ezt írja a geek

Nincs megjeleníthető elem

boardgame news

Nincs megjeleníthető elem

tengersam wh40k

Nincs megjeleníthető elem

fityfiritty kezdőknek: mert kell egy csapat

2009.12.12. 18:03 | Gróf Úr | 4 komment

Címkék: taktika wargaming infinity

Elértük a hierarchikus rendszerek azon állapotát, amikor mindenki addig-addig tölt be újabb pozíciót, amíg túllépi saját alkalmassági maximumát és végre olyan helyre kerül, ahol már több kárt csinál, mint hasznot. Szerencsére itt hierarchiáról szó sincs, de azért fokozottan kérnék mindenkit, hogy nagyjából úgy kezelje ezt a bejegyzést, mintha Ágoston hányta volna ki betűtésztából; ez csak egy szempontból megfigyelt és leírt végtelen változós rendszer gyenge megközelítése. Szerencsére az Infinity sokkal sokrétűbb annál, hogy minden, amit itt leírok, megkérdőjelezhetetlenül igaz legyen.
 
Elérkeztünk hát az ív zárókövéhez; már tudjuk, melyik fegyverről mit gondoljunk, melyik skill és felszerelés mire jó és lehetnek már saját seregépítési elképzeléseink is; az ideális olvasó már túl van az első néhány játékán, betéve tudja a szabálykönyvet és tiszta tekintetét rendületlenül a Jövő Csatározásaira függeszti. Neki ajánlom figyelmébe az alábbiakat.
 
Minarik Ede óta tudjuk, hogy kell egy csapat; nincs ezzel másként az Infinity sem: ahhoz, hogy seregünk legyen és ne csak szerte kóringyáló babáink érdemes felvázolni magunkban egy koherens rendszert, amiben egymást kiegészítve dolgoznak az elemek, hogy a részek összegénél nagyobb végeredményt adjanak. Eme cél eléréséhez én a szereposztós modellt szoktam alkalmazni: megfogalmazok szerep-követelményeket és megkeresem azokat a figura-felszerelés kombinációkat, amelyek a lehető legoptimálisabban elégítik ki a prerekvizítumokat, tekintetbe véve a pont és SWC költség-vonzatokat.
 
Első és egyetlen kötelező szereplőnk a Hadnagy; nélküle nincs sereg, hozni kötelező, életben maradása erősen javallott és főszerepén kívül mellékszerepeket is eljátszhat. Alapvetően háromféle válogatási metódus szerint szoktam hangyát sorozni:
Az "Előre!" hadnagy egyetlen szerepe, hogy legyen. Semmi mást nem csinál, mint Deploykor megbúvik hátul és utána Aktívan Kerüli A Bajt. Csak akkor aktiválódik, ha megközelítené valaki, akkor is az elrejtőzés a fő cél; az ellentámadást vállalja más, annak minden kockázatával együtt. Parancsát előzékenyen betolja a közösbe, hadnagyi parancsát megtartja magának; effektíve semmi mást nem csinál, csak túlél. Az "Előre!" hadnagy a sereglistánk alap-katonája; könnyűgyalogos hadnagyi opcióval, Tecsós megközelítésben, vagyis minél olcsóbb, annál jobb; pontértéke tipikusan 9-13, SWC értéke lehetőleg 0.
Másik hadnagyunk az "Utánam!" típust képviseli, maga is kiváló harcos, speciális fegyverzettel, felszerelésekkel és képességekkel; túlélését nem a rejtőzésből, hanem saját potenciáljánál magabiztos kihasználásából meríti, parancsát és hadnagyi parancsát aktívan használja és az Ellenség Pörölye. Az "Utánam!" hadnagy minimum középnehéz-, de inkább nehézgyalogos, vagy ha lehetőségünk adja, hát TAG. ARM és BTS értéke az egekben, legalább két sebet mosolyogva tűr és drága, de semmi pontot és SWCt ne sajnáljunk tőle, mert remélhetőleg megszolgálja.
Harmadik hangya-lehetőségünk a "Meglepetés!". Furcsa nevét funkciójából kapja, mert túlélési esélyeit rejtőzködésből meríti; kiválasztjuk a lehető legkevésbé optimális hadnagy-opciót sereglistánkból (tipikusan: semmit nem tudó bunyi, de 2 SWCbe kerül, hogy hangya legyen) és arra játszunk, hogy az ellenfél mást valószínűsít hadnagyként és másra fogja koncentrálni az erőit. Ez a lehetőség tapasztalt ellenfél ellen működik ideálisan, aki ismeri a seregünket és megpróbálja kilogikázni a hadnagyunkat.
Bármilyen szempont alapján válasszunk is hadnagyot, értő tekintetüket vessük WIP értékére, mivel ezen múlik, hogy elszenvedői vagy irányítói leszünk-e a csata kezdetének.
 
