. De még ezzel a "korlátozással" is egy remek közelharci egységről beszélünk, akit akár befuttathatunk az ellen szájába, hiszen minden támadása a vérébe fog kerülni és élelmes cryx játékos általában azt a modellt támadja az ellenféltől, amelyik még nem ütött, lehetőleg úgy, hogy közben elmozogjon valaki elől, aki szintén még nem ütött. Teljesen bonyolultnak hangzik, de némi gyakorlással elsajátítható. Ha már mesteri szinten kezeljük imádott halállovagjainkat rendkívül megnehezíthetjük az ellenfél életét; ráadásul ezek a fiúk kivétel nélkül minden 'caster mellé jól jönnek és alapvetően komoly támogatás nélkül is megállják a helyüket. Igazi must-have-must-field. Elfogult lennék? Ha rontottak már rád ilyenek értő irányítás alatt, tudhatod, hogy nem.
Diszklémer: Továbbra is felhívnám mindenki szíves figyelmét, hogy csak az általam játszott babákról számolok be; a többiekről kipróbálásuk után esetleg külön leírás születik.
Hát végére értünk, Kedves Olvasó, egy hosszú közös útnak, melynek során seregszemlét tartottunk Lord Toruk szolgái felett; remélem szívesen tartottál velem és esetleg, ha legközelebb sétálni indulok újra elkísérsz. Ne feledd, bármelyik sarkon túl csoda várhat, vagy éppen Skarre a nagykéssel...