ezt írja a geek

Nincs megjeleníthető elem

boardgame news

Nincs megjeleníthető elem

tengersam wh40k

Nincs megjeleníthető elem

FSA: Ütközőpályán

2014.04.08. 16:00 | Gróf Úr | Szólj hozzá!

Címkék: szánalom battle report wargaming firestorm armada spartan games

firestorm-select.jpg

Sikeresen megejtettük az első összecsapást a Firestorm Armada 2.0-ás szabályrendszerével és szabályrendszerében, mivel kezdőként mindketten megküzdöttünk egymáson kívül a helyes játékkal is. Heterodyne Admirális Soryliai Flottája ütközött meg az általam irányított Hawker járőr-különítménnyel. Nem emlékszem minden mozzanat összes részletére pontosan, néha kevereghetnek az időrendek, de a csata nagyjából az alábbiak szerint zajlott:

Flottafelvonulás

Részemről nem engedélyeztem magamnak a nukleáris fegyverek bevetését egy hadgyakorlaton, így a flottám a következőképpen alakult:

Hawker Patrol Fleet 550 points

Tier 1 (200pts)

  • Battleship (200pts)
    • Excelsior (200pts)

      Weapon Shielding

      +1 HP (10pts), Cyberwarfare Weapons (20pts)

Tier 2 (210pts)

  • Cruiser Squadron (210pts)
    • Resolute Squadron (210pts)
      • 3x Resolute (210pts)

        Protected Systems

        3x Weapon Shielding (30pts)

Tier 3 (140pts)

  • Frigate Squadron (140pts)
    • Endeavour Squadron (140pts)

      4x Endeavour (140pts) (Difficult Target, Scout)

Heterodyne csapata pedig valahogy így nézett ki:

Sorylian Patrol Fleet (Primary Fleet) 550 points

Tier 1 (225pts)

  • Battleship (225pts)

    • Falx (225pts)

      Experienced Engineers

      +1 Shield (15pts), +1" Mv (5pts), Reinforced (Starboard/Port) MAR (10pts), Starboard/Port Scatter Weapons gain Split Fire MAR (5pts), Weapon Shielding MAR (15pts)

Tier 2 (225pts)

  • Cruiser Squadron (225pts)

    • Falcata (225pts)
      • 3x Falcata (225pts)

        3x +1 Shield (30pts), 3x Experienced Engineers (15pts)

Tier 3 (100pts)

  • Frigate Squadron (100pts)

    • Reaper Squadron (100pts)

      5x Reaper (100pts) (Difficult Target)        

Terep

Terepnek kósza 5-4-3"es sablonokat használtunk, volt egy 5" átmérőjű Planetoidunk középen, galaktikus keletre tőle egy elnyúló aszteroida-mező, galaktikus nyugatra egy gázfelhő és a deployok előtt is két-két gázfelhő, szép szimmetrikusan elrendezve. Ideális hadgyakorlati terep két kezdő admirálisnak.

Deploy

2014-04-03 20.58.47.jpgA felhelyezést Heterodyne kezdte, felkerült a csatahajója GK középtájra, cirkálói GNY középtájra, én a csatahajómat a cirkálóival szemben helyeztem el, a cirkálóimat a csatahajójával szemben és a fregattjaimat középre tettem; az volt a tervem, hogy a fregattok majd jól lekötik egymást (a Difficult Target MAR miatt Tier3 vadászatra a Tier3 az ideális), míg minden mással megpróbálom elroppantani a cirkálók gerincét; nem a megsemmisítés a cél, csupán annyi sebet szépen egyenletesen kiszórni rájuk, hogy ne legyenek tényezők; addig is a csatahajómat csalinak használva minél több tüzet elszívni az erőim elől, mivel a csatahajó jól bírja a gyűrődést. Majd ha a cirkálói kikerülnek a képből (nagyjából második-harmadik koncentrált rácsapás) a csatahajója ellen fordulni minden erőmmel. A terv természetesen nem élte túl még a felrakási fázist sem, ugyanis ellenfelem tartalékba helyezte a fregattjait; ez egy HR² manőver (high-risk/high-reward), mivel amíg be nem jönnek aktivációs előnyhöz és tűzfölényhez juttat, cserébe a neki tetsző helyen, ha nem is időben vetheti be a csapatot. Így lélekben átirányítottam a fregattokat is cirkáló-elhárításra és nekikezdtünk az első körnek.