Közkedvelt szereplő az Orvos; előnyeit egy példával ecsetelném: Quirin dokija háromszor hozott vissza az életbe egy rohadék Witch Soldiert, ami egyrészt nekem frusztráló, másrészt számára hasznos, mivel az összefércelt figura mosolyogva teszi a dolgát, mintha csak új lenne. Orvosunk vagy a frontvonalban tevékenykedik, egy Nagy Piros Egyessel a homlokán, vagy a megfelelő 3 pontos REM segítségével az alapvonalról távgyógyít, Gyurcsók Józsefet megszégyenítő hatékonysággal. Alfaja még a ParaMedic, aki kevésbé hatékony, így sokkal kockázatosabb, bár olcsóbb befektetés; egy meccsen T.Ly. Dávid parája több saját figurát vágott haza, mint az ellenség. Ezért javasolnám, hogy ha már seregeink egészségügyi komfortjának fokozása a cél, akkor inkább Doctort válasszunk erre a célra, mint az olcsóbb ParaMedicet; bár természetesen ha ló nincs, a PM is jó. Az orvos igen hasznos választás, például egy HI+Doc remek támadó éket tud alkotni; a HI mészárol, a doki meg foltozza, ha kell és fedezi a hátát. Értelemszerűen jelöltjeink mind rendelkezzenek a ParaMedic vagy Doctor képességekkel.
 
Az orvoshoz leginkább hasonló szereplő a Mérnök; ő hegesztgeti TAGeinket, olvasztja ki "odafagyott" katonáinkat, rendbe rakja a leE/Mezett felszerelést és szabadidejében aknamentesítést is vállal. Hi-tech seregekben fontosabb, low-techekben kevésbé; tény, hogy hiányát nagyon meg tudjuk érezni bizonyos szituációkban. Engineer végzettség és 3 év szakmai gyakorlat követelmény az állás betöltéséhez!
 
 
 
Seregünk sarokköve lehet a Forward Observer: remekül koordinálja a "tüzérséget", esetleg vakítja az ellent és nem utolsósorban még alkalmazza egyéb tudását is, például aknát és/vagy Repeatert telepít. Természetesen akkor remekel igazán, ha van kinek célpontot megjelölnie, ezért érdemes seregünkbe Guided Missile Launchereket vagy Grenade Launchereket hozni; mindent és bármit, ami Spekulatív Tüzelésre képes. Mivel egy megfigyelés nem megfigyelés, érdemes párosával hozni őket, ugyanis az ellen szájában fognak bohóckodni, így ólommágnesek. Agresszíven használva hatalmas előnyt kovácsolhatunk képességeikből, míg alkalmas célpont híján elaknásíthatjuk vagy épp repeaterekkel boríthatjuk a környéket.
 
Általános szerepkör a LRFS-é, akinek neve önmagáért beszél, mivel ő a Long Range Fire Support. Szerepe tipikusan kettős: mivel távhatékony fegyverrel rendelkezik (HMG, SR) nem nagyon kell nyomulnia, így őrzi a felállási zónában várakozó Fontos Embereket, miközben levadász bárkit, aki fegyvere elé téved vagy célpont hiányában előzékenyen lemond az orderéről a jobb pozíciókban lévők javára. Értékes felszerelése az MSV és az X Visor, jó tulajdonság neki a Total Reaction, meglepetések ellen a 360 Visor. Ha az utóbbi kettővel nem rendelkezik, akkor érdemes párosával hozni a szárnyakon.
 
A legkevésbé megbecsült szerep az Őrizőé; ő a tipikus Városi Őr, akiből egy tucatot is lemészárol a Hős, és aki mindig hátul kullog a stáblistán, de nélküle borulhat az előadás. Szerepe a felállási zónában lustálkodó Fontos Emberek mélységében tagolt védelme mellett a lemondás; orderét mások és másra használják. Ideális felszerelés számára a sablonos fegyver, mivel így nem kell általában csekély képességeit próbára tenni olyan specialisták ellen, mint a T/O C beszivárgók.
 
