ezt írja a geek

Nincs megjeleníthető elem

boardgame news

Nincs megjeleníthető elem

tengersam wh40k

Nincs megjeleníthető elem

Kiből lesz az Isseii Taishogun?

2008.10.18. 19:06 | Gróf Úr | 8 komment

Címkék: táblás játék shogun

Annyira sokoldalú vagyok, hogy az már gömb, így ezúttal egy táblás stratégiai játék ismertetésével lepném meg a Nagyérdeműt. Célkeresztben a Milton Bradley Games nagysikerű Shogun című társasjátéka, mely nem keverendő számos, hasonló néven kiadott játékkal.

A játék meglepő módon Japánban játszódik a Sengoku Jidai idején, ami afféle helyi interregnum; a központi hatalom meggyengülése után különböző hadurak, daimyok mérik össze erejüket, hogy elnyerjék az elnyerhető legfőbb méltóságot, az Isseii Taishogun címét, vagyis a győztes legyen a „Barbárok ellen küldött hadak legfőbb parancsnoka”. Kiemelném a japán néplélek nüanszaként: nem a császári címért küzdünk, hiszen császárnak születni kell, a Menny Fiát nem bokorban találják (ez kérem nem európa, ahol legális mondás: „Én vagyok a király és akinek ez nem tetszik, annak bemutatnám barátaimat: Hóhér Urat és Bakó Mestert.”) Tehát a katonai kormányzásért folyik a méta, ami egyben teljhatalmat jelent, hiszen a Tenno nem foglalkozhat olyan világi dolgokkal, mint adószedés, lázadó nagyurak zsigerelése vagy épp betörő mongolok győzködése; neki az Istenekkel kell az interurbán kapcsolatot tartania az Istenek Földjén. A császár tehát névleges hatalom, jellemző, hogy udvartartásának dologi kiadásait (vö. élelmiszer) is a katonai kormányzó ellenőrzi, finom kontrollt gyakorolva ezáltal a kiadandó ediktumok tartalma felett; eme ponttól értelemszerűen összevonva a katonai és polgári teljhatalmat. (Lásd még: „Hány hadosztálya van a Pápának?” kontinensünk történelméből.)

A játékosok eme vetélkedő daimyok közül fognak megszemélyesíteni egy-egy érdekcsoportot, játékosonként három daimyo halálig vagy a teljes győzelemig tartó szövetségét.

A játék 1986-os alapkiadású, nevét később Clavell történelmietlen, de rendkívül szórakoztató regényével való összecsengés okán Samurai Swordsre változtatták. Tehát egy őskövületről beszélünk, mely bőségesen kiállta az idők próbáját. Ezúttal jelenteném be elfogultságomat, mivel kicsiny baráti csapatunkhoz ama poétikusan ifjú és fogékony korban jutott el eme gyöngyeszem, amikoron is pusztán elméleti érdeklődésünket a lányok általában fedett testfelületei iránt kezdtük gyakorlati foglalkozások keretében kiteljesíteni és vagy Shogunoztunk együtt, vagy keféltünk, többnyire külön. Engem ez a játék indított el a Rizikó féle alkalmi stratégiáktól a „komoly”, igényes kivitelű, bonyolult, „iggazzy” wargamek felé.

Megjelenésében rendkívüli igényességet tükröz; szép, kidolgozott figurák, remek és praktikus alkatrészek, élvezhető tábla gyönyörködteti a szemet, méltó párjaként a kiváló játékrendszernek.

A játékosok feladata, hogy érdekszövetségüket minél több és távlatilag totális hatalomhoz juttassák, eme nemes célt pedig területek megszerzése révén lehet elérni. Aki a területek több mint felét birtokolja (hosszú játékot választva: egy körig meg is tartja), az megnyerte a hízott pulykát és boldogan él a Meiji restaurációig, amikor is a császár visszaszerzi hatalmát, melyet névlegesen soha nem veszített el. Ez a korszak a történelemben a sekigeharai csatától (1600), melyben Tokugawa Ieyasu (a játékban a zöld játékos középső daimyoja képviseli; ennek csak elvi jelentősége van persze) legyőzte szövetségével az ellene létrejött hatalmi tömböt 1867 –ig tartott, látjuk tehát, hogy több, mint kétszáz évig nyomhatjuk bélyegünk országunk arculatára és ülepünk a hatalom bársonytatamijára, vagy fordítva.