Első kör

nebula1.jpgSikeresen nyertem a kezdeményezést és a csatahajóval beálltam egy gázfelhőbe. Ha esetleg majd elrontom a Command Checket akkor sincs baj, mivel nem szándékoztam linkelni a fegyvereimet; az volt a cél, hogy két külön cirkálót bántok a Fore és a Turret fegyver-rendszeremmel, a harmadiknak pedig előbb meg kibertámadom a védelmi rendszereit, hátha kiiktatom a rakéta-elhárítását és utána megtorpedózom. A taktika fényesen bevált, a két külön-külön támadott cirkáló összesen ha egy sebet kapott, de a lebénított védelmű kritikus találatot nyelt be a torpedóktól amivel még a pajzsát is kilőttem. Jöttek az ellenséges cirkálók, de lőtáv híján még nem tesztelték le a csatahajóm védelmi képességeit, csak némi torpedó-tüzet irányítottak rá, de a védelmi rendszer résen volt (na ja, akinek működik, ugye). A fregattok válaszként rátámadtak a cirkálóira, kiosztva egy sebet, így ott már mindhárom hajó karcolt volt. Heterodyne válaszul a csatahajójával GK felé mozogva oldalsortüzet adott le a fregattjaimra, megsebezve egyiküket. Végezetül aktivációs fölényemmel visszaélve a cirkálóim torpedózták meg az ellenséges cirkáló-rajt, további egy sérülést okozva. A végfázisban a duplán kritikus effekt alatt senyvedő cirkáló sikeresen megjavította a pajzsait, de a pontvédelmi rendszere lekonyulva maradt. Ennyit az Experienced Engineerekről.

Második kör

Heterodyne nyerte a kezdés jogát és megpróbálta behozni a fregattjait, de sikertelenül, ezért inkább a cirkálókkal fordult be egy oldalsortűzre és sikeresen levette a kedvenc fregattomat (az FFG-536 Bicske emléke mindörökké élni fog a Földért harcolók szívében!). A fregattjaim is beálltak a cirkálók mellé párhuzamosra, de ellenkező irányba (nem mintha fregattoknál volna ennek jelentősége, úgy pörögnek, ahogy akarnak) és talán ha egy sebet kiosztottak valamelyik megkezdett hajóra. A Soryliai csatahajó elindult az aszteroidák felé és megsebezte az egyik cirkálómat. Ekkor aktiváltam a csatahajómat és úgy döntöttem, ideje csökkentenem a nyomást a cirkálóin, mivel már kevésbé hatékonyak, ellenben a csatahajója kellemesen formás tatot villant felém, ha előre haladok és befordulok ideális torpedó-tüzet tudok rá zúdítani, annak ellenére, hogy a középen lévő kisbolygó kitakarja. Ezért előrementem, fordultam kissé, Fore és Turret fegyvereimmel tovább aprítottam a cirkiket, hiszen azokkal csak őket támadhattam (az egyiken még a fegyverrendszert is megfeleztem irányomban), míg célzott komputer vírus-támadást intéztem a csatahajó ellen;  a siker a vártnál nagyobb volt, kritikus találat, vagyis sikeresen kilugattam a törzset, egy egységnyi legénységet szkafander nélküli űrsétára küldve és kikapcsoltam a rövid hatótávú védelmi rendszerét ugyanabból a támadásból, ráadásul a likon folyamatosan szökött az éltető levegő, amit egy Hazard Markerrel szimbolizáltunk. Ezután vidáman indítottam útjára a torpedókat, amik egy sebet osztottak ki.