Sokkal izgalmasabb szerepkör az Előretoltaké vagy Elveszett Gyermekeké; az Elveszett Gyermek szerepe általában a könnyűfelderítőknek jutott a középkori- koraújkori csatákban: vagy visszatértek, és jelentették az ellenséges csatarendet, vagy a fegyverropogásból értesült a vezérkar arról, hol kell koncentrált ellenállásra számítaniuk. Szerencsére a modern hadviselés kellőképpen felvértezte őket a szerep túléléséhez szükséges, bár gyakran nem elégséges minimummal az álcázó berendezések képében. Remek előretolt támadóéket alkothatnak, lehetnek csapórugók a csapdákban vagy vésztartalékok egy áttörés esetére; a megfelelő felszereléssel (SR, HMG, aknák, repeaterek) gátolhatják az ellen előretörését vagy akár hátba is támadhatják a túlzott magabiztossággal nyomulót. Kevert szerepben (hekker, doki) is megállják a helyüket, mivel közelebb férhetnek az akcióhoz társaiknál és a rejtőzés erősen megnöveli élettartamukat.
 
Hálás szerep a Bajkeverőké; ők azok, akikkel átkaroljuk az ellent, felgöngyölítjük a szárnyakat, levadásszuk a kulcsembereket. Kiváló tulajdonság számukra az Impersonation (már ha van szerencsénk Allahot (ezerszeráldassékneve!) vagy a Combined Armyt szolgálni), de ennek hiányában megteszi az Aerial Deployment is. Mivel szokatlan szögből érkezhetnek a csatába könnyen kapják fedezék nélkül az ellenfeleket és a távolság nagy részét biztonságban teszik meg. Azért a szokásos figyelmeztetéseket (D-Day, Market Garden) ne feledjük! Felszerelésük lehet fapados, mivel általában nem kell hosszú távolságra lődözniük; esetükben a magas Burst többet ér, mint a 32/+3 -as lőtáv; ha sikeresen beszivárogtunk a vitális területekre jó barátjuk a sablonos fegyver a rémülten összebújt ellent egy parancsból aprítani. Érdekes kevert szerepkör az ejtőernyős hekkeré, aki ugye nem szorul repeaterre, hogy DoS támadást intézzen a HI vagy TAG bemeneti interfésze ellen. Talán meglepő, de a Bajkeverők közé számolnám a gyors mozgású Impetious egységeket is (főleg és elsősorban motoron), mivel hátba kerülésre, támadó éknek ideálisak.
 
Seregünk ékköve a Rohamozó, aki tipikusan HI vagy TAG; remek felszereléssel, extra tulajdonságokkal és kiváló fegyverekkel bőségesen ellátva vezeti a támadást. Feladata egyszerű: mindent kinyírni, ami mozog vagy területet kontrollál és ezzel hozzásegíteni a többieket a biztonságos előrenyomuláshoz. Sok AROt fog kapni, így ARMja és sebei száma nem közömbös; érdemes élettartamát dokival vagy mérnökkel növelni, aki kísérheti fedezékben közvetlenül vagy REM segítségével.
 
 
 
Taktikánk bástyája a Nehézfegyverzetű Gyalogos, aki nem feltétlenül HI, csupán tank(TAG, HI)elhárításra specializált fegyverzetet hordoz (DEP, Missile Launcher, Panzerfaust, Autocannon etc.). Amint feltűnik a megfelelő célpont a színen kiiktatja és győzelmi táncot lejt. Ahogy távolodunk az alapdoboztól és közeledünk a Teljeskörű Játékhoz egyre inkább szükségét érezzük egy pár ilyennek.
 
 
Elektronikai szakértőnk a Hekker; Ariadna kivételével szinte kötelező hozni, mivel mind védelmi, mind támadó potenciálja ott fejti ki hatását, ahol egyébként csak sok pontért és sok SWCért állnánk helyt; remekül bénítja a TAGeket és HIket, miközben védi a mieinket; kiválóan zavarja össze a Combat Jumpot és scenario esetén ládákat, ajtókat nyit nekünk vagy zár rá az ellenségre. Egy modern hadsereg sincs meg nélkülük, de elsődleges érdekünk, hogy az ellenfelünket elszoktassuk a használatuktól némi célzott irtás keretében.
 
Ezek lennének a főbb szerepkörök a teljesség igénye nélkül és most lássunk néhány csapatépítési elméletet.
 