Tehát egy terület-foglalós stratégiával állunk szemben, jövedelmünket területeink után kapjuk, nevezetesen három területért egy kokut (egy koku rizs, amiből egy család egy évig elél, így ez jelképes koku, a valóságban szorzandó lenne úgy fél-egy millióval) és eme jövedelemből toborozhatunk sereget, építhetünk erődöket, juthatunk előnyökhöz a sorrend terén vagy bérelhetünk roninokat (gazdátlan szamurájok) és vehetjük meg a ninja szolgáltait. Japános játék ninja nélkül elképzelhetetlen is lenne. És itt kezdődik a zsenialitás: azt, hogy mire költenek egy körben a játékosok szimultán, ki-ki saját kis paravánja mögött, egymás elől rejtve határozzák meg. Hogy a Rizikónál valamivel árnyaltabb  legyen a gém természetesen többféle egységet vehetünk, a lándzsás gyalogostól (yari ashigaru: egy paraszt lándzsával és némi alapkiképzéssel; akinek volt szerencséje a Magyar Honvédség kebelén tölteni egy esztendőt az könnyen képet kap az alapkiképzés színvonaláról a tényleges harcászati képzéssel szemben) a Zen-íjász szamurájig, aki ritkán téveszt célt. Mezei egységeink mellett a főszerepet hadvezéreink, daimyoink seregei játszák; ezen seregeket a térképen zászlós emberek jelölik, maguk a seregek több figurából állnak, melyeket a táblán kívül, külön rendező-táblán tartunk.

Daimyoink a harcászkodás során tapasztalatot nyernek, melynek segítségével ha jobban nem is harcolnak, de gyorsabban mozgatják seregeiket, egyet, majd kettőt, de legfeljebb négyet lépve és ugyanennyit csatázva a táblán. Ez hatalmas előny, mert egy Honshu északi részén tanyázó tapasztalt daimyo könnyedén fenyeget egy shikokui gyenge pontot (Japán térképet elő!). Teszi ezt mindaddig, amíg egy ninja véget nem vet pályafutásának, mely esetben fia, az ifjú és tapasztalatlan hadvezér veszi át a helyét.

Játékosaink egyesével mozgatják seregeiket, megvívják csatáikat majd átadják a lehetőséget a következő játékosnak, aki szintén végigjátssza a saját haditervét; miután mindenki végzett területszámlálás, bevételösszegzés és a következő kör elején a rejtett tervezés következik.

A csaták is több fázisból állnak, először a távharcászok pusztítják az ellent (íjászok, muskétások), majd összecsapnak a közelharci egységek, törnek a lándzsák, villannak a katanák, hullanak a fejek.

A játékmenetet még játékosok közti ideiglenes szövetségek tarkíthatják, melyek orbitális pályáig való felrúgása külön szórakozást jelent a kor szellemében játszó játékosok számára, hiszen a sengoku jidai idején nem volt ritka az ötször is szövetségi rendszert váltó főúr (azért sértődős barátainkkal inkább valami kooperatívot nyomjunk, mondjuk Arkhamot).

A Shogun pörgős, remek hangulatú, jól kidolgozott társasjáték, némi stratégiai érzékkel és a megfelelő játszótársakkal feledhetetlen élményt nyújt; s ha már ránézésre látjuk, ki, mikor, hová lép, hát jól tűri a háziszabályok bevezetését, melyből kicsiny csapatunk egy kisebb könyvnyit összeírt a maga idejében.

A bejegyzés trackback címe:

https://geistwald.blog.hu/api/trackback/id/tr37720481

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tartótiszt · http://geistwald.blog.hu 2008.10.18. 23:33:23

Na kérem, igazi sztahanovistát fogtunk magunknak! Mint tartótisztnek, nekem ez különösen kedves (a sztálinos hadosztályos sztori felemlegetéséről már nem is beszélve).
Az se baj, hogy majd elmúlik a lendülete. Addigra szerzünk valaki mást. A gróf úrról meg kiderül, hogy a klerikális reakció szekértolója, mi több, jugoszláv békaemberekkel üzekedik esténként.
Apropó, ha 3 család 4 év alatt 12 kokut zabál, hány koku zabál meg 6 évet egy család alatt?
Egyébként a játék érdekel, opciós helyet vásárolnék a tábla mellett.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.10.19. 00:35:15

Kapható még valahol? Hányan játszhatják & mennyi ideig tart egy parti?

Gróf Úr 2008.10.19. 01:41:55

Tudtommal nem kapható, sajnos :-(
Max. 5 személyes, egy játék gyakorlott játékosok esetén kb. 3 óra tömény élvezet :-)

tengerSAM (törölt) · http://tengersam.blog.hu 2008.10.19. 07:58:54

Lassan nekem is be kéne szereznem egy sztahanovista bloggertársat, mert bár itthon deglek betegszabin, de jellemzően amerikai focit nézek (DVD) vagy 40k-s taktikákat gyártok, valahogy nem fűlik a fogam egy post megírásához...

Gróf Úr 2008.10.19. 08:01:59

SAM, az eldákra vesd rá magad! Úgy értem MOST!!! :-D

picidzé · http://librarian.blog.hu/ 2008.10.20. 15:20:29

Ecsém, isten tartsa meg a munkakedved.
Tengersam, ne dvd-t nézz, myp2p.eu :). Minden meccset látok élőben, amit akarok.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2008.10.21. 21:15:29

TuRuL_2k2: eBay-en előfordul, de szólok, hogy nagyon nehéz, nagyon drága a postázása.
süti beállítások módosítása