Harmadik kör

sorry.jpgKezdtem, de a galaktikus keleten megérkeztek a fregattok! (Frigate has arrived! Mennyire örültem ennek a bejelentésnek anno! Most meg mennyire nem!) A cirkálóim tatját fenyegették a kis rohadékok, így velük kezdtem az aktivációt és befordultam irányba, ráadásul kettejüket sikerült egy gázfelhő oltalmába ajánlanom; sejtettem, hogy nagy kárt nem tudok velük okozni, hacsaknem össztűzzel, de azt meg túlzásnak éreztem, így a három cirkáló három fregattot szemelt ki egy-egy Turret és Torpedó ajándékkal, ami ha beválik jelentősen megtöri az újonnan érkezettek lendületét és nagyon megkönnyíti a dolgomat: a cirkálói kriplik, alig vonszolják magukat, a csatahajója ugyan majdnem sértetlen, de koncentrálhatok rá; mondanom sem kell talán, hogy a Difficult Target miatt ez a megoldás a hail mary kategóriába tartozik, de ha működik, nagy előny ...lehetett volna. De csak egy sebet tettem egy fregattra. Cserébe a fregattjai egy sértetlen cirkálómba betettek egy kritikust, ami annyira jól sikerült, hogy reaktor-szivárgás lépett fel, így folyamatos elvérzés-veszélynek lett kitéve. Válaszul visszafordultam a fregattjaimmal és megpróbáltam csökkenteni a testvérhajók tűzerejét, kettesével koncentrálva a tüzet, de sok eredménnyel nem jártam, két sebet okoztam csak. A Soryliai csatahajó folytatta az elszakadást és bemanőverezett az aszteroida-mezőbe, ami annyira jó húzásnak bizonyult, hogy a vidám és szeretnivaló kis kavicsok egy kritikus találat keretében lekapcsolták a pajzsát! Se pontvédelem, se pajzs, szabad a tánc! Lőni nem igen tudott, elengedett némi torpedó-tüzet és ezzel megsebezte az egyik még sértetlen cirkálómat, de a Hawker/Terran cirkálók arról híresek, hogy egy seb nem seb, két seb fél seb, három seb is fél seb, aztán kidurrannak. A csatahajó védelmi rendszereinek teljes lekapcsolásán felbuzdulva előrevittem a csatahajómat és megtorpedóztam még mindig tatirányból, sikeresen bevíve egy sérülést, így a csatahajója már csak félig volt ezen a világon! A maradék fegyvereimmel lepucoltam a legkevésbé sebzett cirkálóját és egy oldalsortűzzel vegzáltam a fregattjait. Ezzel ugyan megközelítettem a középen terpeszkedő planetoidot, de némi incsmérő-hadonászás után úgy döntöttem, hogy ennyi bele kell férjen, mert elférek mellette, úgyis a Peg számít... Nézzetek fel a címre... most le ide... igen, valamit ti már sejtetek, amit akkor én még nem. Heterodyne maradék cirkálói még adjusztálták kicsit a csatahajómat, de eléggé törött szárnyú kis madárkák voltak már addigra, így áttörést nem értek el. A kör végén a csatahajó megjavította a pajzsait és a pontvédelmét, a cirkálóm meg korrodálódott kicsit, így már csak egy élete volt.

Negyedik kör

blogkép1.jpgMeglepő módon ismét kezdtem és folytattam a megkezdett manővereket: a cirkálóim jobb híján a maradék cirkálók torkát harapdálták; a teljes pajzsú és pontvédelmű csatahajó nagy falat lett volna torpedózásra, a többi fegyverük elől pedig az aszteroidák takarták. Le is szedtek egyet, így egy maradt, három sebbel a fedélzetén. A Turretjükkel a fregattokat is megkezdték, így minden fregatton volt már sérülés, gondoltam, már kevésbé veszélyesek... A feldühödött Soryliai fregattok ráfordultak a csatahajómra és sikeresen megsebezték a kis szemtelenek, így rájuk uszítottam a fregattjaimat, le is szedtem közülük kettőt. Ekkor az ellenséges csatahajó megpróbált kimanőverezni az aszteroidák közül, de nem volt értelmes célpontja, így maradt takarásban. Aktiváltam a csatahajómat (két seb volt rajta, az még majdnem új!) és nagy lendülettel ...belecsapódtam a rohadt kisbolygóba. Igen. Úgy van. Amatőr hiba. Pestiesen szólva balfaszság. Látjátok a képet? Az a szép, fehér felvillanás egy Excelsior osztályú Hawker csatahajó, a BB-136 Pest-Buda. Helye. He-he. Heterodyne korrektül felajánlotta, hogy játsszuk vissza, de az nem lett volna jó, mert az okos más kárán tanul, én meg a sajátomon, szóval maradtunk ennél az eredménynél, annál is inkább, mert divatot teremtettem; a megmaradt cirkálója is követte a csatahajó példáját. Tanulság: hiába mérsz incsmérővel előre, a forduló-sablon megtréfálhat. Kör vége, gyász. Azért a cirkálóm újraszigetelte a reaktorát, így jogot nyert az új kör megkezdésére, mert még egy sérülés elvitte volna.