A legnépszerűbbel kezdeném, legyen a neve Rambó és a Cheerleaderek. Ez nem egy Kovi film címe, hanem egy (kezdők ellen megbízhatóan, előrehaladva egyre kevésbé) működő felállás, ami arról kapta a nevét, hogy egy kemény fiút (HI, TAG) a sereg többi résztvevője rovására, azok parancsaiból futtatunk. Minél keményebb a Rambónk, annál sikeresebbek vagyunk és annál kevesebb pont jut a cheerleaderekre (nevük abból származik, hogy semmit nem tesznek a csata kimeneteléért, csak drukkolnak hátul és a parancsaikat átadják a Rambónak), de ez nem baj, mivel semmi szerepük a parancsátadáson kívül (ezért nevezik még őket order monkeynak is). A tipikus R&Ch sereg úgy készül, hogy előre elhatározzuk: minden Rambóra 9 cheerleadert hozunk (egy Combat Group ugye 10 tagú maximálisan) és ennek megfelelően kiválasztjuk a legkeményebb figuránkat, majd a maradék pontból szerződtetjük a háttérkórust. A sereg akkor működik, ha aktívan szinte csak és kizárólag a Rambónkkal cselekszünk, mindenki más hátul lapul; ha Rambónk egy tipikus HI (MOV: 4-2) négy parancsból az ellenséges felállási zónában van és a maradék hétből (feltéve, hogy ő a hangya; hatból, ha nem) felszámol minden ellenállást.
Előnye: nem kell túl sokat gondolkodni; meglepetésből, kezdők és Nehézfegyverzetű Gyalogsággal nem rendelkezők ellen ultraszivatós.
Hátránya: ha Rambónk leesik letolt gatyával, bokafogásban keressük a szappant a sitt zuhanyzójában; ha a cheerleaderekre ráesnek a Bajkeverők, dettó.
 
A R&Ch ellentéte a FullSpec sereg; minden figuránk remekel valamiben, sok a HI, TAG; általában kevesebb babát mozgatunk, de azok odab.sznak.
Előnye: bármelyik babánk előtt nyílik meg az út, az bizton kihasználja; AROból is kemények vagyunk.
Hátránya: minden veszteség fáj és kevés a parancsunk.
 
Értelemszerűen a kettő keveréke a Kiegyensúlyozott sereg; van benne elegendő specialista egy jó bulihoz, de vannak mellettük mellékszereplők is, akik őrzik a felállási zónát és a benne fetrengő Fontos Embereket és szívesen átadják a parancsukat a jó pozícióban lévő speckósoknak.
 
A csapatépítés mellett még fontos tényező a csapatszervezés: a Combat Groupok száma, összetétele, Irregulárok szerepe, elhelyezése a CGokon belül. Értelemszerűen CGról csak akkor beszélünk, ha seregünket 10+ figura alkotja, de ebben az esetben nem kötelező a maximális 10et egy CGba zsúfolni. Ha például 14 figuránk van érdemes lehet két hét fős CGt futtatni, tekintettel arra, hogy CGk nem adnak át parancsot egymásnak, tehát jobban járunk 7+7(+1 hadnagyi) paranccsal, mint 10(+1)+4-el. Az irreguláris egységek nem adnak parancsot a parancstartalékba (de vehetnek onnan), így érdemes csak specializált feladatra alkalmazni őket, számukat a szükséges és elégséges minimumra szorítva és megosztani őket egyenletesen a CGk között; az előbbi 14 figurás példánál maradva 10R+4IR esetében célszerűbb felosztásnak tűnik az (5R+2IR)+((5R+2IR)+1), mint a (4IR)+((10R)+1).
 
Hát ennyit egyelőre az osztott észről; esetleges kérdéseidre itt vagy a vonatkozó fórumon igyekszem legjobb tudásom szerint megfelelni.

A bejegyzés trackback címe:

https://geistwald.blog.hu/api/trackback/id/tr181592843

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tengerSAM (törölt) · http://tengersam.blog.hu 2009.12.12. 22:51:12

Ismét egy jó cikk, és felettébb örvendezek vala, hogy én is pont ezekre a következtetésekre jutottam pár nappal korábban. 10 pont, gratula!

Atis52 2009.12.13. 07:29:17

10 pont megint :)
'Mivel szokatlan szögből érkezhetnek a csatába könnyen kapják fedezék nélkül az ellenfeleket és a távolság nagy részét biztonságban teszik meg.'

...az ejtőernyős doki/mérnök/hacker még pluszban übertáp tud lenni...

Fattyú 2010.01.01. 21:35:32

A hadnagy bejegyzéshez azért tehettél volna egy hadnagyi rendfokozati jelzést... ;)

Gróf Úr 2010.01.02. 11:05:19

@Fattyú: a gyász-szalag jobb poén volt sztem :-)
süti beállítások módosítása