Ötödik kör

Hetrodyne vérszemet kapott, érezte, hogy itt az esély lehengerlő győzelmet aratni, de megint én kezdtem. Cirkálóimmal elegánsan elsuhanva az aszteroida mező mellett teljes oldalsortüzet adtam le sebzetten vergődő csatahajójára. Gyors AD-számítás, majd még egy, sérülésekkel újrakalkulálva és kijött egy AD18! Az azért már fájhat! Gurítás és... 24 siker!!!! Hát, igen, a Robbanó Kockák most nagyot szóltak. A Swordbreaker csatahajó CR10, oldalról 11 volt MAR miatt, de ez akkor is dupla kritikus lett. Mivel már volt rajta négy seb, így az enyészeté lett a flotta büszkesége; maradt Soryliai oldalon három fregatt, nálam is három és három cirkáló, így kiegyeztünk a hadgyakorlat beszüntetésében, no meg a záróra is a nyakunkon volt már.

Nem használtunk Battle Logot, de gyors kalkuláció alapján ez 8/-1 lett volna, ha jól számolom.

A másik nézőpont

    Nos hölgyeim és uraim a várva várt csataleírás a Vesztes szemszögéből:
    Sorylian (én) 550p Vs Hawker (Gróf)kb ugyanannyi… kártyákat, küldetést, battle log -ot nem használtunk, tereptárgyakat, Hardpoints & Upgrades igen. A feladat szimpla Hegylakós felállás (csak egy maradhat).
    Mivel nagyon nem jegyzeteltem emlékezetből ami rémlik:
    A Fregatt osztagomat visszatartottam a kezdéskor, hogy majd később behozom, ez végül csak a 3. kőrben sikerült és addigra már bőven megbántam tekintve hogy így a Gróf három osztag tűzerejét koncentrálta az én kettőmre ami addigra már meg is látszott rajtuk.
    Tanulság: ilyen kis pontszámnál osztagot visszatartani öngyilkosság, amit végül a sikeres ellenség oldalába behozás sem volt képes kompenzálni.
    Én ontottam az első vért egy leszedett fregattal (2. kör), de az én első veszteségem egy cirkáló volt és addigra már a többiek sem voltak sértetlenek.
    A tűzíveket & optimális lőtávokat jobban kellet volna tanulmányozni és azok alapján manőverezni, láthatóan nem tudtam kihasználni az erősségeit (első játék meg minden). Plusz a Sorylian tűzívet sajnos lehetetlen linkelni (nincs átfedés).  
    A Hawker Excelsior hadihajónak az elektronikus hadviselés az igazi ereje, amit magam is tapasztaltam amikor lekapcsolta a csatahajóm pontvédelmét több torpedótámadás előtt (a hawker összes hajója extrém távolságból képes torpedótámadást indítani), amit csak az 5. kőrben tudtam visszakapcsolni (ennyit a tapasztalt mérnökökről) miközben sikeresen belemenekültem egy aszteroidamezőbe beszívva egy 10 kockás támadást az ütközéstől ami végül kritikus találatban csúcsosodott ki (ekkor kerültem 4 HP-re). Megjegyzés: Nagy hajóval elkerülni az aszteroidamezőket…
    A cirkálóim kikapcsolt pajzsok és pontvédelmek mellet agyaggalambként potyogtak le egymás után… ugyanakkor a Fregattjaim meglepően szívós és sikeres támadóerőnek bizonyultak cirkálók sőt a csatahajó ellen is (kis szerencsével) amíg sértetlenek voltak.
    A játék egyik fénypontja volt amikor Gróf részeg admirálisa egy bolygóba vezette a csatahajóját (instant halál) minek köszönhetően felcsillant előttem a győzelem csalfa reménye.
    Ez csak a következő körig tartott amikor is a cirkáló osztaga 14 kockával 24 sikert lőtt a csatahajóm seggébe, ami dupla kritikus, ami 4 HP (pont amennyi még volt) és ezzel a győzelmi esélyeimnek lőttek is.
    Eltakarította az utolsó cirkálómat, a fregattjaim se voltak már toppon a megmaradt 3 az ötből, úgyhogy a hatodik kőrben feladtam…
    Emlékezetes első játék volt ezek után muszáj lesz rendelnem egy saját flottát és belemerülnöm a játékba… őszintén kíváncsi leszek Gróf mester blogbejegyzésére az ő szemszögéből.

Zárógondolatok

A játék eddig beváltotta a reményeimet, pörgős, hangulatos, kell benne taktikázni és körökkel előre gondolkodni, ami nagyon jó. Amit a kockamágusokról írtam korábban az is beigazolódott, ezt el kell fogadni, együtt kell vele élni, szerencsére a pozitívumok bőven kárpótolnak érte. A manőverezés szerepe rendkívül fontos, és most nem csak arra gondolok, hogy ne kenődjünk föl a bolygókra meg ne keveredjünk aszteroida-mezőbe, hanem a megfelelő tűzívek és lőtávok kihasználásán csaták múlhatnak. Ha már a tűzíveknél tartunk: az egymást átfedő ívek aranyat érnek, ha össztűzben gondolkodunk nagyobb célpontok ellen és akkor sem jönnek rosszul, ha több célpontot támadunk, mert megkönnyítik a manőverezést; egyértelmű, hová kell kerüljön a cél.

Az sem rossz, ha rendelkezünk valami előzetes elképzeléssel, merre akarunk manőverezni és mivel mit akarunk kiiktatni, a célok priorizálása elsődleges lehet. Ennek kapcsán jegyezném meg, hogy bár egy csatahajó lehet 205 000 tonna félelmetesen suhanó és kecsesen lebegő demokrácia/profit/hódítás (kinek mi, ugye), de az igazi ütéseket meglepő módon a cirkáló-rajok osztják, csak kicsivel megelőzve a fregatt osztályt. Ez könnyen belátható, ha az össztűz lehetőségeit figyelembe vesszük; ráadásul ami még kifejezetten a fregattok mellett szólhat az a Difficult Target MAR, ami rendkívül túlélővé teszi őket a nagyobb hajók próbálkozásaival szemben. Kétségtelen, hogy egy-egy teljes sortűz, ha koncentrálják le tud szedni egy fregattot, de nagyon nehéz ennél többet elérni, ugyanis minél inkább osztjuk a tüzünket annál inkább csökken az esélye a sikernek. Másik nagy döbbenetem a torpedók működése volt: rendben van, hogy nem kell rálátás, rendben van, hogy nem degradálódik az erejük a hajók sérülésével, de a pontvédelem és az elhárítópajzsok erősen kihúzzák a méregfogukat. Nagyjából game winning eszközöknek vártam őket, amikkel még anti-játékot is érdemes lehet játszani (flotta bal alsó sarok Full Stop és salvo salvo után), de az eddigi gyakorlat azt mutatja, hogy bár képesek akár Capital Shipeket is sebezni, de egy-egy seb bepöttyintésénél (az sem lenézendő persze!) ne várjunk többet még az AD10es sorozatoktól se. Ezen persze egy Torpedo Spook MAR sokat dobhat.

Specifikusan a két résztvevő faj jellemzőiról: a Hawkerek (és a Terranok is) nagy torpedósok, de általában közepes mennyiségű ADvel operálnak, Hawkerék jellemzően RB2re (8-16") míg földi társaik RB1ben (0-8") adják le a maximumot. Ami rengeteget és iszonyatosan sokat dob rajtuk az a könnyen hozzáférhető Weapon Shielding MAR. A cirkáló-rajom állt egy három sebet beszerzett füstöt-radioaktivitást okádó roncsból, két egy-egy sebet bekapott hajóból (5 seb a maximális 12ből, vagyis kb. félerő) és egyetlen egy, ismétlem EGY DARAB ADt veszített a támadásaiból. Ugyanez mondjuk Soryliaiban nagyjából három kockányi veszteség. Ez ég és föld különbség már a harmadik körtől is, amikor az első sebesülések elkezdenek megmutatkozni. A pajzsok jópofák, nálam nem igazán működtek, talán ha egy csapást védtek le DR alá, de láttam, ahogy jó esetben két pajzs nyolc sebzés energiáját szórja szét az űrben, szóval van remény. A Soryliaiak nagyon szolid népség, az ötös létszámú fregatt-raj igazi gyilkos és a cirkálók is biztos jók, csak most hamar eltört a gerincük a térdemen. A csatahajó azonban igazi nyalánkság, Weapon Shielding MAR, Reinforced S/P teheti igazi túlélővé és végig veszélyes játékossá a pályán. Ha már pálya: a 48"x48"as méret már 600 pontnál sem tűnik elégnek...

TLDR; remek csata volt sok tanulsággal egy kitűnő játékrendszerben és ez még csak 550 pontos flották birkózása volt az ajánlott 1000-1200ból, ami még számos izgalmas taktikai bővítést tartogat Carrierektől a Hidden Deploymentig, Taktikai Kártyáktól az Álcamezőkig!

A bejegyzés trackback címe:

https://geistwald.blog.hu/api/trackback/id/tr245956895

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása